Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

rendering och upplägg

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-07 23:50

Hej!

jag har precis bytt upp mig från iMovie till FCP. Jag kan iMovie riktigt bra nu. Förut filmade jag med en kamera. Nu har jag börjat filma med två kameror. Då kom jag fram till ganska snabbt att det kan bli krångligt med iMovie. Så glad i hågen startar jag FCP. Det verkar som att den vill rendera filerna, annars hackar tidslinjen. Är det att rekommendera att släppa 40 minuters film gånger två i tidslinjen och sedan rendera dem?

Jag filmar live, så det blir lite klurigt. En kamera fångar upp ljud perfekt när saker händer nära den, medans den andra kameran fångar upp andra händelser. Hade allt ljud varit från en och samma källa så hade man kunnat lägga ett ljud i tidslinjen och sedan pendlat mellan olika kameravinklar.

Jag är lite splittrad i hur jag skall lägga upp projektet. Någon som kan ge lite råd och tips?

Jonas

En fråga, materialet som den vill rendera, är det filer från iMovie eller material som du importerat från kameran?
Om du importerar från kameran så är det för det första så att du inte bör ta klipp som är längre än 10 min långa, annars riskerar du att ljudet driver ur synk. Jag har snokat på Apples forum och det verkar vara det säkraste sättet att lösa detta på.

När jag skall klippa mellan två kameror så brukar jag börja med att lägga upp råmaterialet på två videospår och se till att det är synkat. Om man lägger den kamera man behöver mest i botten så kan man sedan helt enkelt gå in och skära ut stycken i det övre spåret som man inte behöver, då syns det undre spåret igenom.

Vad gäller ljudet så skulle jag bara använda ett ljud som grund och sedan eventuellt förstärka med det andra ljudet där det behövs.

/TM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-08 14:56
Ursprungligen av Panaga:

Det verkar som att den vill rendera filerna, annars hackar tidslinjen. Är det att rekommendera att släppa 40 minuters film gånger två i tidslinjen och sedan rendera dem?

Om du har rätt inställningar behöver du inte rendera materialet. Se till att audio och videocapture har rätt inställningar för din kamera - DV-PAL, 48Khz ljud från "source" (alltså att den tar in det format du spelat in i. Många konsumentkameror är inställda på 32Khz som default och FCP brukar öppna i NTSC tror jag) 2x40 min är inga problem för FCP att hantera, ju snabbare dator desto bättre förstås.

Du måste ställa in rätt preferenser för sekvensen också. När du ändrat dem måste du skapa en ny sekvens för att de nya preferenserna ska börja gälla/alt ctrl-klicka på sekvensen du håller på med i browsern och ändra inställningarna.

Ursprungligen av Panaga:

Jag är lite splittrad i hur jag skall lägga upp projektet. Någon som kan ge lite råd och tips?

Jonas

Jag har gjort så som Treasurmine föreslår, fast det där med osynk i ljudet har med "capture direct" att göra. Om du loggar och "batch capture" klippen så ska du slippa osynk. Men du bör nog inte ta in klipp över 30 min i alla fall, både för att ha ett hanterbart klipp och för att slippa problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 22:27
Ursprungligen av Earth:

Om du har rätt inställningar behöver du inte rendera materialet. Se till att audio och videocapture har rätt inställningar för din kamera - DV-PAL, 48Khz ljud från "source" (alltså att den tar in det format du spelat in i. Många konsumentkameror är inställda på 32Khz som default och FCP brukar öppna i NTSC tror jag) 2x40 min är inga problem för FCP att hantera, ju snabbare dator desto bättre förstås.

Du måste ställa in rätt preferenser för sekvensen också. När du ändrat dem måste du skapa en ny sekvens för att de nya preferenserna ska börja gälla/alt ctrl-klicka på sekvensen du håller på med i browsern och ändra inställningarna.

Jag har gjort så som Treasurmine föreslår, fast det där med osynk i ljudet har med "capture direct" att göra. Om du loggar och "batch capture" klippen så ska du slippa osynk. Men du bör nog inte ta in klipp över 30 min i alla fall, både för att ha ett hanterbart klipp och för att slippa problem.

Jag har problem att ändra från aud format från 32 till 16. Har lyckats förr, men minns inte. Har ett vagt minne om att timeline måste vara tomt för att ny inställning skall kunna göras. Jag hittar dock inte vart jag skall ändra från 32 till 16. behöver hjälp. Har tittat i fcp help men fann inte någon hjälp där...

/Jonas

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-11 19:18
Ursprungligen av Panaga:

Jag har problem att ändra från aud format från 32 till 16. Har lyckats förr, men minns inte. Har ett vagt minne om att timeline måste vara tomt för att ny inställning skall kunna göras. Jag hittar dock inte vart jag skall ändra från 32 till 16. behöver hjälp. Har tittat i fcp help men fann inte någon hjälp där...

/Jonas

Det finns två sätt att ändra ljudet på. Ett är att göra det i Audio/Video settings. (i FCP 4 & HD)
Det andra är att göra det i Timeline settings. Klicka på timelinen och sen på Sequence och gå ner till Settings.
Om du redan har tankat in materialet så kan du behöva rendera ljudet. Men om du tankar in det på nytt så borde det funka.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 20:44
Ursprungligen av Dodo:

Det finns två sätt att ändra ljudet på. Ett är att göra det i Audio/Video settings. (i FCP 4 & HD)
Det andra är att göra det i Timeline settings. Klicka på timelinen och sen på Sequence och gå ner till Settings.
Om du redan har tankat in materialet så kan du behöva rendera ljudet. Men om du tankar in det på nytt så borde det funka.

Tackar. Dessa två varianter har jag sett. Båda sätten kan jag inte nå knappen Options. Vet inte hur jag skall få den att lysa. Men jag tror numera att mitt problem ligger i hur jag tankade in materialet, den här gången.

/Jonas

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-13 12:28
Ursprungligen av Panaga:

Tackar. Dessa två varianter har jag sett. Båda sätten kan jag inte nå knappen Options. Vet inte hur jag skall få den att lysa. Men jag tror numera att mitt problem ligger i hur jag tankade in materialet, den här gången.

/Jonas

Vilken FCP använder du? Jag tror inte att det finns något som heter "Options" i FCP 4. Hursomhelst, så kan det bli en återkommande grej. Det brukar stå och falla på vad du har för settings när du tankar in.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 20:03
Ursprungligen av Dodo:

Vilken FCP använder du? Jag tror inte att det finns något som heter "Options" i FCP 4. Hursomhelst, så kan det bli en återkommande grej. Det brukar stå och falla på vad du har för settings när du tankar in.

Jag har 4.1. Det finns en knapp, i alla fall hos mig
Jag skall ladda in allt igen på nytt. Lika bäst.

/Jonas

1
Bevaka tråden