Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

inga åäö i Firefox

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-28 09:37

Hej
Vi har ett litet problem på skolan. Jag vill inför firefox överallt men eftersom vi redigerar vår interna infoblad med word blir det problem när man skall läsa detta i Firefox. Inga åäö kommer med. Kan man komma tillrätta med detta utan att lägga om hela arbetflödet med att producera tidningen och lämna MsOffice? Tidningen redigeras i Office XP på en Windows XP dator, men det blir om vi gör det i en Mac...

Ursprungligen av joha88:

Hej
Vi har ett litet problem på skolan. Jag vill inför firefox överallt men eftersom vi redigerar vår interna infoblad med word blir det problem när man skall läsa detta i Firefox. Inga åäö kommer med. Kan man komma tillrätta med detta utan att lägga om hela arbetflödet med att producera tidningen och lämna MsOffice? Tidningen redigeras i Office XP på en Windows XP dator, men det blir om vi gör det i en Mac...

Leverera inte dokumentationen i word-format. Kör från word till pdf-format. Och publicera endast pdf-filer!

Sen att äöå inte syns, kan ha nåt att göra med Charactar Encoding i browsern-inställningarna.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-02-28 12:42

inga åäö fortsättning och förtydligande

Var tydligen inte tillräckligt tydlig. Vi sparar alltså Spara > spara som webbsida... för att slippa vänta på readern att ladda...

Vilka inställningar kan det röra sig om... Det borde tycker iallafall jag vara så att sidan visas utan att användaren behöver göra något...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-28 13:29
Ursprungligen av joha88:

Var tydligen inte tillräckligt tydlig. Vi sparar alltså Spara > spara som webbsida... för att slippa vänta på readern att ladda...

Vilka inställningar kan det röra sig om... Det borde tycker iallafall jag vara så att sidan visas utan att användaren behöver göra något...

Det borde gå att ställa in vilken teckenkodning hemsidan använder sig av när ni kör Spara > spara som webbsida. Word använder säkert nån windows variant. Kolla om det går att ändra teckenkodningen till ISO-8859-1, även kallad ISO Latin1 tror jag...

Har också problem med "di svenske" i Firefox. Upptäckte att på språkvalet fanns det bara inställt Eng och AmEng. Har nu lagt till svenska så jag hoppa att kunna se prickar och ringar i fortsättningen med Firefox också.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-01 17:19

Firefox och Activ-X

Ursprungligen av Nilsanders:

Har också problem med "di svenske" i Firefox. Upptäckte att på språkvalet fanns det bara inställt Eng och AmEng. Har nu lagt till svenska så jag hoppa att kunna se prickar och ringar i fortsättningen med Firefox också.

Då måste du nog ha installerat den engelska versionen. Eldräven finns numera sedan 1.0 även på engelska men det kräver att du inte klicka på första bästa länk utan att du läser lite längre ner två gånger...
men det är inte det som är felet i vårt fall. Det är tydligen så att pyttmjuk (microsoft alltså) har någon konstigt sätt att koda sina sidor om man kör via World > spara som webbsida... denna kodning kan inte firefox läsa men safri och ie kan... Kan det ha med Active-X at göra... Firefox är ju allergisk mot just active-X vilket är en stor fördel i vissa fall... Hade varit bra om man kunde lära den att ta vissa *Active-X

Ha ibaln även problem med scrollning i eldräven..

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-01 17:22

Firefox och Activ-X

Ursprungligen av Nilsanders:

Då måste du nog ha installerat den engelska versionen. Eldräven finns numera sedan 1.0 även på engelska men det kräver att du inte klicka på första bästa länk utan att du läser lite längre ner två gånger...
men det är inte det som är felet i vårt fall. Det är tydligen så att pyttmjuk (microsoft alltså) har någon konstigt sätt att koda sina sidor om man kör via World > spara som webbsida... denna kodning kan inte firefox läsa men safri och ie kan... Kan det ha med Active-X at göra... Firefox är ju allergisk mot just active-X vilket är en stor fördel i vissa fall... Hade varit bra om man kunde lära den att ta vissa *Active-X

Ha ibland även problem med scrollning i eldräven..

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-01 17:39

Man ska egentligen inte spara ett Word-dokument som html alls om det inte är verkligt nödfall.
Men om du har Word 2004 (kanske finns i tidigare version åxå. vet ej) så ska du testa detta:

1. Spara som webbsida
2. I dialogfönstret som öppnas finns en knapp nere till vänster som heter "Web options". Klicka den.
3. Välj tabben "Encoding"
4. Välj "Unicode UTF-8"
5. Klicka "OK" och spara

Då ska FF visa å, ä och ö.

PS: Har du inte den möjligheten i din Word-version, så öppna den färdiga html-filen i TextEdit (klicka i "Ignore rich text commands"), leta reda på taggen med character encoding mellan <head> och </head> och kläm dit denna istället:
<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="Content-Type">

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-02 07:54

Mange tack skall prova med en gång!
Jag håller med om att man inte borde men men alla är inte intresserade att lära sig nya saker vet du

1
Bevaka tråden