Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga ner spelandet på Mac

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-13 15:41

Kan jag spela på min powerbook?

Hej, jag har en powerbook 17 tummare 1,5 Mz , är det värt att skaffa några spel till den, ungarna skulle vilja spela tex. Call of duty när vi är på sommarstugan eller resor, då är det omöjligt/bökigt att ta med sig Ps2. Om det går vad behöver man? - har funderat litet på denhär:
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/US/EN,CRID=2225,CONTENTID=9069
är det nån som vet mer?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-13 16:01
Ursprungligen av nanouk:

Hej, jag har en powerbook 17 tummare 1,5 Mz , är det värt att skaffa några spel till den, ungarna skulle vilja spela tex. Call of duty när vi är på sommarstugan eller resor, då är det omöjligt/bökigt att ta med sig Ps2. Om det går vad behöver man? - har funderat litet på denhär:
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/US/EN,CRID=2225,CONTENTID=9069
är det nån som vet mer?

Lite off topic men 1,5 MHz är lite väl klent för spel. Jag tror inte ens det räcker till ordbehandling. Om du däremot har 1.5 GHz & ATI 9700 med 128 MB är det klart att du kan spela spel med dina spec. Själv har jag bara 733 MHz, GeForce 2MX 32 MB & 640 RAM och demon of CoD rullar fint om man inte drar upp inställningarna. Vill du var säker kan du prova alla demos på Macgamefiles.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 16:18
Ursprungligen av nanouk:

Hej, jag har en powerbook 17 tummare 1,5 Mz , är det värt att skaffa några spel till den, ungarna skulle vilja spela tex. Call of duty när vi är på sommarstugan eller resor, då är det omöjligt/bökigt att ta med sig Ps2. Om det går vad behöver man? - har funderat litet på denhär:
http://www.logitech.com/index.cfm/products/details/US/EN,CRID=2225,CONTENTID=9069
är det nån som vet mer?

Har en ibook G4 (933a), spela funkar hur bra som helst. Har inte de absolut senaste spelen, där lär det ju hacka en del beroende på vilka det är. Nu kör jag Aliens vs. Predator II & Solder Of Fortune II, de funkar fint i.a.fall.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: -Martin-:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Ärligt talat, så blir man fan besviken när en maskin för 23.000 kr inte ens går att spela på.

Vad menar du med att det "inte ens" går att spela?
Att spela datorspel är väl det mest krävande man kan göra på en dator idag.

/M

Och det ska man inte klara på en Mac för 23 000 när man klarar det på en PC för 12 000-15 000?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William WM:
Och det ska man inte klara på en Mac för 23 000 när man klarar det på en PC för 12 000-15 000?

Givet att vi talar om en PC med bra grafikkort, som en 4Ti. Det är inte speciellt svårt att bygga en 15000-kronors-PC som inte duger till spel (dvs de senaste). Och visst, MX-korten är fel att satsa på.

Det som är trist är såklart (och som sagt) för långsam AGP och bristen på alternativa kort. Jag har inget emot om det kostar lite mer, men alla Macar borde kunna byta grafikkort! Apple skulle kunna tjäna ganska mycket på såna uppgraderingar om de bara kunde erbjuda dem till ett köpbart (inte billigt men acceptabelt) pris.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2002-12-17 22:18

Nu är ju inte PC-spel allt vad en gamer kan önska sig. Jag skulle nog vilja säga att vill man spela FPS och vill göra det online så är PC nog det bästa alternativet med tanke på att det mesta kommer ut där.

Vill man däremot spela massor med andra spel såsom hockey, fotboll, rallyspel, fighting, plattform, shoot´em up, rollspel med mera så är en Playstation2, Xbox eller Gamecube kanske det bästa valet. Billigt, enkelt och tillsammans med kompisar så blir det helkul.

Var min Mac kommer med i bilden vet jag inte Men jag har i alla fall installerat ScummVM på den så att jag kan lira alla gamla goda äventyrsspel från LucasArts.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-18 00:44

Alltså, jämför en iMac med en standardmaskin från t.ex. Dell. I Dellen får man Intels inbyggda krafs som snor internminne och använder som grafikminne. Super-mega-häftigt. På min Dell P4-2GHz med 512MB DDR går det inte att köra Ghost Recon ens i 640x480 utan det ser ut som skit. Att jämföras med den iBook 600 jag har här där GR funkar stenbra i 1024x768!

Och du har inte möjligheten att sätta i ett annat grafikkort? Finns det ingen agp plats i din Dell Bollman?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-18 08:48

Jorå, men den är upptagen av DVI-interfacet till plattskärmen (!). Dessutom är det en sådan här mini-plats som det inte finns fete-många kort till...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Linus:
.

Och jag som använder Mac tgb och min LogiTech mus till vår PS2:a.. Fungerar utmärkt.

Gör du?? Hur då? Jag har testat med mus och tangentbord till min och det händer inte ett skit. Är det så att spelet måste stödja det? Vilka spel har du fått det att fungera i?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bollman:
Jorå, men den är upptagen av DVI-interfacet till plattskärmen (!). Dessutom är det en sådan här mini-plats som det inte finns fete-många kort till...

