Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Transparans i Quark

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-08 13:17

Undrar om någon vet hur man gör tranparanta plattor i Quark 6? Kör InDesign normalt men måste lösa detta i Quark tyvärr... i InDesign är det inga problem med genomskinliga plattor. har provat att göra en transparant platta i Illustrator och monterat i Quark men man kan inte se att den är transparant på skärmen. Skulle vilja det för att ha lite kontroll.

  • Medlem
  • 2005-02-08 13:56

1/ Spara illustrationen som EPS fr. Illustrator, och med Mac/pict som
förhandsvisning.
(Illustrator CS har en funktion för att få transparans på förhandsvisningen med PC/tif inst.)

2/Färga boxen som du ska montera illustrationen i med färg "ingen" i Quark.

Klart, Funkar för mig...

//Freez

Det funkar inte, inte heller det sätt som Freez säger, även om det ser ok ut på skärmen. Enda sättet är att göra hela sidan i ett annat program som stödjer transparens på riktigt och montera hela klabbet i QxP

  • Medlem
  • 2005-02-08 22:14
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det funkar inte, inte heller det sätt som Freez säger, även om det ser ok ut på skärmen. Enda sättet är att göra hela sidan i ett annat program som stödjer transparens på riktigt och montera hela klabbet i QxP

Inte då!

Man gör en platta i Photoshop, som man sedan gör om till Bitmappsbild med ett gaussiskt (exempelvis) raster. Spara som EPS. Ser inte bra ut på skärmen, men funkar i tryck.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-09 14:08

tack för tipsen... det jag är ute efter är just att kunna kontrollera transparansen på skärmen.. men, men.. nu vet jag att det inte går i Quark iaf

1
Bevaka tråden