Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utbildning/Academedia vs. Batteri

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag skall gå en tvådagarskurs i Flash. Kostar runt 10 000 :- Har kollat upp academedia.se och batteri.se. Någon som vet om de är bra...om någon annan som är bättre?

/fredrik

såg precis denna tråden:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=10289&highlight=flash+utbildning

men någon som har erfarenhet?

Ursprungligen av el gringo:

Hej!

Jag skall gå en tvådagarskurs i Flash. Kostar runt 10 000 :- Har kollat upp academedia.se och batteri.se. Någon som vet om de är bra...om någon annan som är bättre?

/fredrik

De där utbildningarna är bara att lura av folk en massa pengar! Om man tänker efter hur mycket man egentligen kan lära sig på två dagar, så är 10 000:- en sjuk summa att betala.

Du hittar allt du behöver gratis på internet, här t.ex. finns en massa tutorials och saker man kan ladda ner och använda och ändra i: http://www.flashkit.com/tutorials/

Det finns ju basics i Flash också där man lätt lär sig grunderna hur det fungerar. Men du ska inte räkna med att du kommer bli grym på programmet på två dagar. Det krävs att man sitter och jobbar med det ganska mycket för att man ska, tålamod och kreativitet behövs för att bli bra i Flash.

men lycka till hur du än gör!

tobiwan: jo - jag förstår det. men nu är det så att jag skall utbilda mig på företagets bekostnad - så jag behöver en snabb introduktion så jag kan komma igång fort. de flesta erbjuder 2-3 dagar runt 10 000 kronor.

tack för tipset annars. jag inser att tålamod och kreativitet behövs. har kompisar som är riktiga fenor...men jag behöver "bara" skrapa lite på ytan - tänker jag mig...fast det blir väl att jag tar tag i spaden och gräver lite djupare - har en tendens att göra det

Ursprungligen av el gringo:

tobiwan: jo - jag förstår det. men nu är det så att jag skall utbilda mig på företagets bekostnad - så jag behöver en snabb introduktion så jag kan komma igång fort. de flesta erbjuder 2-3 dagar runt 10 000 kronor.

tack för tipset annars. jag inser att tålamod och kreativitet behövs. har kompisar som är riktiga fenor...men jag behöver "bara" skrapa lite på ytan - tänker jag mig...fast det blir väl att jag tar tag i spaden och gräver lite djupare - har en tendens att göra det

Ja är det på företagets bekostnad då är det ju skitsamma för dig. Då är det dem som slänger bort pengarna istället!

Visst kan man lära sig mycket på egen hand, men jag tror ändå att man kan ha nytta av en "riktig" utbildning. Det måste ju finnas några här som har kommit i kontakt med något av de nämnda företagen eller andra utbildare... Jag är också intresserad av vad ni tyckt (även om utbildningen gällt andra grafiska program), vad har varit bra, mindre bra etc. Kommentera gärna i den här tråden också:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=62890

Ursprungligen av tweety:

Visst kan man lära sig mycket på egen hand, men jag tror ändå att man kan ha nytta av en "riktig" utbildning. Det måste ju finnas några här som har kommit i kontakt med något av de nämnda företagen eller andra utbildare... Jag är också intresserad av vad ni tyckt (även om utbildningen gällt andra grafiska program), vad har varit bra, mindre bra etc. Kommentera gärna i den här tråden också:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=62890

Håller inte på med utbildning inom just detta område, men väl med mostvarande saker inom CAD och min erfarenhet är att en bra utbildning förflyttar dig framåt flera månader på en vecka. 10.000:- må ge många falukorvar rent privatekonomiskt en det är inte speciellt mycket pengar sett förtagsekonomisk.

Om man betänker att de flesta svenska förtag omsätter ca 500.000 - 2.000.000 per anställd och år och delar detta med 1.500 - 2.000 som ett manår innehåller så inser man en anställd omsätter sisådar 300-1200 kr per timme i genomsnitt. Det blir snabbt enormt dyrt att bara sitta och inte veta vad man ska göra eller att jobba mycket sakta och prova sig fram.

Alltså bör man skilja på vad en summa innebär privatekonomiskt och företagsekonomiskt. Om pengarna finns och tiden inte finns är en bra utbildning helt klart bättre. Allt annat är bara önsketänkande.

instämmer "touchCAD" - frågan är väl bara vem man skall välja. det är ju en väldans skillnad på utbildningar...lärare etc

Väl talat TouchCAD !

Både Academedia och Batteri har solid erfarenhet som utbildare, så jag tror nog att man kan förvänta sig en ganska pålitlig nivå, men det hänger ju självklart mycket på vilken lärare du har turen att få, och där vore det bästa om du kunde få omdömen från någon som gått för den läraren.

1
Bevaka tråden