- Nifo
- Medlem ●
Undertecknad har själv en TiBook 400 med 384 i ram. Jag måste säga att jag tycker att det går rätt slött, framförallt grafikuppdateringar osv. Skulle ni anse att min maskin är tillräcklig för att köra OS X? Vad är annars den svaga länken?
Vilka maskiner kör ni på och hur fungerar det? Snabbade den senaste uppdateringen upp någonting?
/Fredrik
Jag hade en Ti 400 med 256 i ram, och det rullade väl rätt ok på den, tyckte jag. Nu kör jag i och för sig sällan något tyngre program än FileMaker, Office-paketet, mail och surf. Nu sitter jag med en Ti 550 DVD/CD-RW och 512 mb ram sen ett par dagar tillbaka, och den känns lite rappare överlag.
1. PowerBook G3 Pismo 500/256/12 - Var rätt segt i början men sedan 10.1 acceptabelt dock ej tillfredsställande.
2. PowerMac G4 450256/20 - Något snabbare än PowerBooken, dock ej tillfredsställande nog.
Jag tror inte att vi kommer få se så stora hastighetsökningar genom optimering av systemet (förhoppningsvis undantaget Quartz) utan snarare genom bättre hårdvara. Det betyder att "badbollen" inte kommer att försvinna på ett bra tag...
[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]
iBook 466/128
X rullar förvånansvärt bra på denna maskin. Jag trodde minnesmängden var för liten men jämfört med 9.2.2 så är X en dröm när man har lite minne. Överlägsen VM-teknik.
iMac Graphite 400MHz/256RAM på jobbet. Rullar på. Stabil. Ingen fartmonster som ni kanske förstår dock
ibook 500 dual. ordentligt seg i början, men efter lite tweaking med mox optimize, nortons speedisk osx profile och det faktum att systemet får stå på några nätter så tycker jag att osx fungerar riktig bra nu. Men man kanske har anpasssat sina hastighetsupplevelser efter osx. jag kör ju inte 9.2 på någon annan dator just nu.
Tog en trasig G4:a, klockade upp den till 1.2 gigahertz slängde in allt i en performa. Kör OS X som aldrig förr!
/John
iBook2001, funkar helt perfa!
Powerbook G4 550 med 512 Mb ram. Funkar perfekt.
Powerbook G4/400/256. Används hemma för surf, epost och webbdesign. Fungerar också som webbserver. Inget jag skulle vilja använda på jobbet med Indesign 2 och Photoshop 7 för att göra trycksaker.
PM G4/400, 512 mb, Funkar bra.
PB G3/333 Lombard, 192 mb. Funkar.
iMac G3/233 Rev A, 288 mb. Funkar bäst.
Rätt förvånansvärt att den lilla iMacen fungerar bäst. Explorer går klart snabbast i den och även uppdateringar av fönster och dylikt känns avsevärt snabbare i iMacen.
[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: MatsOlov ]
Powerboog G3 Pismo, 400 Mhz, Cache 200 Mhz (via CacheControl), 384 Mb RAM, 30 GB HD.
Periodare mellan OSX och OS9. OS9 Känns som att köra den på 16 kVolt eller nåt, kalassnabbt, efter att suttit med OSX. Har tweakat OSX lite med ShadowKiller, ett icke-transparent theme, och bara tusentals färger. det gjorde lite. Hemskt att man inte kan ta bort transparensen i menyer och sånt, man ser ju inte vad som står åså käkar det massa processorcykler.
Snygga menyer och sånt kan vara najs för hemanvändare, men sitter man dagligen så vill man ha ett effektivt GUI. Tex. tycker jag att fönsterlister och grunks tar på tok för mycket plats på skärmen! Jag behöver bara ett par pixelrader!
Går egentligen lite för slött i OSX, men efter frekventa häng i OS9 kör man nu mer och mer OSX.
På jobbet : PowerPC G4/450 med 320MB ram. 10.1.3 gjorde ingen större skillnad som jag upplever det förutom en snabbare boot-tid och att problemen med lösenordsskyddet på skärmsläckarna försvann.
Hemma : Quicksilver G4/733 med 384MB ram. 10.1.3 snabbade upp vissa moment men slöade ner andra. En irriterande grej är att när maskinen bootar upp så gör den det i 640x480 och jag får inte min egentliga inställning, 1600x1200, förrän jag loggat in.
10.1 på en vit iBook 500 med 384mb ram funkade rätt fint tyckte jag. Inte pinigt slött, men ingen oljad iller genom ett kanonrör heller. Detta var innan det började bråka och jag installerade OS 9 istället. Det var trots allt min mor som bara skulle använda Word och Explorer på datorn.
Hej igen!
Det är ju ett faktum: Det är ju ingen direkt som skriker ut hur bra OS X är. Faktum är att de flesta säger att det rullar på och är okej. Jag är så himla kluven till detta. Jag hoppas verkligen att det kommer hårdvara som är mer anpassad till OS X höga krav.
Provade att köra OS X hos en återförsäljare på en G4 på 700mhz nånting. Det gick ungefär lika slött som på min maskin. Är inte det tragiskt?
Fredrik
Sålde min ADC G4-400 till förmån för en QS 733. Ärligt talat ingen större skillnad, lite kanske. Känns fortfarande som en Performa 6200 i vissa situationer i findern. Rejält kvick i de flesta program dock. Lite pinsamt med en sprillans G4:a för över tjugotusen som är "sådär" tillsammans med sitt nya operativsystem. Framförallt inför pc-kompisarna som kan köra W2000Pro på en gammal Celeron 500 och det går riktigt undan i pezens "finder". Pinsamt och väldigt dåligt av Apple, faktiskt. Stoppar snart i en till 512:a, hoppas på en liten förbättring då.
Mac OS X är världens bästa operativsystem - och världens sämsta."
Tibook 500/1GB/30GB/ - inga klagomål direkt, slöar ned sig lite när jag kör många grafikintensiva program
Power Mac G4 733/512/120GB - bra fart
Power Mac G4 2x450/512/30GB - samma som ovan, typ
OS X känns snabbare desto längre datorn är igång. Instämmer ni andra??
[ 28 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]
Är det bara jag som är lite förtjust i OS X? Men som nytillkommen macare, så fick jag ju aldrig så mycket tid att vänja mig vid os9...
Jag är ganska nöjd, och det på en iMac 350 Mhz med 192 i minne.
Skapades ursprungligen av: Carl Bjerkert:
Är det bara jag som är lite förtjust i OS X? Men som nytillkommen macare, så fick jag ju aldrig så mycket tid att vänja mig vid os9...
Jag tror de flesta i den här tråden är lite betuttade i Mac OS X. Annars hade de inte kört det. Men de påpekar också att det går lite trögt.
Kan Någon förklara den subjektiva uppfattningen om hastighet.
Kan det bero på hur bra stöd X har för olika grafikkort?
<<Mats Olov Har den uppfattningen att iMac A är snabbast med Macos X, när det är den långsammaste datorn!
Kan någon förklara för en villrådig, som ej har köpt X än.
Power Mac G4/450 MP, 768 MB RAM. Mac OS X 10.1.3.
Det fungerar snabbt och smidigt. Jag upplever inga prestandaproblem i Mac OS X. Det enda som är långsammare är starten, men den snabbades upp rejält med 10.1.3. Systemet är så mycket trevligare än OS 9 att jag i stort sett övergivit det gamla.
Nya iMacen det flyter riktigt bra!