- Jont Olof
- Medlem ●
Ett kort statement efter tio minuters testarbete. Jag är oerhört imponerad. Pages är ett klockrent layoutprogram och Keynote har fått många önskvärda och nu oerhört stilrena funktioner! I like it!
Är själv sugen på detta program och jobbar en del med layout av enklare broschyrer och affischer. Funkar det bra till sånt? Kan man jämföra Pages med något annat, typ Pagemaker el. liknande? Bra inlägg förresten, precis när man gick och var nyfiken:)
Pages är faktiskt bra. Lite segt möjligtvis, men så fort man lär sig lite tricks går det otroligt fort att få sina små dokument tillräckligt snygga.
Ja, Pages är väldigt bra och enkelt att använda som mellanting mellan ordbehandlare och layoutprogram - när man vill ha bilder i sin text men inte orkar dra igång InDesign för en sån liten sak. Väldigt mycket Mac-typsiskt lättanvänd smidighet är inbyggd i det programmet.
Det finns en jobbig sak med Pages dock, nämligen att det är massa jobbiga inställningar på som förval, tex 12 pt styckemellanrum, avstavning, etc och som kommer tillbaka varje gång man gör ett nytt dokument, men det kan man enkelt slippa genom att göra en egen tom mall där dessa inställningar är borttagna.
Ni som redan shoppat, hur är det med stödet för Applescript?
Vänligen, Ylan
Till min stora förvåning finns inget inget AppleScript dictionary alls för Pages. Lite epa! Dock verkar Keynote 2 ha ett rätt gediget bibliotek, men det ska sägas att jag verkligen inte är någon AS-knarkare och jag vet inte hur utveklat stödet faktiskt är!
/Jont Olof
Till min stora förvåning finns inget inget AppleScript dictionary alls för Pages. Lite epa! Dock verkar Keynote 2 ha ett rätt gediget bibliotek, men det ska sägas att jag verkligen inte är någon AS-knarkare och jag vet inte hur utveklat stödet faktiskt är!
/Jont Olof
Ja, då får man köpa MS Office 2004 då, som har ett nästa overkligt bra stöd för AS. Märkligt att MS är bättre på att implementera Applescript än Apple.
Vänligen, Ylan
Ja, då får man köpa MS Office 2004 då, som har ett nästa overkligt bra stöd för AS. Märkligt att MS är bättre på att implementera Applescript än Apple.
Vänligen, Ylan
Har väl med målgruppen att göra - Pages är för hemanvändare medan Office är för professionella (dvs sådana som använder programmet i sin yrkesutövning). Hemanvändare har inget större intresse för AppleScript.
Har väl med målgruppen att göra - Pages är för hemanvändare medan Office är för professionella (dvs sådana som använder programmet i sin yrkesutövning). Hemanvändare har inget större intresse för AppleScript.
Meningen är måhända att Pages skall automatiseras med automator. Tycker det verkar finnas olika tecken vad gäller Applescripts framtid. Å ena sidan lämnar skriptbarheten hos många av Apples egna program mycket övrigt att önska. Å andra sidan satsar Microsoft stort på Applescript, något de väl inte skulle göra om Applescript riskerar dö.
Det är kanske som du säger: Hemanvändare skriptar inte!
Utom jag som är pappaledig.
Vänligen, Ylan
Frågan är om det går att anväda pages på rikt eller om det är snyggt och på låtsas.
Hur fungerar det med bilderna om man vill t.e.x. trycka en enkel broschyr från det man gjort?
Det går ju att exportera till PDF, men vilken upplösning får bilderna?
Antagligen är det så att den tid man sparar in på ett bra användargränsnitt förlorar man på att behöva sitta och räkna storlek på bilderna och skala rätt i photoshop? Stämmer denna teori?
Mvh
Frågan är om det går att anväda pages på rikt eller om det är snyggt och på låtsas.
Hur fungerar det med bilderna om man vill t.e.x. trycka en enkel broschyr från det man gjort?
Det går ju att exportera till PDF, men vilken upplösning får bilderna?
Antagligen är det så att den tid man sparar in på ett bra användargränsnitt förlorar man på att behöva sitta och räkna storlek på bilderna och skala rätt i photoshop? Stämmer denna teori?
Mvh
Nej, någort riktigt layoutprogram är det inte - det är snarare en avancerad ordbehandlare med några layoutfunktioner. Man kan ju inte ens skapa textblock eller något sådant.
Pages är bra om man som hemanvändare snabbt vill fixa till några ganska snygga texter som innehåller bilder, tabeller och lite annat. Ska man jobba med proffessionellt tryck och layout får man nog hålla sig till InDesign/QxP.
