Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användargränsnittsgrejor som är bättre i Windows

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av P3t3r:

en till sak som irriterar mig som fan, vill ha KONSTANT mushastighet, kan ju inte pricka knapparna så som det är nu. har installerat micorosft musprogram som några sagt att det ska hjälpa, men inställningarna där löser inte mitt problem..

SNÄLLA finns det något sätt att göra så man får samma konstanta jämna hastihget?

Du kan skaffa USB overdrive

  • Medlem
  • 2004-12-19 00:34

det där va intressant tipps tackar

vill du berätta lite mer hur det är, har du personlig erfarenhet av det? tar det bort all musacc 100%?

Ursprungligen av P3t3r:

det där va intressant tipps tackar

vill du berätta lite mer hur det är, har du personlig erfarenhet av det? tar det bort all musacc 100%?

Ja... Du kan ställa in många parametrar. Kommer inte ihåg alla men accelerationen fanns definitivt med!
Funkar bra till handkontroller oxå

  • Medlem
  • 2004-12-19 00:49

ok, jag sväljer klumpen i halsen och testar det. fungerar det inte vet jag va din mailadress är *hotar* hihi

  • Medlem
  • 2004-12-19 01:12

wow, vilken skillnad! nu flyter det på lite bättre att scrolla webbsidor åxå

5. Möjlighet att markera objekt sen klicka på "Flytta markerade objekt" och få upp en ruta där du kan välja vilken mapp du vill flytta filerna till.

- Tycker att denna möjlighet vore bra. (Contextual

8. Konsekvens i fönsterhanteringen. Visst kan man gilla Macens sätt att hantera fönster, men det är helt klart mer konsekvens i Windows hantering. På Mac kan fönstret under vissa omständigheter hoppa till konstiga ställen när man klickar på den gröna zoom-knappen. Inte alltid gör denna knapp heller så att fönstret "passar" runt sitt innehåll. Testa exempelvis i Finder att ha ett fönster i list-vy, ha sidolisten framme (med hårddiskarna etc.), se till att ha kolumner så att det är en horisontell scroll-list framme. Klicka sen på zoom-knappen för att få fönstret att passa. Funkar inte. Om man däremot först klickar på den vita knappen upp till höger så att sidolisten försvinner och sen klickar på zoom-knappen så fungerar det som förväntat. Inkonsekvens.
Sen vore det inte dumt om det fanns en maximera-knapp som fungerade på samma sätt överallt i Mac OS X, men behåll gärna gröna zoom-knappen. Maximera-knappen kan var blå och finnas bredvid zoom-knappen och ha en fyrkantig symbol i sig. Perfekt!

- Dessa knappar, hmm jag vet inte är de verkligen så tydligt logiska för användaren, Zoom knappen används inte alltför ofta och den gula tycker jag ibland är otroligt störig, skulle gärna se att man kan göra som i os9, det som man kan få i windowshade.

12. Markera en eller flera filer i ett fönster och få dynamiskt upp hur stora de är (längs ned till vänster i "status-listen").

- Möjligheten till detta vore också bra men kanske inte som default, tror att många som trivs i mac gillar osx osv just för att man slipper mycket av denna infon, det måste vara rent o snyggt, men självklart borde man kunna få välja att få upp denna info.

14. Man kan få fram "Task Manager" med tangentbordstryckning (motsvarande Apples "Activity Monitor" eller "Aktivitetskontroll" på svenska). Ett par gånger har jag med Mac OS X hamnat i situationer där det hade varit bra.

- Möjligheten till detta kanske finns i Tiger - Dashboard

15. Avinstallerare. Även om detta ibland fungerar lite halvdant i Windows så är tanken god. Visst, det läggs inte lika mycket filer på olika håll av ett Mac-program, men det hade ändå varit smidigt med en avinstallerare för program i Mac OS X.

- Som sagt har detta diskuterats förut, snälla gör inte en avinstallerare likt i windows, Att dra programmet till hårddisken för att slänga och sen att det kommer upp en fråga om man vill ta bort pref filerna vore bra, annars ska då allt slängas. Visst skulle det kunna göras ett tilläggs program om man verkligen vill kunna radera program på detta sätt men problemet då är att det kanske innebär att vissa program vill att man använder detta och andra inte. Jag kan hålla med om att det kanske vore trevligt med ett program för detta men det får inte vara det sättet man måste radera program på, och man ska alltid ha möjligheten att enbart behöva slänga programmet i papperskorgen, jag skulle även tycka att installationen borde vara mer likt detta också, dra ditt program till din programmapp och då kopieras de filer som ska vara på annan plats dit de ska, eller en enkel dialog ruta för eventuella inställningar kommer upp.

