Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskriftskvalitet OSX10.3.7 till Xerox 7300

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 20:20

Hej!

Vi har ett konstigt problem vid utskrift från OSX burkarna. Vi har en i de flesta avseenden utmärkt Xerox Phaser 7300 (A3, färg, PS3) köpt juni -04.

Vid utskrift från de flesta program, Word, Archicad, m fl, åtminstone av dokument som innehåller den minsta gnutta färg eller gråskala, så rastrerar skrivaren eller systemet allting, även svart text, med färgraster. Det märks på att texten blir en liten aning fetare/suddig. Man kan se färgprickarna med lupp. Det gäller även gråplattor - dom färgrastreras. Skillnaden är liten men tydlig om man tittar nära.

Men vid utskrift av PDF-dokument med Adobe Reader 7 blir resultatet perfekt. (utskrift med Förhandsvisning däremot ger samma problem)

Detta problem finns inte från PC-burken i samma nätverk. Där blir både "vanliga" och PDF-dokument perfekta på en gång.

Tyvärr är det lite klumpigt att göra pdfer av allting före utskrift (även om det är rätt smidigt i OSX).

Min fråga: Är detta ett OSX-problem, dvs måste jag vänta på att Apple löser problemet, eller går det att fixa skrivardrivisar (ppd-filer, whatever) som hanterar allt lika bra som Adobe Reader gör med PDFer?? Eller behöver skrivaren uppdateras?

När svart blir grått/flerfärgssvart så beror det nästan alltid på att man har felaktiga färginställningar, dvs man får en konvertering av färgvärden. Det har förmodligen ingenting att göra med att det behövs nyare drivisar eller så, utan är troligen helt och hållet en inställningsfråga.

Det är inte ovanligt att en del skrivare har "color improvement"-funktioner, som kan ge upphov till såna fel, stäng i så fall av de funktionerna, men rent generellt gäller det att gå igenom färghanteringsinställningarna och se till att de är rätt. En annan vanlig orsak är att man försökt "kalibrera" utskrifterna och då ändrat på färginställningarna utan att riktigt veta konsekvenserna av de inställningar man gjort

Att Acrobat ger ett annat resultat beror på att det har en egen utskriftshantering.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 09:50

Om det är en inställingsfråga så måste felet ligga i systemet, dvs OSX.

Om jag skriver ut en helt oformaterad svart text från textredigeraren, så kan jag med lupp se att det finns färgprickar i utskriften. Gör jag en del av texten 50% grå färgrastreras även den. Om jag Skriv Ut > Spara som PDF med dessa dokument och sen skriver ut dom med OSX' Förhandsvisning händer samma sak.

Men om jag skriver ut dessa samma PDFer med Adobe Reader - eller från en PC - så blir den svarta texten helt svart och skarpare i kanterna. Den grå 50% texten renderas med ett raster med 50% svart och ingen färg alls.

Detta visar att dokumenten är korrekta, dvs svart innehåller ingen färg. Och skrivarens inställning är densamma i båda fallen, vi har inte installerat någon special-PPD för Adobe.
Det är alltså knappast fel i skrivaren. F ö har vi inte kalibrerat skrivaren på något annat sätt än vad som rekommederas i skrivarens installationsanvisningar.

Skillnaden är att Adobe Reader och Windows skickar data på ett annat sätt till skrivaren än OSX utskriftsrutiner gör. Självklart kan vi ha gjort något fel, äve om jag inet vet om någon inställningsändring som vi gjort i OSX.

Vilka inställningar ska jag ändra i systemet för att slippa detta? Är det någon Colorsync-inställning som verkar "globalt" som man kan påverka? eller är det helt enkelt så att Apples skrivarhantering är sämre än Adobes?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 10:09

Jag tror jag har löst problemet, åtminstone delvis.

När man Skriver Ut (från tex Textredigeraren) kan man i tredje menyn uppifrån välja ColorSync. I den rutan kan man välja Färgkonvertering ("Standard" eller "I skrivaren") och Quartz-filter (står på "Inget").

Jag ändrade Färgkonverteringen från "Standard" till "I skrivaren".

Nu blir svart text svart och skarp, och grå rastreras utan färgprickar.

Uppenbarligen ligger felet i OSX's standardinställning för systemets RIP. Den läser inte skrivarens PPD på ett korrekt sätt. men det går att komma runt! Tack för tipset!

Men jag skulle gärna vilja ha en kommentar från en OSX-kunnig eller Xerox-kunnig. Det är inte bra att det funkar så här. Windows funkar utan att vi behövt gräva alls!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 10:12

Rickard, jag skrev mitt förra inlägg innan jag läst ditt. Tack igen för tipsen! Men för mig är det uppenbart att felet ligger i OSX - eller möjligen i kommunikationen mellan OSX och skrivarens PPD. Se ovan.

Jag tror inte att det är något fel på vare sig skrivaren, dess drivrutiner, eller utskriftshanteringen i OS X.

Spontant tror jag att det har att göra med att RGB-svart färghanteras felaktigt. Det är i så fall en inställnings som du antingen gör i respektive program, på systemnivå, eller i utskriftsdialogen.

F.ö. så går det inte att lita på vad som anges i skrivardokumentationen. Skrivartillverkarna vet att de flesta köparna imponeras av mättade färger och brukar därför ha "color enhancement"-grejer för sig.

För de som är verksamma inom en grafisk värld så är dock såna funktioner ofta i det närmaste sabotage.

Vilka inställningsalternativ som finns beror på skrivaren och eftersom jag inte har en sån, och inte giter installera en bara för att kolla, så vet jag inte exakt, men jag skulle börja med att titta på de alternativ som finns i utskriftsdialogens sektion för ColorSync, där du i regel kan välja "Standard" eller "i skrivaren", prova de olika alternativen och se om du får ett annat resultat. Se också om det finns någon annan sektion som har med färg att göra och kontrollera de inställningarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 12:59

Ett sent tillägg till detta. Felet låg i OSX. Att dokument utan färg skrevs ut färgrastrerade försvann i OSX 10.4.

1
Bevaka tråden