Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Avid verkligen bättre?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-03-09 08:30

Som macanvändare så blir jag ledsen när min producent flyttar över en långfilm, som jag fotgraferat, från FinalCut till Avid. Anledningen sägs vara att FCP har svårt att hantera stora produktioner (ca 120 tim). Jag vill tro att det är den nye klipparen som är mer van med Avid och därför vill byta. Hur ligger det till egentligen? Det talas om synkproblem mm.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-09 09:39

Jag vill också veta.

Jag har också försökt få reda på vad som gör att många "high end proffs" kör avid. Jag önskar att jag hade ett riktigt svar till dig, men allt jag kan ge är det som jag har kommigt fram till själv.

Först ut, synkfel: Jag jobbar med v 4.5 HD, och jag har kört filmer upp till en timme utan problem. Men när jag körde 3.0 så kom synkproblem redan vid 20-30 min. Om detta innebär att problemet är löst, vet jag inte. Men bättre är det.

Av vad jag förstår så är en del verktyg bättre på Avid, och det finns också verktyg som helt skanas på FCP. Som te x multi cam.

Det kan också ha att göra med viket format filmen är plåtad på. När man börjar gå över DV så säger många (många=avidanvändre) att avid är bättre. Men många avidare erkänner också att med rätt hårdvara så är final cut ganska bra.

Om du vill veta vad avidarna säger så kan du kolla post forum på ww.avid.com och sök på "FCP".

Gör gärna nya inlägg. Jag funderar också mycket runt detta.
Dodo

Ursprungligen av Dodo:

Jag har också försökt få reda på vad som gör att många "high end proffs" kör avid. Jag önskar att jag hade ett riktigt svar till dig, men allt jag kan ge är det som jag har kommigt fram till själv.

Först ut, synkfel: Jag jobbar med v 4.5 HD, och jag har kört filmer upp till en timme utan problem. Men när jag körde 3.0 så kom synkproblem redan vid 20-30 min. Om detta innebär att problemet är löst, vet jag inte. Men bättre är det.

Av vad jag förstår så är en del verktyg bättre på Avid, och det finns också verktyg som helt skanas på FCP. Som te x multi cam.

Det kan också ha att göra med viket format filmen är plåtad på. När man börjar gå över DV så säger många (många=avidanvändre) att avid är bättre. Men många avidare erkänner också att med rätt hårdvara så är final cut ganska bra.

Om du vill veta vad avidarna säger så kan du kolla post forum på ww.avid.com och sök på "FCP".

Gör gärna nya inlägg. Jag funderar också mycket runt detta.
Dodo

Vad är Multi Cam?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-09 20:38

Detta är multi cam.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Vad är Multi Cam?

Multi cam (eller kanske multicam, inte säker) är när du kan synka upp 2 eller fler band och sen se dom alla samtidigt och lätt klippa mellan dom.
Detta är bra vid te x live inspelningar med mer än en kamera.
Detta finns bl a på Avid. Jag har läst någonstans att på FCP 5 ska det finns eller möjligen någonstans i gränslandet mellan 5 och 6.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 22:42

Att FCP inte skulle klara längre projekt är ju bara.............. Om jag inte minns fel så så körde ju Walter Murch? hela köret med FCP när han gjorde "Could mountain...någonting". Om det sedan är bättre eller sämre än Avid har jag ingen aning om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 23:12
Ursprungligen av Jörgen U:

Om jag inte minns fel så så körde ju Walter Murch? hela köret med FCP när han gjorde "Could mountain...någonting".

Kolla här

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 09:47

Själv är jag ivrig förespråkare av FCP, och FCP hanterar långa projekt , men man måste veta hur man sätter upp sitt system. Som fotograf behöver du inte oroa dej över vilket program filmen klipps i. Det är ju klipparen som måste kunna känna sig bekväm, och producenten som får ta itu med de fördelar och nackdelar ur ett rent ekonomiskt och tekniskt perspektiv som ett beslut att klippa i Avid miljö innebär. . Avid och FCP är bägge två bra NLE:r.

eller finns det andra anledningar än som gör att du vill att den klipps på FCP? någon speciell bildbearbetnings funktion eller dylikt? FCP:s colour corrector är väldigt bra, och det är Avids motsvarigheter också, beroende lite på typ av Avid system.

och vad gäller hanteringen av olika video format ut / in så vill jag nog slå ett slag för FCP, som är totalt format oberoende. (från dv hela vägen upp till okomprimerad HD)

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-03-09 13:20

Jag vet mycket väl att det inte spelar någon roll för mitt fotografarbete vilket system det klipps i. Saken är den att jag själv använder FCP 4.5 och att jag förespråkade detta system för denna produktion. När sedan den nye klipparen förkastade FCP så hade jag inga riktiga argument och det är dessa jag söker i detta forum. Man kan säga att jag har en liten skuld i att de måste logga in allt på nytt, ni förstår. Tydligen så går det inte att använda det som inloggats i FCP för Avid. Vi talar långfilm för biograf här och miljonbudget.