Angående dockan, min är alltid gömd, jag både gillar den och stör mig på den, nu kör jag ofta quicksilver som jag gillar, kanske kommer Dashboard kunna ge varianter på detta, alltså få fram dashboard och då ser du alla dina program eller alla program som är aktiva, vad vet jag.

Papperskorgen på skrivbordet, från början ville jag ha det men nu känns det mindre bra att ha en papperskorg där, samtidigt som papperskorgen i dockan inte är hundra, man använder hellre snabb-kommandon för att slänga nu mer.

Findern behöver verkligen ses över.

Sen så håller jag helt med star-affinity om att vissa saker bör vara integrerat i systemet utan att man ska behöva ladda ner saker från nätet.

Senast redigerat 2004-12-19 12:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 13:00

USCH.

Det här luktar datorkrig.

Jag hatar såna här trådar.

USCH.

Ursprungligen av Mondo:

USCH.

Det här luktar datorkrig.

Jag hatar såna här trådar.

USCH.

Om detta skulle vara en tråd med krig mellan datorer skulle jag också säga USCH!

men än så länge verkar vi människor ha kontroll över situationen.

Ojojoj, vilken flame-bait.

Jag tror det mesta nog redan är besvarat, men kan praktiskt taget inte hålla med star-affinity om några punkter alls. Tvärtom är flera av punkterna antingen helt felaktiga eller rentav argument för att Windows har dåligt användargränssnitt.

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Ojojoj, vilken flame-bait.

Jag tror det mesta nog redan är besvarat, men kan praktiskt taget inte hålla med star-affinity om några punkter alls. Tvärtom är flera av punkterna antingen helt felaktiga eller rentav argument för att Windows har dåligt användargränssnitt.

Ciryon

Nämen oj, vilket givande inlägg...

Anders,
Det finns en liten lucka i ditt resonemang om Kommando + Backsteg (borde det inte heta Baksteg förresten?): Om man har fel sak markerat så är frågan "Vill du ta bort fil si och så?" ganska bra. Det går fint (har provat) att klicka på fel grej och sedan snabbt klämma till med ett Kommando Backsteg.

Ursprungligen av Tiny Turtle:

Anders,
Det finns en liten lucka i ditt resonemang om Kommando + Backsteg (borde det inte heta Baksteg förresten?): Om man har fel sak markerat så är frågan "Vill du ta bort fil si och så?" ganska bra. Det går fint (har provat) att klicka på fel grej och sedan snabbt klämma till med ett Kommando Backsteg.

Sannolikheten för att man befinner sig i Finder, har "fel fil" markerad samt råkar trycka Kommando Backsteg är väl närmare noll.

Det är tre saker som ska sammanfalla varav en är ett tangentackord man knappast råkar trycka.

Ursprungligen av Tiny Turtle:

Anders,
Det finns en liten lucka i ditt resonemang om Kommando + Backsteg (borde det inte heta Baksteg förresten?): Om man har fel sak markerat så är frågan "Vill du ta bort fil si och så?" ganska bra. Det går fint (har provat) att klicka på fel grej och sedan snabbt klämma till med ett Kommando Backsteg.

Här är jag helt på Anders Täpp linje: Anledningen är att dels så är dialogrutor av ondo, dom stör arbetsflödet (oavsett om den konceptuella modellen är baserad på objekt eller aktivitet) och dessutom lär sig användaren snabbt att dialogrutor inte är så viktiga att man när man väl får upp en allvarlig varning så tas den inte så allvarligt. Den andra anledningen är att det går att ångra om man flyttat fel fil till papperskorgen Redigera > Ångra eller kringla-z så är allt ogjort.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Här är jag helt på Anders Täpp linje...

eeh... jag tror det är Apples linje men tack ändå

Ursprungligen av Anders Täpp:

eeh... jag tror det är Apples linje men tack ändå

Ärligt så har jag inte läst den Apple HIG-delen ännu. Kommer dit i vår. Nu skriver jag bara enligt vad jag lärt mig i plugget.

  • Medlem
  • 2004-12-21 10:03

Kan vi inte bara hylla olikheterna? Det är ju strålande att de beter sig lite olika tycker jag, eftersom man kan välja. MS och Apple borde synkronisera sina teknologier lite, så att de i grunden blev lika bra och stabila, och konkurrera på sina olikheter. I en perfekt värld hade det kunnat ske.

Okej, jag tar tillbaka och påstår motsatsen. Det är inget stort problem för mig...

Ursäkta men har jag missat nått här...

Trist att du har problem star-affinity men hör inte detta hemma i en annan tråd eller har det med ursprungs innehållat att göra ang. gränssnittet?

Ursprungligen av draags:

Ursäkta men har jag missat nått här...

Trist att du har problem star-affinity men hör inte detta hemma i en annan tråd eller har det med ursprungs innehållat att göra ang. gränssnittet?