Vad gäller upplösning så verkar det som att Pages ökar dpi när man skalar ner - dvs ingen information förloras. Vid PDF-export vet jag inte exakt vilken upplösning det blir, men de som jag har gjort är säkert minst 300 dpi. En gissning är att den ställer in upplösningen automatiskt efter vad bilderna har?
Pages är på riktigt. Det går utmärkt att exportera till pdf.
Testade precis att lägga in bilder och skala dom i pages. Verkar som att skalar man ner dom har dom fortfarande samma upplösning som dom hade i sin orginalfil. Så importerar du en bild och skalar ner den väldigt mycket kan du zooma in väldigt mycket innan kvaliten blir lidande. Visst tar dokumentet större plats då men om du vill ha mindra filer får du importera mindre objekt. Men ska du tryck en brochyr så är det ju bara bra att ha högsta möjliga kvalitet.
Men sen om man vill ha mindre filer så är det inte direkt svårt att skala ner bilden till rätt storlek i Photoshop. Om du vet vilken upplösning pdf-dokumentet har så är det som sagt inte svårt att ändra bilderna till rätt storlek. Vill du ha säg ett a4 sparat som pdf så kommer dn ju att visas i samma storlek som den visas i pages som standard. Och att spara om en fil så den är säg 320px x 240 px är ju inte direkt ansträngande.
Har inte hittat någon funktion i Pages som kan göra bilderna mindre och jag tror inte det finns heller men om man vill göra en pdf-fil som inte tar så stor plats så tycker jag allt man kan lägga ner dom 10 sekunderna det tar per bild att ändra storleken.
Även om det ser väldigt enkelt ut så är det också väldigt kraftfullt tycker jag. Kraften ligger väl en del i att det är så simpelt att använda samtidigt som du kan göra riktigt fina dokument.
EDIT:
texten i pdf-filerna är ju vektorbaserad och har väl inget som helst med skrivarens dpi att göra. bildfilerna behåller den dpi som dom hade innan misstänker jag eftersom du kan zooma in så mycket så att du kan se bilden i orginalstorlek.
EDIT 2:
Rajje: Nu är jag inte så säker på vad som menas med textblock men jag misstänker att du menar text som inte sitter ihop med resten av texten. Tex text under en bild. Detta går alldedes utmärkt att skapa. Ta bara en valfri shape tex en rektangel eller trekant. Dubbelklicka på den och skriv in valfri text med valfri font. Ändra bakgrundsfärg och ta bort kanten. Ställ om i wrap inspector till fixed on page och flytta dit du vill ha den. Inte direkt krångligt och det kom jag på utan att ens läsa en manual.
EDIT 2:
Rajje: Nu är jag inte så säker på vad som menas med textblock men jag misstänker att du menar text som inte sitter ihop med resten av texten. Tex text under en bild. Detta går alldedes utmärkt att skapa. Ta bara en valfri shape tex en rektangel eller trekant. Dubbelklicka på den och skriv in valfri text med valfri font. Ändra bakgrundsfärg och ta bort kanten. Ställ om i wrap inspector till fixed on page och flytta dit du vill ha den. Inte direkt krångligt och det kom jag på utan att ens läsa en manual.
Ja, så vet jag att man kan göra.
Men det är bara en workaround för att få en motsvarande lösning - inte någon riktig textblocksfunktion. Det är betydligt krångligare att fixa allt det där, än att bara dra en ruta och så är det klart. Resultatet fungerar inte heller riktigt som ett textblock - tex så är det marginaler inom rutan, som man måste ta bort och så kan man inte länka ihop flera rutor med varandra för att få en flytande text som fortsätter i en annat ruta - en funktion som är väldigt grundläggande och viktig om man ska använda textblock till något annat än bildtexter.
I Layoutprogram finns det lixom bara textblock och ingen "vanlig" text. Det visar att Pages är tänkt för avancerad ordbehandling och inte för riktig layout, även fast det kanske går att använda till det om man måste.
Självklart är det en avancerad ordbehandlare. Men jag ville bara säga att det går att skapa textblock. Sen om du inte är nöjd med att du måste ändra färg och så varje gång kan du ju göra en egen template där inställningarna redan är rätt. Så du kan skapa en ruta och bara börja skriva i den. Sen är det inte "krångligt" längre. Visst bör man se det som en ordbehandlare men jag tycker väl lite också att det kan funka ganska bra som ett layoutprogram också. Man kan ju göra det som man bör kunna i ett layoutprogram tycker jag, nu jobbar jag ju inte med layout och jag vet inte direkt vilka avancerade funktioner man kan behöva som inte finns i Pages. men för ändamålet att skapa små brochyrer så kommer pages funka alldedes utmärkt.
