Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra teknik - Tryck

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, har en liten fråga ...
Skall skicka in ett skivfodral för tryck, sitter och gör fodralet i Quark Express.
Måste höra om min teknik är bra att använda!

Alla texter som skall vara med skapar jag i illustrator - outline'ar - sparar som .eps-format
Sedan skapar jag bildblock i Quark och monterar in eps-bilderna.

Är detta sätt bra? Kommer trycket att bli skarpt på så vis, behöver ju inte skicka med alla fonts och så ... eller finns det smartare/bättre sätt?

Hoj!

EDIT: Frågar en annan sak med då jag ändå är på gång. Texterna jag skapar i Illustrator skall ligga på svarta block i Quark, så jag gör texten vit och bakgrunden transparant. Är det funkis att göra så eller är det bättre att göra bakgrunden svart med? ... /EDIT

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 16:20

text i illustrator funkar finfint. kanske ser kasst ut på skärmen, men blir perfekt i tryck.

att göra vit text i illustrator är heller inga problem.

så det ska nog gå bra.

Låter fint det ... spelar ingen roll ifall bakgrunden på eps-filerna är transparanta eller svarta?
Båda fungerar lika bra eller?

  • Medlem
  • 2005-02-03 17:06
Ursprungligen av braxnacken:

Låter fint det ... spelar ingen roll ifall bakgrunden på eps-filerna är transparanta eller svarta?
Båda fungerar lika bra eller?

Om du inte har järnkoll så kan du får övertrycksproblem med svarta EPS:ar. Du måste ha lite koll på din färghantering också. EPS:en går normalt rakt genom trycket, utan att påverkas av profiler i efterhand. Kan vara både en fördel och nackdel.

Ursprungligen av stfm:

Om du inte har järnkoll så kan du får övertrycksproblem med svarta EPS:ar. Du måste ha lite koll på din färghantering också. EPS:en går normalt rakt genom trycket, utan att påverkas av profiler i efterhand. Kan vara både en fördel och nackdel.

Nu kör jag inte med svarta eps'ar utan med transparanta och vit text. Detta gäller all text som jag gör, ingen text skall ha någon annan färg än just vit. Och dessa vita texter skall ligga på svart bakgrund. Detta borde inte skapa något problem med övertryck va? Och eftersom den är vit spelar det väl ingen nämnvärd roll om den påverkas av tryckeriets profiler?

Ursprungligen av stfm:

Varför inte göra allt i antingen Illustrator eller Quark? Om du sitter och hattar mellan olika program när du gör typografin, så låser du dig i min mening onödigt mycket och kan få svårt att se helheten. Om du skissar mycket på papper först så kanske det kan funka, men jag förstår nog inte riktigt varför ändå.

Har allt klart på papper å "demo" i Photoshop ... nu skall allt kittas i Quark.
Tänkte om det var säkrast för mig att skapa texterna i Illustrator och sedan montera dem i bildblock i Quark, för att få rätt typsnitt i trycket å så?

Ursprungligen av braxnacken:

Nu kör jag inte med svarta eps'ar utan med transparanta och vit text. Detta gäller all text som jag gör, ingen text skall ha någon annan färg än just vit. Och dessa vita texter skall ligga på svart bakgrund. Detta borde inte skapa något problem med övertryck va? Och eftersom den är vit spelar det väl ingen nämnvärd roll om den påverkas av tryckeriets profiler?

Har allt klart på papper å "demo" i Photoshop ... nu skall allt kittas i Quark.
Tänkte om det var säkrast för mig att skapa texterna i Illustrator och sedan montera dem i bildblock i Quark, för att få rätt typsnitt i trycket å så?

Enklast för dig är väl att göra jobbet i Quark och sen göra tryckoptimerade PDF:er, då behöver du inte oroa dig för typsnitt etc.

  • Medlem
  • 2005-02-03 17:03

Jag skulle nog vilja påstå att det är ett ganska värdelöst sätt att arbeta på om du promt inte måste antingen a) göra texterna i Illustrator eller b) måste få in bilderna i Quark.

Varför inte göra allt i antingen Illustrator eller Quark? Om du sitter och hattar mellan olika program när du gör typografin, så låser du dig i min mening onödigt mycket och kan få svårt att se helheten. Om du skissar mycket på papper först så kanske det kan funka, men jag förstår nog inte riktigt varför ändå.

Dessutom funkar det inget vidare med outlinad text i små grader i Illustrator. Blir lätt lite fetare än vad det ska vara. Det bästa är väl att göra rubbet i Quark och sen göra tryckoptimerade PDF:er och skicka till tryckeriet.

  • Medlem
  • 2005-02-03 17:10
Ursprungligen av Nurell:

Dessutom funkar det inget vidare med outlinad text i små grader i Illustrator. Blir lätt lite fetare än vad det ska vara. Det bästa är väl att göra rubbet i Quark och sen göra tryckoptimerade PDF:er och skicka till tryckeriet.

Jag tror att det är en renderingsbugg i Illustrator. Jag har för mig att jag gorde ett test, och det gick inte att skilja dem åt i tryck. Det var ett tag sedan, men jag tror inte att det är ett problem faktiskt.

