Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användargränsnittsgrejor som är bättre i Windows

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-02-07 02:08
Ursprungligen av gabrielstrand:

Jag gillar möjligheten att kunna växla mellan öppna dokument med alt+tab i samma program, inte bara mellan olika program. Har man fyra worddokument öppna plus några websidor och mail, och bara vill bläddra mellan worddokumenten snabbt, så ... ja, där har windoze faktiskt ett plus.

Ledsen grabben, men det har windows inte alls.

I OS X använder du äpple och <> för att växla mellan dokument.

Det är bättre tycker jag, eftersom program och dokument är separerade. Sedan har du ju Exposé också som gör samma sak, fast cirka 5 gånger smidigare när man väl vant sig.

Ursprungligen av stfm:

I OS X använder du äpple och <> för att växla mellan dokument.

Det är bättre tycker jag, eftersom program och dokument är separerade. Sedan har du ju Exposé också som gör samma sak, fast cirka 5 gånger smidigare när man väl vant sig.

Aha, det hade jag ingen aning om. Snopet. Man lär sig nå't varje dag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 09:22

Ciryon, den här tråden har ju visat att det uppenbarligen finns en del som Windows faktiskt är bättre på. Borde man inte kunna lära av detta istället för att ta på sig skygglappar?

Ursprungligen av C-mon:

Ciryon, den här tråden har ju visat att det uppenbarligen finns en del som Windows faktiskt är bättre på. Borde man inte kunna lära av detta istället för att ta på sig skygglappar?

Väldigt mycket av det som tagits upp är subjektivt.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 17:52

Håller med Ciryon där. Verkar som många tycker en del saker är bättre bara för att de är vana vid det.

*Gräver upp en gammal tråd här...*

Ursprungligen av Netzach:

Håller med Ciryon där. Verkar som många tycker en del saker är bättre bara för att de är vana vid det.

Det där stämmer inte in på mig i alla fall.
Jag har alltid kört Mac och det sen 1989 (delvis ännu tidigare).

De saker jag tar upp här är sånt som när jag suttit vid Windows tänkt "aha, nämen det här är ju inte så dumt". Knappast så att jag inte är van vid hur man arbetar med Macen.

Ursprungligen av Ciryon:

Jag förstår inte varför du sitter och anstränger dig att försöka komma på saker du tycker är bättre i Windows än i Mac när du skulle kunna låta den energin gå till att upptäcka många av de finesser som du inte verkar känna till i Mac OS X. Eller så kanske du skulle kunna gå en kurs i användbarhet och kognition och lära dig lite om t.ex. Normans dimensioner.

Ciryon

Anstränger mig för att få igång en diskussion om saker som kan göra Mac OS X till ett bättre och smidigare operativsystem att arbeta i. Om inte annat så kan du väl — istället för att skriva stroppiga inlägg— berätta för mig vilka många finesser jag inte verkar känna till i Mac OS X.

Intressant att denna tråd dök upp nu när snart 10.5 ska visas upp.

Skickade du synpunkterna till Apple Star-affinity?

Kanske borde listan revideras, har Apple fixat några av dina synpunkter med 10.4?

Ursprungligen av draags:

Intressant att denna tråd dök upp nu när snart 10.5 ska visas upp.

Skickade du synpunkterna till Apple Star-affinity?

Kanske borde listan revideras, har Apple fixat några av dina synpunkter med 10.4?

Listan borde kanske revideras — och saker läggas till.

Hursomhelst, punkt nummer 11 blev faktiskt avsevärt bättre i 10.4, så den punkten kan strykas.

Punkt nummer ett har jag hört rykten om (enigt en vän på Apple som "escalerat" mina klagomål vidare till högre ort) ska vara något de tar itu med inför 10.5, men i övrigt är det inte mycket av punkterna som "fixats" i 10.4.

Dock finns det en massa annat godis som gör att man trivs riktigt bra i OS X nuförtiden!

Spotlight exempelvis.

Tråden avstannade för 2,5 år sedan. Med tanke på 10.5 i faggorna samt Vista om några månader känns det inte så motiverat att fortsätta här.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Tråden avstannade för 2,5 år sedan. Med tanke på 10.5 i faggorna samt Vista om några månader känns det inte så motiverat att fortsätta här.

Nu ska vi inte överdriva. 1,5 år sedan går jag med på, men inte 2,5.

Men ok. Vi kör väl en jämförelse mellan 10.5 och Vista när de båda finns ute.

Sorry... 2005 kändes bara så passé att det bara måste ha varit jättelänge sedan...

Bevaka tråden