Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign: Kortkommandon för en Quark-van

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 02:55

Jag lär inte vara den enda som tycker att InDesign är ohyggligt omständigt att jobba med om man jobbat med Quark i snart 10 år.
(å andra sidan lär ju InDesig-användare störa sig (nästan) lika mycket på Quark.)

En av de senaste dryga upptäckterna jag gjorde var idag när jag insåg att om man har figursättning aktiverat på ett block så stöter det bort test från ALLA textblock. Oavsett placering över/under i förhållande till figursättningsblocket.
JAg skapade till och med ett nytt lager som jag placerades överst och försökte ha textblocket över men bilden som låg under ville inte rubba isg.

Hur ska man t ex göra om man vill ha en text (rubrik kanske) i en bild och låta brödtext flöda runtomkring?!?
Så dumt att klockorna stannar (kanske man måste göra sitt bild+rubrik-arrangemang först, sedan grupera, sedan göra infällning på gruperingen, men det är ju ihyggligt omständigt).

Säkert är det så att detta är en jättelätt detalj att fixa med.

Nåja.

Min primära fråga är om det finns en massa kortkommandon färiga att titta på någonstans. i en lista.

I Quark är man ju van vid att ändra radavståndet genom att köra [full hand]+[Q] el [W] (eller akippa [alt] och ha större steg). Samma sak med med att ändra graden på teckensnittet genom [Full hand] (alt utan [alt]) och sedan [,] el [.]. Men det är ju inte alls samma sak som händer i InDesign (även om den senare är snarlik).
Detta är bara några få av MASSOR av exempel.
Det är ju mycket irriterande. Säkert lätt om man lärt sig rätt från början, men nu har man ju inte det.

Jag har förstått att man kan själv kan ändra en massa kortkommandon, men jag föredrar nog att lära mig "standarden" så att det alltid är samma oavsett vilken dator jag använder (hemma kommer jag nog fortsätta köra quark ett tag till, men en övergång verkar ju nödvändig förr eller senare så det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen nu direkt).

Någon som an tipsa om var det finns en samling användbara kortkommandon alltså?

Tack!

Figursättning/infällning är en av de saker som skiljer sig åt. I InDesign kan du antingen ange att vissa textramar inte ska påverkas genom att Ctrl-klicka på textramen, välja "Alternativ för textramar" och i den följande dialogrutan kryssa i rutan "Ignorera figursättning". Ett annat alternativ är att gå till Inställningar>Disposition och kryssa i rutan "Figursättning påverkar endast text under". Mitt tips är att du lär dig båda sätten, för de har olika fördelar.

En lista över samtliga tillgängliga, och möjliga, kortkommandon får du fram genom att i dialogrutan för att redigera kortkommandon klicka på knappen "Visa uppsättning". Vill du ha en mer begränsad lista kan du söka i hjälpen på "Kortkommandon" där visas de vanligaste alternativen.

Jag har en PDF-fil som heter "InDesign för dig som konverterar från Quark Xpress" som innehåller svaren på de vanligaste frågorna. Om du sänder mig din vanliga mailadress så kan jag skicka den till dig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-27 21:14
Ursprungligen av kimrin:

Jag har förstått att man kan själv kan ändra en massa kortkommandon, men jag föredrar nog att lära mig "standarden" så att det alltid är samma oavsett vilken dator jag använder (hemma kommer jag nog fortsätta köra quark ett tag till, men en övergång verkar ju nödvändig förr eller senare så det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen nu direkt).

Tack!

Din kortkommandouppsättning sparas i en fil som du kan ta med dig till andra datorer.

Det är flera kortkommandon som behöver ändras eller läggas till, du klarar dig inte med standard, särskilt inte om du kör med quark uppsättningen.

Janne

Senast redigerat 2005-04-04 00:59
  • Medlem
  • 2005-02-27 23:10

Kan man få ID installerat med kommandon så lika QXP som möjligt redan från början? Förlorar man nån funktionalitet genom att använda qxp-kommandona? Annars undrar man varför Adobe har valt andra kommandon. Är Adobes kommandon mer effektiva eller intuitiva än QXP:s? Jag undrar eftersom det finns risk (chans...?!) att min arbetsplats kommer att byta en masse.

Ursprungligen av Baron:

Kan man få ID installerat med kommandon så lika QXP som möjligt redan från början? Förlorar man nån funktionalitet genom att använda qxp-kommandona? Annars undrar man varför Adobe har valt andra kommandon. Är Adobes kommandon mer effektiva eller intuitiva än QXP:s? Jag undrar eftersom det finns risk (chans...?!) att min arbetsplats kommer att byta en masse.