Men det är bara en workaround för att få en motsvarande lösning - inte någon riktig textblocksfunktion. Det är betydligt krångligare att fixa allt det där, än att bara dra en ruta och så är det klart. Resultatet fungerar inte heller riktigt som ett textblock - tex så är det marginaler inom rutan, som man måste ta bort och så kan man inte länka ihop flera rutor med varandra för att få en flytande text som fortsätter i en annat ruta - en funktion som är väldigt grundläggande och viktig om man ska använda textblock till något annat än bildtexter.
I Layoutprogram finns det lixom bara textblock och ingen "vanlig" text. Det visar att Pages är tänkt för avancerad ordbehandling och inte för riktig layout, även fast det kanske går att använda till det om man måste.
Hej!
Förstår inte riktigt vad du menar med att det inte skulle gå att skapa textblock? Insert>Text skapar en självständig textruta utan att man behöver gå omväg via objekten...
"To create a text box:
1.
Click anywhere outside the main body of your document so that the insertion point is not visible.
2.
Choose Insert > Text.
3.
Type your text."
Eller pratar ni om någon annan form av textruta???
Mvh,
Fredrik Bergman
oj så gick det visst också att göra, det alternativet var grått för mig men det var bara för att jag hade ett objekt valt.
Det vi pratade om var att skapa en shape och i den skriva istället. Går att göra på två sätt då. Där ditt alternativ är lättare
Hej!
Förstår inte riktigt vad du menar med att det inte skulle gå att skapa textblock? Insert>Text skapar en självständig textruta utan att man behöver gå omväg via objekten...
Ahaaa ... Det visste jag faktiskt inte! Vad bra!
OK, det går alltså att göra layout i Pages, men jag står fast vid att det inte är ett "riktigt" layoutprogram, utan ett simpelt, skapat för hemanvändare - det motsvarar nog Microsoft Publisher (om man bortser från att Publisher är rent och äkta 24-karats skräp direktimporterat från världens mörkaste och hemskaste ondskefulla avgrunder).
Ahaaa ... Det visste jag faktiskt inte! Vad bra!
OK, det går alltså att göra layout i Pages, men jag står fast vid att det inte är ett "riktigt" layoutprogram, utan ett simpelt, skapat för hemanvändare - det motsvarar nog Microsoft Publisher (om man bortser från att Publisher är rent och äkta 24-karats skräp direktimporterat från världens mörkaste och hemskaste ondskefulla avgrunder).
Om man kan få någon att göra sina broschyrer i Pages istället för i Word har man ju mycket vunnet. Inte minst den stackare som förtvivlat försöker få skärmens bild att överensstämma med utskriften.
Jag har inte pressat Pages särskilt ännu. Det gäller väl att lägga ner en del tid på att göra mallarna som man vill ha dem först.
Om man kan få någon att göra sina broschyrer i Pages istället för i Word har man ju mycket vunnet. Inte minst den stackare som förtvivlat försöker få skärmens bild att överensstämma med utskriften.
Jag har inte pressat Pages särskilt ännu. Det gäller väl att lägga ner en del tid på att göra mallarna som man vill ha dem först.
Ja det är verkligen sant. Även om Pages inte är ett riktigt layoutprogram så är en sak säker - jag skulle hellre använda bara det istf InDesign i resten av livet än att ens försöka använda Word för ändamålet en enda gång ...
Fasiken Rajje, du verkar ju ha noll koll...
-Jo, man kan visst göra textblocksrutor direkt, utan en workaround.
-Det är så att det marginalerna redan är borttagna i dessa textblock.
-Man kan visst göra textblock som fortsätter i ett annat textblocck, tryck bara på den lilla tomma fyrkanten när ett textblock är markerat. Se bild
Kan bara instämma i att iwork är ett mycket bra programpaket. Själv köpte jag det via mecenatkortet, och med tanke på priset (375:-) finns det ingenting att klaga på. Någon nämnde en egentillverkad svensk översättning, är det något som vi andra kan få ta del av?
mvh
FrrH
Pages är på riktigt. Det går utmärkt att exportera till pdf.
Vad för slags pdf skapar den? Om jag t ex vill göra en enkel fyrfärgsaffisch i A3, duger då den pdf:n för ett tryckeri? Har ännu inte hittat några inställningsmöjligheter för hur den skapar pdf ( t ex "Print", "Screen" o s v).
Vad för slags pdf skapar den? Om jag t ex vill göra en enkel fyrfärgsaffisch i A3, duger då den pdf:n för ett tryckeri? Har ännu inte hittat några inställningsmöjligheter för hur den skapar pdf ( t ex "Print", "Screen" o s v).
Jag är inte hundra på att jag förstått dig rätt Tomas, men titta under file->export, där kan man välja pdf.
Jag är inte hundra på att jag förstått dig rätt Tomas, men titta under file->export, där kan man välja pdf.
Jag menar om det går att, som i t ex Indesign, välja typ av pdf, alltså vad den skall användas till (t ex print).