Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel veckonummer i Entourage 2004

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kalendern i min Entourage 2004 påstår att det just nu är vecka 5, vilket är fel!

Bläddrade bakåt några veckor, och upptäckte att Entourage helt enkelt har hoppat över vecka 1. Den går direkt från vecka 53/2004 till vecka 2/2005.

Är detta en bugg i Entourage, eller är veckonummer något man kan ändra själv?

Borde väl läsa manualen först, eller kolla i hjälpfilen, men sitter just nu på jobb framför en PC, och har inte tillgång till varken manual eller hjälpfiler.

I min entourage är det iaf vecka 4. Jag noterar att den 1/1 var en lördag. Under inställningar för kalender kan du välja vilken veckodag veckan ska börja på, vad står det angivet hos dig?

Ska kolla hur den inställningen ser ut i min Entourage - när jag kommer hem ikväll...

Tack för snabbt svar!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I min entourage är det iaf vecka 4. Jag noterar att den 1/1 var en lördag. Under inställningar för kalender kan du välja vilken veckodag veckan ska börja på, vad står det angivet hos dig?

Har angivit måndag som första dag i veckan. Jag har vecka 5 i min Entourage 2004, vilket inte är riktigt. Arbetsvecka är inställt att vara måndag-fredag. Kör Office 2004 med senaste uppdateringarna. Vad har du för inställningar eftersom din kalender visar korrekt med vecka 4?

Löste problemet. Om man ställler att första dagen i veckan är "söndag" i Entourage, då fungerar veckorna korrekt. Känns inte riktigt självklart att söndag är första dagen i veckan :rolleyes: Men det är ju ett M$ program så vad mer kan man begära.

Det har väldigt, väldigt lite med MS att göra. Datum-form och veckonummer är en djungel, även om det finns en internationell ISO-standard. MS hanterar i ett avseende det alldelels utmärkt, genom att låta användaren själv avgöra vilket som är veckans startdag.

Här är lite bakgrundsinfo

http://www.cl.cam.ac.uk/~mgk25/iso-time.html

http://medlem.spray.se/adventkyrkan/kalenderreform1972.htm

Det Jesper beskriver är en följd av att den 1/1 måste tillhöra någon vecka, antingen på föregående kalenderår, eller på innevarande. Missen består i att beräkningen av första veckan inte tar hänsyn till var majoriteteten av dagarna i brytveckan hamnar.

Å andra sidan är det ju självklart ofantligt mycket bättre än Apples iCal - som överhuvudtaget inte kan referera till veckonummer...

Å andra sidan är det ju självklart ofantligt mycket bättre än Apples iCal - som överhuvudtaget inte kan referera till veckonummer...

Jag vet inte om jag håller med om det. Hellre INGEN information om veckonummer, än FEL information om veckonummer.

Det har väldigt, väldigt lite med MS att göra. Datum-form och veckonummer är en djungel, även om det finns en internationell ISO-standard. MS hanterar i ett avseende det alldelels utmärkt, genom att låta användaren själv avgöra vilket som är veckans startdag.

Ja, och utifrån den startdag man väljer så ska MS självklart kunna räkna ut vilken vecka som är vecka 1. Det finns klara regler för vilken vecka som ska räknas som vecka 1. Det står bl.a. på sidan som du länkade till.

Att bara "hoppa över" vecka 1 som Entourage gör här, har väl väldigt, väldigt mycket med MS att göra.

Även om man skulle räkna på olika sätt (vilket man inte gör eftersom det finns en standard), så finns det inget som ursäktar att man bara hoppar över vecka 1.

Min ursprungliga fråga var om det var en bug, eller om veckonummer var något som man själv var tvungen att hantera (som i iCal t.ex). Nu vet jag att det är en bug! Som man iofs kan komma runt genom att välja en annan startdag, men ändå en bug.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Min ursprungliga fråga var om det var en bug, eller om veckonummer var något som man själv var tvungen att hantera (som i iCal t.ex). Nu vet jag att det är en bug! Som man iofs kan komma runt genom att välja en annan startdag, men ändå en bug.

Nej, inte enligt Rickard.

Det är en bugg, visst, men dock en med en enkel workaround, och jag är i största allmänhet så jäkla trött på anti-MS-gnället, som i vissa fall helt saknar proportioner (därmed inte sagt att det Jespers fråga hamnar i den kategorien)

Vad jag menade med att det inte har med MS specifikt att göra är att den helt dominerande dispositionen i USA är sön-lör, samt att man där aldrig refererar till veckor på det sätt vi europer gör. Det gör att förmodligen ingen har betatestat kalendern för europeiskt bruk.

Det är samma fenomen som när Apple inte tänker på att vi både vill kunna visa filändelser och systemmappar med svenska namn.

Så visst, en bugg, men mer till följd av en generell US-resten av världen-problematik, där man till MS försvar dock får säga att de nästan gjort det rätt, dvs låter användaren välja veckodag som startdag.

Vad jag menade med att det inte har med MS specifikt att göra är att den helt dominerande dispositionen i USA är sön-lör, samt att man där aldrig refererar till veckor på det sätt vi europer gör. Det gör att förmodligen ingen har betatestat kalendern för europeiskt bruk.
.

Det fungerar utmärkt i Outlook, men inte i Entourage. Inte första gången det saknas/inte fungerar i Mac versioner av MS program mao.

Ursprungligen av Arch@ngel:

Det fungerar utmärkt i Outlook, men inte i Entourage. Inte första gången det saknas/inte fungerar i Mac versioner av MS program mao.

ja användarskaran för outlook lär väl vara sisådär 200 ggr så stor som för entourage

Hur aktiveras veckonummer-funktion i Entourage?

Mitt problem är att jag inte, trots idogt letande, kommer på hur jag får fram veckonummer. Med tanke på ovanstående diskussion så verkar funktionen finnas; men hur aktiverar man den?

Tacksam för svar, jag börjar bli tunnhårig

Det fungerar för mig med veckonummer. Kör MS Office 2004.

Aha, om jag väljer veckovy istället för "min default" dvs. månadsvy så dyker veckonumret upp. Tack för hjälpen! Synd att det inte går att få synligt i månadsvyn!?

Den ovan beskrivna buggen drabbar också mig - synd att man ska behöva välja söndag som veckostartdag för att Entourage ska ange korrekt veckonummer.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-09 10:03

Vad jag menade med att det inte har med MS specifikt att göra är att den helt dominerande dispositionen i USA är sön-lör, samt att man där aldrig refererar till veckor på det sätt vi europer gör.

Finns det andra än svenskar som refererar till veckonummer?

1
Bevaka tråden