Ursprungligen av stfm:

Jag tror att det är en renderingsbugg i Illustrator. Jag har för mig att jag gorde ett test, och det gick inte att skilja dem åt i tryck. Det var ett tag sedan, men jag tror inte att det är ett problem faktiskt.

Jag gjorde visitkort i Illustrator där jag outlinade texten, det blev fetare än det skulle vara. Fast det var ett bra tag sen, det kanske funkar numera.

  • Medlem
  • 2005-02-03 17:27
Ursprungligen av Nurell:

Jag gjorde visitkort i Illustrator där jag outlinade texten, det blev fetare än det skulle vara. Fast det var ett bra tag sen, det kanske funkar numera.

Där ser man. Nåja, eftersom det inte finns någon bra anlening egentligen att outlina små texter alls, så kan man ju strunta i det istället. Typsnitt följer ju med AI-dokument numera. Eller så PDF:ar man.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-03 17:40

Text som är omgjord till banor blir alltid lite fetare, det syns särskilt i små grader.

Det beror på att i typnsitten finns det en antialias teknik som gör konturerna lite mjukare. Om man gör till banor så används inte den tekniken

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

Min erfarenhet vad det gäller att skapa outlines av texter och att texten blir fetare är bara ett problem så länge man skriver ut på en vanlig laserskrivare. Använder man fotosättare och skriver ut på filmer blir det ingen skillnad. Den stora fördelen är att när man får trycksaken levererad så vet man att jobbet är ok, förutsatt att man själv inte klantat till det.
Visst, man kan jobba med blåkopior etc, men gör man som jag skickar iväg ett 10-tal jobb varje
dag så åtgår det ju en helsickes massa jobb att sitta och kolla dessa blåkopior mot sina egna utskrifter.

Ursprungligen av braxnacken:

Är detta sätt bra? Kommer trycket att bli skarpt på så vis, behöver ju inte skicka med alla fonts och så ... eller finns det smartare/bättre sätt?

Ett riktigt skolexempel, tänk om fler gjorde som du - då skulle världen se lite bättre ut!

Såg att några ovan hade nämnt PDF:er etc, och det är heller inte fel - men när du gör som du gör så är det inte alls nödvändigt. Se bara upp med den vita texten på svarta plattan, ligger den med övertryck så kan vissa rippar se till att det bara blir en svart platta.

Lycka till!

Mvh Peter Samuelsson, Technical Manager

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 09:28

mycket gnäll för lite grejer...

han hade två frågor, och så vitt jag kan bedöma skulle det funka alldeles utmärkt att göra på hans vis. ville han ha en lektion i de 200 andra sätten han kunde ha gjort på, hade han väl bett om det?

nu hoppas jag bara att det där jobbet hamnar på vår fabrik. vi behöver mer jobb som är gjorda på rätt sätt.

  • Medlem
  • 2005-02-04 10:01
Ursprungligen av Dj Leafer:

mycket gnäll för lite grejer...

han hade två frågor, och så vitt jag kan bedöma skulle det funka alldeles utmärkt att göra på hans vis. ville han ha en lektion i de 200 andra sätten han kunde ha gjort på, hade han väl bett om det?

nu hoppas jag bara att det där jobbet hamnar på vår fabrik. vi behöver mer jobb som är gjorda på rätt sätt.

Han frågade om det var ett bra sätt. Jag har jobbat med grafisk formgivning ett tag, och tyckte att det verkade rätt omständligt och potentiellt kan begränsa en i hur man tänker. Dessutom är det en potentiellt lite problem att precitionsplacera EPS-bilder i Quark, så det är inte helt hundra att texterna hamnar helt rätt. Det påminner lite om hur man jobbade för tjugo år sedan, med gnuggbokstäver. När man har tillgång till Quark verkar det lite onödigt bara.

Om man däremot använder loggor, eller typografi som av olika anledningar måste sättas i Illustrator så är det ju ett bra sätt.

När jag nu har den importerade vita texten från Illustrator i Quark ... finns det något sätt för mig själv att säkerställa så att den vita texten som ligger ovanpå ett svart bildblock, som i sin tur ligger över ett annat bildblock(bakgrunden) ... verkligen kommer att bli vitt och inga konstigheter?

Ursprungligen av braxnacken:

När jag nu har den importerade vita texten från Illustrator i Quark ... finns det något sätt för mig själv att säkerställa så att den vita texten som ligger ovanpå ett svart bildblock, som i sin tur ligger över ett annat bildblock(bakgrunden) ... verkligen kommer att bli vitt och inga konstigheter?

Du hittar all info om hur du ska göra med label print på

den här sidan

Ursprungligen av Nurell:

Du hittar all info om hur du ska göra med label print på

den här sidan

Fast nu gällde inte min fråga inte labeltryck, utan själva cover/omslaget

Ursprungligen av braxnacken:

Fast nu gällde inte min fråga inte labeltryck, utan själva cover/omslaget

Ursäkta då, men när du ska göra labeltrycket sen, så kan du ju titta där.

