Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får bilder på folk läggas ut hur som helst på nätet??

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-08 13:42

Jag fotade för en filmgrej som gjordes och jag var införstådd med att rättigheterna tillhör bolaget som jag fotade för, men...

Har dock två frågor:

1. Nu har delar av mina bilder lagts ut på nätet. Vissa foton av mer privat karaktär än andra, och har Ej direkt att göra med händelsen som fotades. Typ skojbilder runt omkring händelsen. Kan tänka mig att vissa ej alls vill att de skall vara ute. INGA dokument har skrivits på kring detta.

Får man lägga ut bilder på folk som inte har givit sitt medgivande? Vilka regler gäller där? Jag meddelades inte om att bilderna skulle läggas ut. Skulle det varit mer korrekt att låta mig ha valt bilder?

2. Borde jag inte kunna kräva att det finns information om att det är jag som tagit bilderna? Kan jag då kräva att det antingen står på varje bild, eller bara i en infotext i anslutning till bilderna?

Skulle behöva ett kvickt, seriöst svar tack.

Mvh
Fredrik

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 13:59

1. När det gäller bilder är regeln så här. Så länge bilderna inte används i marknadsföringssyfte är det alltid fotografen själv som äger rätt att publicera bilden. Det spelar ingen roll ifall de på bilden vill det eller ej. Dock kan det vara schysst att höra efter med de medverkande innan publicering för att slippa bråka, men det finns ingen lag som säger att de på bilden har rätt att bestämma över hur den ska visas.

2. Bilderna tillhör alltid fotografen! Om du t.ex. säljer bilder till en tidningen får de bilderna endast användas för det/den gången de såldes för. Skulle tidningen i framtiden vilja använda samma bilder för ett annat reportage måste de fråga om lov och betala på nytt. Det samma gäller andra projekt också. Har ni ingått något avtal som säger att alla bilder som du fotat under denna period ska tillfalla dem och att de får använda dem hur de vill? Du ska alltid ha som krav att få ha med dit namn som fotograf.

Hoppas svaret kan leda någonstans.

Annars kan du kolla med:

www.blf.se

www.sfoto.se

• Oregistrerad
  • 2005-02-08 18:03

"men det finns ingen lag som säger att de på bilden har rätt att bestämma över hur den ska visas."
Hm, sanning med modifikation.
Kolla vilka lagar som gäller så får du klart besked.
http://datainspektionen.se/

Som ett litet exempel på vad som gäller, taget från datainspektionens hemsida

"Räknas ett foto som en personuppgift?

Svar:
Ja, all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt PuL som personuppgifter. Även bilder (foton) på individer som behandlas i dator kan alltså vara personuppgifter. Det innebär att man måste ta hänsyn till bestämmelserna i PuL. Det kan t.ex. krävas samtycke från den person uppgifterna avser. (3 §, 10 § PuL)

Behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur omfattas inte av PuL. Men detta undantag gäller inte när man publicerar uppgifter på en webbplats. För publicering av uppgifter på Internet gäller särskilda bestämmelser som ofta förutsätter samtycke från de registrerade personerna. Om man på en webbplats skulle vilja publicera foton på anställda, skolelever eller liknande kan det alltså bli nödvändigt att först inhämta samtycke. (6 §, 33-34 §§ PuL)"

• Medlem
  • 2005-02-09 03:56

nifo: Du har alltid rätt till att få ditt namn publicerat i anslutning till bilderna, enligt praxis.

Om du plåtat bilderna som ett uppdrag och avtalat bort upphovsrätten till dem (och fått ordentligt betalt för det) så äger de som anlitat dig rätt att använda bilderna till vad de vill. Om det inte finns något avtal, skriftligt eller muntligt så blir det en bedömningsfråga, och där kanske blf kan hjälpa dig.

Om publiceringen kan tolkas som marknadsföring så måste de som finns på bilderna godkänna publicering. (jmf med att baren KGB nyss fick ta bort ett porträtt på kungaparet ifrån skyltfönstret)

om publiceringen inte är en del i journalistiskt verksamhet eller forskning eller nått annat godtyckligt så kan det beroende på dagshumöret hos en åklagare kanske tolkas som ett brott mot pul att publicera bilderna.

mvh / tiq

• Medlem
  • 2005-02-09 09:07

Hej!

Marknadsföring och marknadsföring...hmm. Det är alltså bilder på folk bakom och framför kameran under en inspelning. Alltså tekniker och skådisar. Jag hade ej något avtal för stunden utan skulle mest "knäppa lite bilder" som kunde vara kul att ha senare. Bilderna ligger dock på en sida / medlemssida som ska marknadsföra en produkt. Jag reagerar mest på att ingen har:

1. Frågat mig om vilka bilder jag anser vara lämpliga
2. Frågat personerna på bilden om det är okej att just de bilderna läggs ut
3. Skrivit mitt namn på varje bild eller har skrivit mitt namn i anslutningn till bildsidan.

Så jag skulle rakt på sak verkligen behöva veta:

1. Om det är jag eller prod.bolaget som äger rätten till bilderna? Inga avtal skrevs.
2. Om jag kan kräva mitt namn?
3. Om personerna på bilderna kan kräva att de plockas bort?
4. Om jag kan kräva mitt namn på bilderna / intill bilderna.

Jag kanske gör en höna av en fjäder, men - sådant här tycker jag är skitviktigt, även om det som i detta fall, inte gäller pengar.

/Fredrik

• Medlem
  • 2005-02-09 09:22

1 om du inte fått några pengar för det och det inte finns något avtal så har ju du solklart all copyright till bilderna och bestämmer fullständigt över dem.
Om ni har ngt muntligt avtal om att bolaget ska få använda dem på sin sida, så får de ju göra det, under förutsättning att de publiceras med cred till dig.

2 ja

3 om sidan används i marknadsföringssyfte så har de personer som går att identifiera rätt till att kräva att de ska tas bort eller rätt till skadestånd. om de inte används som marknadsföring utan kanske ngn form av dokumentation eller så så kanske man kan tillämpa pul. Men det borde man hålla sig ifrån för pul är en idiotlag som borde skrivas om.

4 nja. cred ska ges enligt branschpraxis om man inte avtalar annat. i en film räcker det med att finnas med i eftertexterna, i tidningar oftast i direkt anslutning till bilden (utom omslag där namnet finns i tex redaktionsrutan)
i reklam är praxis att man inte ger cred till fotografen (de har ju ofta fått ordentligt betalt och får väl nöja sig med det..) hur det är med hemsidor är väl inte helt inarbetat än, eller vet ngn om sff/blf har några åsikter om sånt? men oftast finns det ju med på sidan där tumnaglar finns.

mvh tiq

btw ianal upa osv.

1
Bevaka tråden