Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder utskjutet?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

jag hade möjlighet att känna mig lite dum idag. Jag bad en grafisk designer skicka en pdf på en katalog för att visa på nätet. Då svarade hon "Jag har ju bara det utskjutet här."

Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara. Jag är själv informatör och borde väl känna till termen, men vad betyder det? Har det med utfall att göra? Eller sidornas ordning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 13:44

Med risk för att ha det hela om bakfoten.
Utskjutet är sidorna utlagda i ark som det ska rippas till plåten.

Ja, just det, ja.

Och nu kommer vi till det egendomliga: Trycksaken är offsettryckt, inte digitalt.

Jag hade kunnat förstå att det var utskjutet om man bara skulle göra digitaltryck, i princip skriva ut och färgkopiera. Men det här är en kommunal grej som är tryckt i flera tusen exemplar, och jag behöver lägga den på vår webbplats.

Jag har precis själv gjort en katalog som ska offsettryckas, och jag lägger alltid sidorna i vanlig ordningsföljd i InDesign. Först har jag tagit reda på vilka sidor jag kan ha färg på genom att fråga tryckeriet.

Vad är vitsen med att göra det utskjutet om det ska trckas på riktigt? Kan hon ha gjort det av gammal vana?

Kan man ställa kravet att få en PDF med sidorna i rätt ordning? Det beror iofs vad man har kommit överens om från början. Men det här är ett pågående förhållande där personen i princip jobbar som grafisk formgivare för kommunen och avlastar infomatörerna, så jag tror inte det finns ett enskilt papper skrivet för just den här trycksaken.

Känner mig något matt vid tanken på att sitta och mata in allt som html-sidor...

• Oregistrerad
  • 2005-02-11 14:15

Utskjutning måste göras oavsett om det är digitaltryck eller konventionell offset.

Om du tittar på text en häftad broschyr eller tidning så ser du hur sidorna liggger på själva arket. En tidning i tex A4 på 12 sidor, kan tryckas på A3 papper och då på båda sidor. I själva verket kör dom säker ännu större ark och då blir utskjutning ännu mer komplicerad.

Nedan ett litet utskjuningsshema för 12 sidor A4 utskjutet på A3:
12 - 1
2 - 11
10 - 3
4 - 9
8 - 5
6 - 7

Gör ett rutnät enlig ovanstående och fyll i siffrorna. Man ser lätt ett mönster. 1-7 uppifrån och ner, ömsom höger och vänster. 7-12 samma sak fast nerifrån och upp, växelsvis. Alla sidnummer på samma ark har samma summa, i detta fall 13.

När det gäller att "bara ha utskjutet kvar" så tycker jag att man alltid bör ha ett extra dokument med vanlig sidföljd kvar, om man gör manuell utskjutning.

I PDF baserat flöde brukar tryckerierna själva skjuta ut de färdiga PDFerna som man då lämnar sidvis, i vanlig nummerordning.

Oj, vad krångligt det här blev....

Det finns också olika varianter av utskjut, exempelvis flera upp, omkast, prima/sekunda, et cetera.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-11 14:42

En del sidor kan t o m bli utskjutna ur en Canon.

Konstigt, jag menar jag skickar original i pdf till tryckeriet och de själva skjuter ut arken som de vill ha dem, då det beror på vilken press de ska trycka i. Till stor del har det att göra med upplagan, då de hellre kör små saker i de mindre pressarna medan de kör de större sakerna i stora pressen. Det är billigare att sätta igång den lilla pressen än den stora. Så det är bättre om de själva får skjuta ut sidorna, beroende på hur de väljer att trycka.

Här har man lite för lite information för att veta säkert, men jag skulle tro att det hänger ihop som följer:

Alla trycksaker som ska tryckas med flera sidor på varje ark måste utskjutas. Normalt sett hör det till repro/ tryckeriets jobb att göra det, men för lite mindre saker, t.ex. fyrsidiga broshyrer och liknande, är det inte ovanligt att formgivare gör det själv. Det går inte att säga att det är fel, ibland är det tvärtom det bästa sättet att göra saker på.

Däremot kan man säga som så att om uppdragsgivaren sagt att de vill ha en sextonsidig broshyr och formgivaren inte kan tillhandahålla det, pga av att de gjort en egen "utskjutning" så skulle åtminstone jag, om jag vore uppdragsgivaren, inte acceptera det, just eftersom jag vill ha originalet också i icke utskjutet skick.

Men som sagt, här får du nog kolla lite mer vad som gäller

Håller med Richard. Ett original till arkiv eller kund har ingen utskjutning. Gör jag ett sådant dokument någongång så är det en temporär fil som iofs kan arkiveras det också men det kan inte ersätta originalet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 10:03

... och om de bara har ett utskjutet original kvar så ska det inte vara så svårt att göra om det till ett normalt dokument.

Kanske lite extra jobb, men det går.

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se
http://www.protouring.se

1
Bevaka tråden