Ursprungligen av Nurell:

Ursäkta då, men när du ska göra labeltrycket sen, så kan du ju titta där.

sant sant

  • Medlem
  • 2005-02-05 12:18
Ursprungligen av braxnacken:

När jag nu har den importerade vita texten från Illustrator i Quark ... finns det något sätt för mig själv att säkerställa så att den vita texten som ligger ovanpå ett svart bildblock, som i sin tur ligger över ett annat bildblock(bakgrunden) ... verkligen kommer att bli vitt och inga konstigheter?

Vitt sparas ut. Svart kan däremot (oftast) övertryckas. Det gör att man ser bakgrunden genom t ex en svart platta, eller svart text.

Ursprungligen av stfm:

Vitt sparas ut. Svart kan däremot (oftast) övertryckas. Det gör att man ser bakgrunden genom t ex en svart platta, eller svart text.

Sparas vitt ut "all the way through" så att säga?
Nu ligger den vita texten på lager 3 kan vi kalla det, längst upp ... så här, sett från sidan då

------------------------- vit text
------------------------- svart platta
------------------------- bakgrundsbild (längst under)

Allt vitt som förekommer, kommer alltså att få vit färg och inte typ färgen från bakgrundsbilden? ..

  • Medlem
  • 2005-02-05 13:05
Ursprungligen av braxnacken:

Sparas vitt ut "all the way through" så att säga?
Nu ligger den vita texten på lager 3 kan vi kalla det, längst upp ... så här, sett från sidan då

------------------------- vit text
------------------------- svart platta
------------------------- bakgrundsbild (längst under)

Allt vitt som förekommer, kommer alltså att få vit färg och inte typ färgen från bakgrundsbilden? ..

Ja. Vitt övertrycks inte, eftersom det i normalt tryck inte representerar en färg. Det sparas ut. Normalt sett övertrycks svart, vilket kan få lite trista konsekvenser om man inte känner till det. En illustration som innehåller svarta partier på en svart platta kan t ex se riktigt risig ut om det inte var planerat.

Din svarta platta kan du göra i "supersvart". Du får kolla upp vad de har för övertrycksgränser i det tryck du ska använda. Du gör då en blandning som innehåller både svart, magenta och cyan t ex. Kanke 40 40 0 100. Du får kolla med trycket vad som är acceptabelt.

Att lägga liten text på "supersvart" kan ha sina risker eftersom minsta misspass i trycket kan göra texten svårläst. Fast å andra sidan ska ett riktigt tryckeri kunna trycka utan misspass. Men det är långt ifrån alla tryckerier som är "riktiga" tryckerier.

Ursprungligen av stfm:

Vitt sparas ut. Svart kan däremot (oftast) övertryckas. Det gör att man ser bakgrunden genom t ex en svart platta, eller svart text.

Detta är ju under förutsättning att man INTE har valt övertryck på den vita texten i illustrator i paletten "attribut". Om man gör detta så försvinner nog den vita texten.

  • Medlem
  • 2005-02-05 18:17
Ursprungligen av Emrik P:

Detta är ju under förutsättning att man INTE har valt övertryck på den vita texten i illustrator i paletten "attribut". Om man gör detta så försvinner nog den vita texten.

Mer än jag vet... Tar en ripp verkligen hänsyn till informationen inbakad i en EPS?

Ursprungligen av stfm:

Mer än jag vet... Tar en ripp verkligen hänsyn till informationen inbakad i en EPS?

Det är väl just det en ripp gör när det handlar om EPS, om jag inte har fått det om bakfoten. Det är väl det som är vitsen med EPS, att baka in information.
F ö förstår jag inte varför trådskaparen komplicerar allt i onödan....

Vet inte om jag komplicerar till det? ... jag hade en fråga om eps-sättet fungerade bra eller om det fanns något annat bättre sätt att göra det på.

Vissa verkar tycka att eps-sättet är bra och ger bra resultat ... medan andra säger att gör allt i Quark. Min fundering låg lite i om man var mer säker på att allt vart rätt gjort (ex fonter) om man lade allt i separata eps'er som man sedan monterade in. Detta istället för att göra allt i Quark.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 19:13

Mitt tips är att kontakta tryckeriet, och gärna nån som jobbar på deras prepressavdelning som kan svar på hur de vill ha materialet i just detta fallet. Spontant tycker jag att det låter som att det borde fungera.

Den svarta plattan kan dock uppföra sig på olika sätt beroende på övertycks inställningar, om plattan bara läggs över bilden så kan bilden "lysa igenom plattan" vilket inte är så snyggt eller så trycks den i 100% svart och slår bort bilden under sig med resultat att den upplevs som "grå" eller inte fullt så svart som den bakom varande bilden. Detta kan motverkas genom att lägga t.ex. 40% cyan och 100% svart i plattan vilket ger en djupare svärta men medför även risk för misspass, dvs att lite blått sticker fram i kanten vid texten. Här bör du rådfråga det aktuella tryckeriet, sådana här frågor kan skilja från fall till fall. Även plattans storlek påverkar hur du bör göra.

En bra bok som nämnts tidigare är Grafisk Kokbok som tar upp sådana här saker.

Mvh Christian

Bevaka tråden