Till en viss del går det att behålla de gamla Quark-kommandona i Indesign. Men framförallt tappar man om man även använder PS och Illustrator, då blir det olika kommandon mellan programmen. Använder man de som Indesign vill att man ska göra så har man lättare i syskonprogrammen.
Det var några snubbar från din arbetsplats och hälsade på hos oss bredvid eftersom vi redan har gått över (till den ljusa sidan?). Jag som tycker det är roligt med både utmaningar och datorprogram kan inte se några problem med själva Indesign. Det var däremot en massa annat som strulade och det kommer det nog göra hos er också eftersom man även byter operativsystem och andra program i samband med övergången.

• Medlem
  • 2005-02-27 23:56

Det lär bli en del nytt. Jag är redo att ändra mig, men jag är gärna förberedd så långt det är möjlligt.

Jag får den där frågan ofta, om man ska använda QXP-uppsättningen av kortkommandon som följer med InDesign, och mitt svar är ungefär såhär:

"Om du bara ska göra något enstaka jobb i InDesign så kan du använda QXP-kommandon, men annars är det bättre att du lär dig InDesigns egen uppsättning och när du jobbat några veckor/månader kan du börja göra en helt individuell anpassning."

Anledningen till att jag tycker så är att InDesigns uppsättning, självklart, är bättre anpassad till InDesigns verktygsuppsättning, arbetssätt etc.

Den största faran för alla som byter från ett program man jobbat länge med är att man tenderar att försöka återskapa det gamla arbetssättet, vilket inte alltid är det bästa och den faran ökar om man behåller QXP-uppsättningen.

Andra nackdelar är att InDesigns QXP-uppsättning bygger på amerikansk QXP, vilken inte är identiskt med svensk uppsättning, samt att den helt enkelt är mycket mindre, så det blir lite stympat jämfört med InDesigns-uppfattning

Att ställa in så figursättning funkar som i Quark (endast text under) är ett big no-no om du tänkt att använda genomskinlighetsseffekter. För att slippa att text rastreras eller vektoriseras är det viktigt att texten ligger över såna effekter i staplingsordning, och då blir den ju inte figursatt med Quarks arbetssätt.

Bra påpekande Björn! Just det argumentet hade jag inte tänkt på, men du har alldeles rätt - clever!

• Oregistrerad
  • 2005-02-28 21:08

Det är just sådana grejer som gör att jag inte vill "ta med mig" quark-jobbandet till indesign. JAg tycker att quark är smidigare och snabbar (framförallt är det inte så segt), men jag fattar ju att inDesign kommer bli "framtiden". Så därför är det lika bra att lära sig det rätt.

2 nya frågor:

1) Verktygspalletrna sitter fast i min skärmkant. Det är rätt drygt. Jag flytta dem. Framförallt vill jag ha dem på min andra skärm. Hur gör jag det?

2) jag har gjort ett teckenformat. Men det ska även bli centrerat, vilket det inte blir.
Hur fixar man det?
Tror att jag försökte mig på att lösa det med styckerformat, men det gick inte heller (men jag kanske gjorde fel).

Ursprungligen av kimrin:

1) Verktygspalletrna sitter fast i min skärmkant. Det är rätt drygt. Jag flytta dem. Framförallt vill jag ha dem på min andra skärm. Hur gör jag det?

2) jag har gjort ett teckenformat. Men det ska även bli centrerat, vilket det inte blir.
Hur fixar man det?

1. Du får ta tag i namnet på respektive palett och rycka loss dem från kanten och dra dem dit du vill ha dem. Tror inte du kan lossa en hel samling samtidigt tyvärr. Se till att spara arbetsytan när du fått dem dit du vill.

2. Centrera är en styckeinställning så den går inte att lägga in i ett teckenformat men väl i en styckeformatmall förstås. Teckenformat är till för att definiera enstaka ords avvikelser från teckeninställningarna i styckefomatet.

Ursprungligen av Björn Öst:

1. Du får ta tag i namnet på respektive palett och rycka loss dem från kanten och dra dem dit du vill ha dem. Tror inte du kan lossa en hel samling samtidigt tyvärr. Se till att spara arbetsytan när du fått dem dit du vill.

Håll ner Alt-tangenten när ni drar så flyttas hela gruppen

• Oregistrerad
  • 2005-03-03 02:11

märkligt...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Håll ner Alt-tangenten när ni drar så flyttas hela gruppen

Tyckte att jag provade med alla möjliga kombinationer med tangenter nere i vänstra hörnet...
får väl prova igen...

Ja, jäklar! Tack för det tipset! Jag har stuvat om och anpassat onödigt mödosamt :).

1
Bevaka tråden