Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klistra in och textformatera samtidigt?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som kan hjälpa till med ett tips om hur jag kan klistra in text och behålla textformateringen som finns i den nya textrutan?
Sitter med tabeller som ska konverteras från Pagemaker till InDesign, klipp o klistra m a o. Har gjort i ordning klara formaterade tabeller, men den gamla textformateringen hänger med.
Tacksam för alla tips.
/Jenni

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-03 14:00
Ursprungligen av JenniC:

Är det någon som kan hjälpa till med ett tips om hur jag kan klistra in text och behålla textformateringen som finns i den nya textrutan?
Sitter med tabeller som ska konverteras från Pagemaker till InDesign, klipp o klistra m a o. Har gjort i ordning klara formaterade tabeller, men den gamla textformateringen hänger med.
Tacksam för alla tips.
/Jenni

Formateringen följer alltid med om man kopierar och klistrar, vad jag vet. Däremot om man importerar ett dokument då kan man styra det lite mera genom att ange i Importinställningar om man vill behålla den gamla formateringen eller inte och det samma gäller importerade tabeller. Man kryssar för det man vill ha vid import helt enkelt.

Kopierar man och klistrar då kan man sen sk "tvätta" formateringen och formatera det enligt de format man har för dokumentet.

Jag brukar klistra in från Word, och då har den ju sina format (typ Normal, Headline 1, osv), men om jag har valt det format jag vill använda i InDesign innan jag klistrar in, så brukar texten få den stilen, och inte "Normal" osv.

Nu vet jag inte om det fungerar med Indesign (dvs om det är ett Cocoa-program) men det lilla fria programmet PlaintextPaste kan vara bra hjälp när man ska klistra in utan textformatering.

Ursprungligen av JenniC:

Tacksam för alla tips.
/Jenni

* Vilken version av InDesign arbetar du i?
* Vilken OS-version använder du? Det kan variera mellan OS 9 och OS X i InDesign 2.
* Kopierar du mellan PageMaker och InDesign eller har du öppnat upp PageMaker-dokument i InDesign?

Ursprungligen av glaskross:

* Vilken version av InDesign arbetar du i?
* Vilken OS-version använder du? Det kan variera mellan OS 9 och OS X i InDesign 2.
* Kopierar du mellan PageMaker och InDesign eller har du öppnat upp PageMaker-dokument i InDesign?

* CS
* OS X
* Öppnat Pagemaker i InDesign

Tack för tipsen. Eftersom det är en väldigt stor katalog så har jag öppnat Pagemaker i InDesign så textformateringen handlar om copy and paste i samma dokument. Ska ta en test på det där scriptet, det verkar vara en lösning på problemet.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-03-07 11:59

Hur funkar det om du låter texten "mellanlanda" i textredigeraren?
Jag brukar klistra in text där, och sedan klippa den därifrån till QuarkXpress då jag vill bli av med alla eventuella formateringar.

Jenni, det låter som om du har InDesign 2. I såfall kan du läsa den här tråden och mitt inlägg om script

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=3926&page=1&highlight=Klistra+InDesign+script

Ändra dock kodraden:

tell application "InDesign 2.0.1"

till:

tell application "InDesign 2.0.2"

Ursprungligen av JenniC:

...Sitter med tabeller som ska konverteras från Pagemaker till InDesign, klipp o klistra m a o...
/Jenni

Skulle detta funka?

1. PageMaker: ange styckeformat på texterna. Använd exakt samma namn som i Indesign-mallen. Spara PageMaker-filen.

2. Öppna PM-filen med InDesign

3. Gå till paletten för styckeformat och importera in styckeformaten från ID-mallen. De befintliga stilarna som följde med från PM-dokumentet skrivs över. Texten får rätt format.

Scriptet är inte för CS-versionen. Adobe ändrade Indesigns beteende med CS. I 2:an behålls formatering även på text kopierade externt, men i CS klistras externt kopierad text in oformaterat.

En variant är att kopiera 2 ggr. Kopiera texten i Indesign. Klistra in i ett annat program t ex Texthanteraren. Kopiera och klistra tillbaka. Lite tradigt med mycket text.

Varför gör du inte format för texterna som du sätter kortkommando på? Då klistrar du in och sen kortkommandot för rätt formatering.

Ok, det är så jag har fått göra kortkommandoformatering, men tänkte att det kanske fanns ett ännu lättare sätt. Vill ju helst behålla den formatering jag gjort i tabellmallen för allt nytt innehåll jag lägger i den.
Supertack för all infon!

1
Bevaka tråden