Jag undrar dessutom om jag kan säga till min producent PÅ EN ANNAN FILM att jag kan ljuskorrigera en den i min FCP. Eller räcker det inte. Filmen skall distribueras både på 35mm (en kopia) och på DVD. Naturligtvis skaffar jag i så fall en proffsmonitor och snabba diskar som klarar okomprimerat. Jag har jobbat som fotograf i många år så jag vet hur det ska se ut. Vad tror ni där ute?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-09 13:38
Ursprungligen av pict:

Jag vet mycket väl att det inte spelar någon roll för mitt fotografarbete vilket system det klipps i. Saken är den att jag själv använder FCP 4.5 och att jag förespråkade detta system för denna produktion. När sedan den nye klipparen förkastade FCP så hade jag inga riktiga argument och det är dessa jag söker i detta forum. Man kan säga att jag har en liten skuld i att de måste logga in allt på nytt, ni förstår. Tydligen så går det inte att använda det som inloggats i FCP för Avid. Vi talar långfilm för biograf här och miljonbudget.

Jag undrar dessutom om jag kan säga till min producent PÅ EN ANNAN FILM att jag kan ljuskorrigera en den i min FCP. Eller räcker det inte. Filmen skall distribueras både på 35mm (en kopia) och på DVD. Naturligtvis skaffar jag i så fall en proffsmonitor och snabba diskar som klarar okomprimerat. Jag har jobbat som fotograf i många år så jag vet hur det ska se ut. Vad tror ni där ute?

ett gratis program som heter Sebsky tools konverterar inloggning listor mellan Avid och FCP , det kan ni kolla tills nästa gång så sparar ni den tiden, återkommer med fler funderingar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-09 13:45

Som jag förstått det så ska man inte behöva logga in klippen på nytt, däremot batcha trior jag. Vad jag vet så förredigerar man på Final Cut Pro och sedan slutredigerar på Avid. Man brukar exportera till EDLlistor eller når sånt. Men nu senaste finns nog program som konverterar även vid avancerad redigering. Men jag är nog lite skeptisk till såna program då man inte vet stabiliteten. Man ska heller inte uppgradera ett redigeringsprogram mitt uppe i ett projekt, det kan skapa problem.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-09 14:04

Kan vi hålla oss till ämnet?

Det verkar som om vi driver ifrån vad pict frågade efter. (Pict får rätta till mig om jag är helt fel ute)
Men som jag förstår det så ville du (pict) veta om FCP kan mäta sig med Avid på längre projekt.
Har jag rätt pict?

Åter till ämnet. Så långt jag vet så kan FCP (med rätt hårdvara) klippa en hel långfilm.
Jag tror som du, att den nya klipparen är mer van vid avid och därför vill köra just avid. Men det handlar ju också vad du tittar på för avid och FCP. Av vad jag sett på avid forum så verkar avid media composer var ett stakt verktyg. Om du håller den mot en standard FCP på en dual 2.0 G5 utan extra hårdvara så förstår jag att klipparen vill till Avid.
Men jag vet ju inte heller något om den situationen.

Vad hävdar den nya klipparen var felet med FCP? Utöver synk.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2005-03-09 14:45

Det är mer ett generellt uttalande om att FCP inte klarar större projekt. Det är inget problem med att föra över EDL-listorna som ju är "globala", problemet var att mediafilerna inte gick att använda.

Hur mycket fotograf & redigerare ( SVT sedan 1969 ) jag än må vara och att jag räknar mig som die-hard macfrälst så kommer jag inte ifrån att valet av redigerare är viktigare än hårdvaran, så OM denna redigerare upplever sitt skapande som friare med Avid så ska han fortsätta med det även om det råkar vara på en PC. Visst kan man ljussätta på de 2 olika systemen men även detta bör man överlåta till experter om/när det gäller visning inför en större publik.

Olle

Olle var väl lite inne på min tankegång, att man ska jobba i den miljö man är mest produktiv i, och det är väl ett skäl gott som något. Men vad jag förstått på folk som jobbar med Avid så är det ett program med ganska hög inlärningströskel, och att bli en mästare tar tid (rätta mig gärna om jag har fel). Så det kanske inte är konstigt om man inte vill kasta bort all den erfarenheten, även om FCP skulle vara kompetent nog för uppgiften.

Om så är fallet kan man visserligen tycka att redigeraren borde varit ärlig och inte valt att sabla ner FCP.

Nu lät det här som ett försvarstal av FCP, men så är inte fallet. Bara en fundering kring varför redigeraren agerade som han gjorde.

1
Bevaka tråden