Sant.
Jag ställer frågan i en annan tråd.

Ursprungligen av star-affinity:

Sant.
Jag ställer frågan i en annan tråd.

Oj!
Jag hade visst frågat om detta tidigare

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=55375&highlight=stopp+vid+utloggning

Inte många som svarat dock...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-22 13:10

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men håller med iaf om 2 saker...

Klippa o klistra: äpple-x kommando borde fungera överallt i osx... ibland vill man inte behöva ha 2 fönster öppna för att behöva dra en fil till ett annat ställe på hårddisken.. då är det bättre som i win att kunna klippa ut filen o klistra in den där man vill ha den.

Maximeringsknapp: förstår mig inte på + knappen, 1/3 av gångerna man använder den fungerar den som man vill... byt ut den mot ett helmaximering istället... anpassa fönstret efter innehåll fungerar iaf inte.

Ursprungligen av kainen:

Nu har jag inte orkat läsa hela tråden men håller med iaf om 2 saker...

Klippa o klistra: äpple-x kommando borde fungera överallt i osx... ibland vill man inte behöva ha 2 fönster öppna för att behöva dra en fil till ett annat ställe på hårddisken.. då är det bättre som i win att kunna klippa ut filen o klistra in den där man vill ha den.

Maximeringsknapp: förstår mig inte på + knappen, 1/3 av gångerna man använder den fungerar den som man vill... byt ut den mot ett helmaximering istället... anpassa fönstret efter innehåll fungerar iaf inte.

Läser du tidigare inlägg så ska du se hur det resonerats kring klipp-ut och klistra-in i Finder...

Anpassningsknappen är lite rörig ibland... Apple borde tvinga utvecklarna lite mer att följa Apple HIG eller på något annat sätt klargöra exakt hur den ska bete sig.

Go jul på er! Glöm inte att släcka alla levande ljus!

Kom på en sak till...
När man dubbelklickar på en bild så den öppnas i Windows bilvisare visas nästa och föregående bild i bokstavsordning om man klickar på höger resp. vänster pil.
Dessutom går allting som ett skott.
Snabbare på en 400 MHz Pentium II med 192 MB RAM och Win XP än på min G4 867 MHz med 512 MB RAM som kör Förhandsvisning i OS X.

Apple har t.o.m. lyckats kasta om "bakåt" och "framåt"...

Ursprungligen av star-affinity:

Apple har t.o.m. lyckats kasta om "bakåt" och "framåt"...

Har aldrig tänkt på det men kollade upp nu och ja det var skumt, varför denna idé - vad är tanken, nån logik måste det väl ändå finnas när Apple har tänkt till

  • Medlem
  • 2005-02-07 00:43
Ursprungligen av star-affinity:

Apple har t.o.m. lyckats kasta om "bakåt" och "framåt"...

Det är en översättningsmiss. Rapportera det om det stör dig.

  • Medlem
  • 2004-12-22 22:39
Citat:

Maximeringsknapp: förstår mig inte på + knappen, 1/3 av gångerna man använder den fungerar den som man vill... byt ut den mot ett helmaximering istället... anpassa fönstret efter innehåll fungerar iaf inte.

Borde inte fönstret anpassas efter hur mkt utrymma det finns på skärmen? Ett annat alternativ hade varit att ett dubbelklick maximerade fönstret ordentligt... Apple borde verkligen ta tag i detta!

Kom på en till grej.
Att man kan få upp en förhandsbild inte bara på bilder, utan även filmer genom att välja att visa en mapps innehåll som "thumbnails".

Ursprungligen av star-affinity:

Kom på en till grej.
Att man kan få upp en förhandsbild inte bara på bilder, utan även filmer genom att välja att visa en mapps innehåll som "thumbnails".

Saknar också detta. Och så vill jag att när jag har en utdelad mapp i nätverket som startobjekt så skall denna mapp inte öppnas då jag loggar in. Har man flera mappar så blir det många fönster att stänga ner. Urdumt...

Ursprungligen av star-affinity:

Kom på en till grej.

Jag förstår inte varför du sitter och anstränger dig att försöka komma på saker du tycker är bättre i Windows än i Mac när du skulle kunna låta den energin gå till att upptäcka många av de finesser som du inte verkar känna till i Mac OS X. Eller så kanske du skulle kunna gå en kurs i användbarhet och kognition och lära dig lite om t.ex. Normans dimensioner.

Ciryon

Jag gillar möjligheten att kunna växla mellan öppna dokument med alt+tab i samma program, inte bara mellan olika program. Har man fyra worddokument öppna plus några websidor och mail, och bara vill bläddra mellan worddokumenten snabbt, så ... ja, där har windoze faktiskt ett plus.

Bevaka tråden