- star-affinity
- Medlem ●
- Malmö
- 2004-12-17 22:51
Vilket operativsystem som är bättre under huven vet vi väl redan, men här tänkte jag ta upp små men ändå intressanta saker i användargränsnittet (med två punkter undantaget...) som jag faktiskt finner är bättre eller mer genomtänkta i Windows (Windows XP).
Punkterna kommer inte i någon särskild ordning och det finns säkert fler.
Kanske gör Mac OS 10.4 Tiger att jag kan stryka någon av punkterna?
Hoppas, hoppas!
1. Muspekarmarkören i Windows uppdateras bättre beroende på vad som är under den. Mycket mer ofta än i Windows får man på Mac felaktig muspekarmarkör i förhållande till vad som är under. Textmarkerar-markören när pekaren är ovanför en knapp är en klassiker på Mac och ibland är det andra markörsymboler som "fastnar". Störigt.
2. Håll pekaren över en mapp eller en fil för att snabbt få veta dess storlek etc.
3. Mp3-tags så som artist, album etc. direkt i ett Windows-fönster utan att man måste öppna något program.
4. Möjighet att flytta objekt genom att "klippa ut" dom och sedan klistra in dom på annat ställe.
5. Möjlighet att markera objekt sen klicka på "Flytta markerade objekt" och få upp en ruta där du kan välja vilken mapp du vill flytta filerna till.
6. Windows är mindre tungscrollat. Kanske inte direkt en användargränsnittsgrej, men det stör mig ändå dagligen (ok, jag har ingen G5a, men ska jag verkligen behöva det för att scrolla webbsidor?). Även en pc med sämre prestanda hårdvarumässigt än en Mac scrollar exempelvis webbsidor (särskilt de lite tyngre) mycket mjukare och snabbare. Dessutom uppdateras innehållet medans man scrollar i Windows. I Safari på Macen exempelvis, så stannar allting upp om man drar ned en meny eller klickar och "håller" i scroll-listen. Vissa webbsidor laggar scrollandet rejält på om man använder scroll-hjulet på musen. Detta antagligen för att innehållet då även i mac OS X uppdateras under tiden man scrollar. Varför är detta så tungkört i Mac OS X?
Ändra storlek på fönster ska vi inte tala om...
7. Ej nedslöad uppspelning av flash-material och andra animationer i en webbläsare när den inte är i förgrunden.Ok, ok. Även detta har inte med användarvänligheten att göra. Hursomhelst. Om man i Windows har en webbläsare med en flash-animation som spelas upp och sen växlar till ett annat program förtsätter uppspelningen som om inget hänt. På Mac blir animationen seg om långsam om inte webbläsaren är det program som är i förgrunden. Varför?
8. Konsekvens i fönsterhanteringen. Visst kan man gilla Macens sätt att hantera fönster, men det är helt klart mer konsekvens i Windows hantering. På Mac kan fönstret under vissa omständigheter hoppa till konstiga ställen när man klickar på den gröna zoom-knappen. Inte alltid gör denna knapp heller så att fönstret "passar" runt sitt innehåll. Testa exempelvis i Finder att ha ett fönster i list-vy, ha sidolisten framme (med hårddiskarna etc.), se till att ha kolumner så att det är en horisontell scroll-list framme. Klicka sen på zoom-knappen för att få fönstret att passa. Funkar inte. Om man däremot först klickar på den vita knappen upp till höger så att sidolisten försvinner och sen klickar på zoom-knappen så fungerar det som förväntat. Inkonsekvens.
Sen vore det inte dumt om det fanns en maximera-knapp som fungerade på samma sätt överallt i Mac OS X, men behåll gärna gröna zoom-knappen. Maximera-knappen kan var blå och finnas bredvid zoom-knappen och ha en fyrkantig symbol i sig. Perfekt!
9. När det bara finns en horisontell scroll-list i ett fönster så fungerar det att scrolla med scroll-hjulet på en mus.
10. Inte lika sega menyer. I Mac OS X är det rätt ofta en fördröjning och ibland hårddisktugg när man rullar ned en meny för första gången. Menyerna måste liksom "mjukas upp", men de är rätt sega ändå. Detta är inte lika påtagligt i Windows men märks såklart mindre ju nyare Mac man har. Och visst har Mac OS mer ögongodis med transparenta menyer, men det kostar för mycket i prestanda tycker jag. Kanske heller inget man tänker på med en G5a under huven....
11. Inget lagg om man har 2 fönster öppna och hastigt klickar och drar på fönsterlisten i fönstret som är i bakgrunden i syfte att flytta det. Detta märks inte på en G5a, men på min G4 867 MHz blir det ett "ryck" när jag snabbt försöker flytta ett fönster på detta vis.
12. Markera en eller flera filer i ett fönster och få dynamiskt upp hur stora de är (längs ned till vänster i "status-listen").
13. Att kunna invertera markering i ett fönster är inte så dumt.
14. Man kan få fram "Task Manager" med tangentbordstryckning (motsvarande Apples "Activity Monitor" eller "Aktivitetskontroll" på svenska). Ett par gånger har jag med Mac OS X hamnat i situationer där det hade varit bra.
15. Avinstallerare. Även om detta ibland fungerar lite halvdant i Windows så är tanken god. Visst, det läggs inte lika mycket filer på olika håll av ett Mac-program, men det hade ändå varit smidigt med en avinstallerare för program i Mac OS X.