Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign: Byta från Textverktyget till Markeringsverktyget

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 00:28

Hej!
Om man vill hoppa mellan olika verktyg i InDesign utan att flytta muspekaren till verktygspalletten kan man ju trycka [V] för att få Markeringspilen eller [P] för att Ritstiftet och [T] för att få textverktyget.

Men när man har textverktyget markerat... Hur gör man då för att snabbt byta till t ex Markeringspilen? - Trycker man [P] så hamnar ju bokstaven P i textblocket...

Kan egentligen inte hjälpa dig. Har själv försökt klura ut hur man gör. Men om man håller ner äpple när textverktyget är aktivt så får man den svarta pilens funktion, men det byter inte verktyget.

ESC, sen P.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 02:40

Aaah...

Tack!

Mats tips funkade tyvärr inte för mig.
(kanske för att jag för tillfället har ett gammalt iMac-tangentbord (ni vet det lilla fula där piltangenterna sitter under shift-knappen som på en bärbar mac...).

Däremot kom jag på - tack vare era tips tillsammans att om man håller nere ? och sedan klickar utanför textblocket och sedan trycker [V] efter att man släppt ? så får man markeringsverktyget helt och hållet (man kan då alltså byta ut [V] mot vilken knapp man nu föredrar...)

Kanske finns det ett smidigare tillvägagångssätt som dyker upp så småningom, men det här är bättre än musdragandet tills vidare!
Tackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-27 03:19

klicka utanför bildytan, så kan du sedan växla.
detta irriterande problem hoppas jag är löst till nästa version. pinsamt

Ursprungligen av 20Hz:

klicka utanför bildytan, så kan du sedan växla.
detta irriterande problem hoppas jag är löst till nästa version. pinsamt

Det som möjligen är pinsamt är att du inte lärt dig att man kan ändra kortkommandon, eller något av de andra sätten att åstadkomma det, och försöker skyla över din egen brist på kunskap med att svamla om kommande versioner. Mycket enklare är att använda sökfunktionen här på 99mac. Hade du gjort det så hade du hittar ett inlägg om exakt samma sak bara några timmar före ditt och fått svar på frågan

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68290&highlight=indesign

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-27 08:08

Skulle vara kul om detta problem helt plötsligt skulle fixas i nästa version.
Speciellt då detta 'problem' har varit med Adobeprodukterna sedan enkelknapps-vektygs-snabbkommandona (??) först infann sig i photoshop (sedan photoshop 2.5 eller 3 ).

(altså, jag tror inte probematiken försvinner över en natt )

Ursprungligen av miska:

Skulle vara kul om detta problem helt plötsligt skulle fixas i nästa version.
Speciellt då detta 'problem' har varit med Adobeprodukterna sedan enkelknapps-vektygs-snabbkommandona (??) först infann sig i photoshop (sedan photoshop 2.5 eller 3 ).

(altså, jag tror inte probematiken försvinner över en natt )

I en bemärkelse kan man väl säga att "problemet" redan har försvunnit - det går ju redan att ändra kortkommandon om man inte vill ha de fördefinierade valen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-27 13:00

Richard Rönnbäck: Tungt då är att alla i min branch har samma problem. Även stora tunga Indesignkillar som vi har för att lära ut programmet på en av sveriges ledande rekalskola så måste något vara fel? Jo, jag vet att man kan göra som du beskrev med länken tack. Allt går allt lösa, även fred går att åstakomma. (ironi)

jag la in en enkel lösning som funkar på:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68290

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 16:49

Min lösning i Illustrator är att helt enkelt hålla in kringla (så man får pilverktyget), klicka utanför textramen och sedan trycka [V], [A], [P] eller vilket verktyg man nu villl ha.

1
Bevaka tråden