Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWork 05 rockar!

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Jag menar om det går att, som i t ex Indesign, välja typ av pdf, alltså vad den skall användas till (t ex print).

Syftar du på inställningar för PDF-exporten? Det kan man ju ställa in under Color Sync-profiler för PDF i systeminställningar. Du kan skapa en profil för under fliken "filter" för din PDF-export och den profilen kan du sedan välja in under Quartz-alternativ i rutan för utskrifen. Det Quartz-alternativ du valt används för PDF-exporten.

Vet inte om det var det du syftade på?

/Jont Olof

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-13 16:40

Man kan inte ändra det i Pages.
Är det egentligen någon skillnad på dom då? Är det inte bara kvaliten på pdf-filen som ändras? All text som använder vektobaserade typsnitt är det ju inga problem med. Även alla shapes, diagram och sånt du skapar är vektorbaserat så där spelar det inte heller någon roll. Bilder beror väl på hur stora dom är. Har du en riktigt stor bild och sen förminskar den i Pages kan du som sagt zooma in till orginalstorleken på den utan att det blir pixligt. Så kvaliten beror väl helt enkelt på kvaliten av dina bilder. Jag testade att använda en stor bild precis och förminska den och sen zooma in i preview. den behöll samma kvalitet tills man började zooma in så mycket så att bilden blev större än orginalstorleken.
Har du inga bilder i dokumentet(vilket är osannolikt om du gör en affisch) så blir nog kvaliten på utskriften bra, har du bilder så blir det nog bra om du har bra kvalitet på bilderna. Svårt att säga utan att testa.

Sen finns det ju ingen inställning för vilket färgläge man jobbar i och det finns inte heller någon information om det. Men misstänker att det är RGB och då blir det ju lite problem med färgerna.

Fel av mig! Color-sync-inställningarna för PDF-exporten ställs in i programmet "Color-Sync-verktyg" som finns i verktygsmappen.

/Jont Olof

Gillar också Pages, men fattar inte varför Apple har satt kommandona som vanligtvis växlar mellan öppna fönster till att zooma in och ut. Det är sådana här inkonsekventa smågrejor jag inte begriper hur de lyckas med.

Sen är det nog rekord i stort program. 450 MB för ett ordebehandlings/layout-program är väl ändå att ta i? Såklart tar templates och sånt säkert mest plats och det går väl att banta bort.

500 MHz systemkrav käns också rätt grovt, men visst. Man märker att det är ett program av modernare snitt som utnyttjar fina Mac OS X-funtkioner.

Ursprungligen av star-affinity:

Gillar också Pages, men fattar inte varför Apple har satt kommandona som vanligtvis växlar mellan öppna fönster till att zooma in och ut. Det är sådana här inkonsekventa smågrejor jag inte begriper hur de lyckas med.

Sant. Det är befängt. Jag trodde att det var så viktigt att man ska känna igen sig mellan programmen.

Pages kom sist, Pages får anpassa sig. Det är väl läge för feedback till Apple?

Edit: Nu har jag skickat min feedback. Hur ska de annars få veta?

Senast redigerat 2005-02-22 07:03

Är det någon som vet om det finns någon samling med snygga mallar för Pages att ladda ner?

Jag tror inte att det är meningen att det ska automatiseras alls, finns bättre program för det ändamålet. Det kommer säkert att komma AS-stöd men det tar ganska mycket tid att lägga till scriptbarhet i ett program, och det är ett försvinnande litet antal som är intresserad av det. I USA är det ju heller inte så vanligt med pappaledighet

Vad Microsoft har gjort är att de tagit objektmodellen från VBA och bara "krokat i" AS-stöd, på samma sätt som de gjorde med Excel. Det är därför det ser lite udda ut ibland, men är så omfattande. Till den nivån kommer Pages aldrig att komma.

Har kört Pages på min 400 MHz Pismo G3 (observera, uppfyller inte systemkraven, men går ändå) ett tag, och det är verkligen en fulländad Word-dödare.

Bevaka tråden