Jag lär inte vara den enda som tycker att InDesign är ohyggligt omständigt att jobba med om man jobbat med Quark i snart 10 år.
(å andra sidan lär ju InDesig-användare störa sig (nästan) lika mycket på Quark.)
En av de senaste dryga upptäckterna jag gjorde var idag när jag insåg att om man har figursättning aktiverat på ett block så stöter det bort test från ALLA textblock. Oavsett placering över/under i förhållande till figursättningsblocket.
JAg skapade till och med ett nytt lager som jag placerades överst och försökte ha textblocket över men bilden som låg under ville inte rubba isg.
Hur ska man t ex göra om man vill ha en text (rubrik kanske) i en bild och låta brödtext flöda runtomkring?!?
Så dumt att klockorna stannar (kanske man måste göra sitt bild+rubrik-arrangemang först, sedan grupera, sedan göra infällning på gruperingen, men det är ju ihyggligt omständigt).
Säkert är det så att detta är en jättelätt detalj att fixa med.
Nåja.
Min primära fråga är om det finns en massa kortkommandon färiga att titta på någonstans. i en lista.
I Quark är man ju van vid att ändra radavståndet genom att köra [full hand]+[Q] el [W] (eller akippa [alt] och ha större steg). Samma sak med med att ändra graden på teckensnittet genom [Full hand] (alt utan [alt]) och sedan [,] el [.]. Men det är ju inte alls samma sak som händer i InDesign (även om den senare är snarlik).
Detta är bara några få av MASSOR av exempel.
Det är ju mycket irriterande. Säkert lätt om man lärt sig rätt från början, men nu har man ju inte det.
Jag har förstått att man kan själv kan ändra en massa kortkommandon, men jag föredrar nog att lära mig "standarden" så att det alltid är samma oavsett vilken dator jag använder (hemma kommer jag nog fortsätta köra quark ett tag till, men en övergång verkar ju nödvändig förr eller senare så det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen nu direkt).
Någon som an tipsa om var det finns en samling användbara kortkommandon alltså?
Tack!