Är du förvånad över att det inte funkar med ett sånt kort?
Det går inte o spela med ett kasst grafikkort oavsett hur mycket RAM & MHz man har.
Har själv en AMD 1200@1400 med ett GF 3 Ti och den hänger fortfarande med hyfsat. Hade förrut ett GF 2 GTS kort och det är väldigt stor skillnad.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-18 09:14

Inte ett skvatt förvånad, men diskussionen gällde ju huruvida Apples standardmaskiner är kassa på spel, men jag hävdar att Dells business-maskiner är minst lika kassa om inte sämre!
Däremot kan man ju vara nöjd med priset:
P4-2GHz, 256MB DDR, 40GB HD, DVD-CDRW, 15" DVI-plattskärm och högtalare för 14tkr+moms.
Fast jag vill inte ha en sådan iaf, fast ibland måste man...tyvärr...

Citat:

quote:Skapad av: Ingemar Ragnemalm:

Det som är trist är såklart (och som sagt) för långsam AGP och bristen på alternativa kort. Jag har inget emot om det kostar lite mer, men alla Macar borde kunna byta grafikkort! Apple skulle kunna tjäna ganska mycket på såna uppgraderingar om de bara kunde erbjuda dem till ett köpbart (inte billigt men acceptabelt) pris.

Exakt, grafikkort till ett rimligt pris.

Citat:

quote:Skapad av bollman:

...men diskussionen gällde ju huruvida Apples standardmaskiner är kassa på spel, men jag hävdar att Dells business-maskiner är minst lika kassa om inte sämre!

En konsumentdator är till för att spela spel på medan en "business-dator" är till för att arbeta på. Apple verkar ha förväxlat förhållandet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 10:10

Kul att väcka upp tråden. Ca två år har gått, har konsollerna tagit över spelandet mer än förut? De har iaf ingen helt klar ledning tycker jag men då spelar inte jag mycket heller. Vad säger ni som spelar? Vad ska man köpa för att spela på idag?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 11:19

Ska man spela är det fortfarande PC som gäller. Konsolerna har ju knappast slagit igenom på online-marknaden.
Förr eller senare måste Apple möta spelmarknaden. Det är den största av nöjesbranscherna idag. Alla dessa switchers medför ett outtalat krav på detta. Tack vare att PowerMacen går ner i pris hänger det mer och mer på grafikkorten. Min PM 2x2Ghz klarar processorbördan som en lek när jag spelar, däremot är det som vanligt grafikkortet som sätter stopp för min spelupplevelse.
Att en G5 används som utvecklarverktyg för kommande xbox kommer förhoppningsvis betyda mycket för spelutvecklingen på Mac. Att programmeringsgenierna som sitter i spelföretagen börjar programmera PowerPC är bara bra.
Vad detta kan föra med sig i längden tycker jag är spännande. Mer simultan spelutveckling hoppas jag iaf.
Kanske kommer en tredjepartstillverkare för grafikkort på macen? Jag tycker det är konstigt att bara Apple och ATI tillverkar grafikkort som kan köpas löst till macen. På PC-sidan finnns ju hur många tillverkare som helst som använder nvidias och atis GPU:er.
Den som lever får se.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-23 11:31
Ursprungligen av mikotekniko:

Kanske kommer en tredjepartstillverkare för grafikkort på macen? Jag tycker det är konstigt att bara Apple och ATI tillverkar grafikkort som kan köpas löst till macen. På PC-sidan finnns ju hur många tillverkare som helst som använder nvidias och atis GPU:er.
Den som lever får se.

Är säkert inget problem att lägga en order på "mac-versioner" på kort hos något tillverkare i asien. Handlar väl mest om att ha en bankgaranti på minimiserie…

Bara ta ett sparbankslån
Flytta till Skanör
slå sig fram som fabrikör
och leva tills man…

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-13 17:05

vad skall jag skaffa för grejjer till då, spela actionspel med tangentbordet är väl inge vidare..jag kollade med grabbarnas spel just nu ps2 det är: call of duty, desert storm, mafia, och max payne, ganska våldsamma grejjer alltihop..

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 17:09
Ursprungligen av nanouk:

vad skall jag skaffa för grejjer till då, spela actionspel med tangentbordet är väl inge vidare..

Funkar finfint, en mus måste man ha dock.

Ursprungligen av nanouk:

vad skall jag skaffa för grejjer till då, spela actionspel med tangentbordet är väl inge vidare..jag kollade med grabbarnas spel just nu ps2 det är: call of duty, desert storm, mafia, och max payne, ganska våldsamma grejjer alltihop..

En sådan här kan ju vara bra kanske: http://shorterlink.com/?R2QUTZ

Den finns hos Macoteket.

Fick lägga ner spelandet på min PC då CoD 1.5 patchen sabbade hela installationen

Lyckligtvis fungerade samma patch felfritt på Macen.

*yay*

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-18 08:43

Oj, skaffade Call of Duty som första spel till PB en, funkar jättebra, inga problem alls - och så blev maccen plötsligt populär hos ugarna - något som man kanske borde tänka på hos Apple.

får man fråga vad herrn kör för upplösning på call of duty?

och vilken detaljnivå!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-21 09:15

Här har jag inte gjort nåt, inga ändringar på inställningarna, bara laddat in spelet, ungarna tycker det är mycket bättre detaljer än i PS2. Resolutionen på skärmen är väl 1440 x 900.

Välj "optimized settings" i CoD inställningarna så brukar det fungera fint sen. Jag klarar inte att köra allt på "max" men spelet är grymt ändå

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-21 10:10

Ja det är verkligen grymt, jag har drömt mardrömmar hela natten efter gårdagens heta strider i stalingrad, undrar om det är bra för hälsan att spela mycket.

Diskutera gärna CoD, men gör det i sådana fall i en befintligt tråd om ämnet, eller skapa en ny om det inte finns någon passande.

Bevaka tråden