Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min G5 2x2,5GHz för långsam för att spela upp XviD

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-02 14:47

När jag spelar upp XviD-videoklipp så hackar (laggar) filmen eller så blir det vertikala streck.

I Quicktime hackar det och i MPlayer och VLC så blir det vertikala sträck. I MPlayer finns det en inställning som heter "drop frames on slower machines". Det har jag urkryssat, och jag antar att Qucktime har den inställningen aktiverat automatiskt, och därför laggar bilden istället i QT.

Strecken syns mest när filmen innehåller hastiga rörelser.

Med vertikala streck menar jag ungefär så här:

Det blir tydligast när jag spelar upp film på min LCD-TV (26"). På min 20" Cinema Display blir det inte lika tydligt. På en 42" Plasma som jag testat på blir det ännu tydligare. Så det har att göra med storleken på skärmen hur bra det syns (inte upplösningen för jag har lägre upplösning inställd på bilden till LCD-TV:n).

Detta är mycket irriterande, och jag antar att jag inte är ensam om problemet. Dock tror jag de flesta inte märker något. Men jag har höga krav på min utrustning och accepterar inte att bilden inte är så bra den kan vara.

Källan till problemet?
Källan till problemet tror jag är att datorn inte hinner "rendera" hela bilden tills bilden på skärmen uppdateras nästa gång. Om vi för enkelhetens skull låtsas att jag har en skärm med 50Hz och spelar upp en film med 25fps (PAL). Då ska skärmen rita varje frame 2ggr.

Om skärmen ritat frame1 2 ggr och ska sedan rita frame2 men har inte hunnit koda av frame2 helt utan kanske bara 80%, då kommer 20% av bilden som ritas upp på skärmen fortfarande vara frame1. Om då kameran/bilden flyttats väsentligt mellan frame1 och frame2 så ser det ut som om det blir ett horisontellt streck i bilden.

Om jag istället spelar upp filmen i Quicktime så laggar filmen, och det tror jag beror på att eftersom den inte hinner rendera hela frame2 så hoppar den över den och renderar frame3 istället. Detta resulterar i att man slipper de vertikala strecken eftersom en bild som inte blir helt renderad aldrig visas på skärmen, men istället får man en lägre fps än vad filmen är och man upplever att filmen laggar.

Som en parantes vill jag nämna att jag tror man kan dra paralleller till en grafikkortsinställning som heter "vertical sync".

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-02 16:03

Kanke en dum fråga men har du testat klippen på någon annan maskin, en snabb pc eller likn. så du är säker på att felet inte ligger i själva xvid filen. Visa encoders har ju en del problem att koda snabba kamerarörelser och likn. i xvid komprimering på ett snyggt sätt.

Som sagt bara en idé, kan mycket väl vara något annat som krånglar. Vad är det för bitrate på dina xvid filer?

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 16:24

Jag har tyvärr inte tillgång til någon snabb PC där jag kan testa.

Det är samma problem med fler olika filmer.

Bitraten ligger på strax över 1000 kbit/s.

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 16:38

Vet inte om du kollat eller om det hjälper men om du kollar under strömsparare i systeminställningar så finns det en inställning ang. processorhastighet. Står den på automatisk kanske du ska testa att ändra den till högsta. Det kan göra en liten skillnad men vet inte alls om det hjälper.

• Medlem
  • 2005-03-02 17:11

Det har inte med hastigheten på datorn att göra. Det är osynk. Datorn uppdaterar två gånger, men hamnar i osynk med själva uppritningen... Ett knepigt problem, som jag tror måste lösas på mjukvarunivå. Det uppkommer i spel också, helt oavsett hastigheten på datorn. Där kan man ofta ställa in vertical sync, något som saknas i mediaspelare.

Det kan ju sitta i själva filen också... Vissa verkar ha en för ändamålet olycklig framerate... eller nåt.

Problemet finns så vitt jag vet på alla datorer (oavsett märke och hastighet). Försök hitta en spelare där problemen visar sig minst. Eller köp en DVD-spelare som kan spela upp brända xVid. En bättre lösning tycker jag.

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 17:24

Det var väl typ det spåret jag va inne lite på.

Jag kör 75Hz på min LCD-TV och filmen jag spelar upp är 25fps. Tycker inte problemet borde uppstå så länge min dator klarar att koda av 25 frames i sekunden.

Ok om man kör 85Hz på skärmen, då hamnar uppdateringen av frames i filmen i otakt med uppdateringen av skärmen. Då kan jag förstå att det blir fel oavsett hur snabb datorn man har.

• Medlem
  • 2005-03-02 17:38
Ursprungligen av Stephan H:

Det var väl typ det spåret jag va inne lite på.

Jag kör 75Hz på min LCD-TV och filmen jag spelar upp är 25fps. Tycker inte problemet borde uppstå så länge min dator klarar att koda av 25 frames i sekunden.

Ok om man kör 85Hz på skärmen, då hamnar uppdateringen av frames i filmen i otakt med uppdateringen av skärmen. Då kan jag förstå att det blir fel oavsett hur snabb datorn man har.

Först ska signalen till utgången, sedan till TV:n. Det finns flera faktorer. Jag fick sjuk osynk med en lång sladd till TV:n när jag spelade DVD t ex. Jag vet inte om det kanske är ett problem som man får leva med, tills de som gör mediaspelarna tycker att det är ett prioriterat problem.

Min filosofi är (har tvingats bli, kanske jag ska säga) att hålla TV:n och datorn så åtskilda det går. Visst är Macar oftast pålitliga, men en inspelningsbar DVD är bättre...

hur stor är filen...skicka över den/publicera den till mig så kan jag titta på den

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-02 17:30

Hur ser det ut på en vanlig 50 Hz-TV?

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 17:35
Ursprungligen av Macus:

Hur ser det ut på en vanlig 50 Hz-TV?

Själv har jag ingen "vanlig" tv. Men nån annan får gärna testa och rapportera.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-02 17:40

Går det att ändra svepfrekvensen på LCD-TV:n?

Har du kopplat in den via VGA eller DVI?

Grafikkorten brukar ge 60 Hz ut på DVI-porten. Då bör väl även TV:n vara inställd på 60 Hz.

Har du kopplat in den via VGA, så kan du ju testa att sänka frekvensen till 50 Hz, bara för att kolla om linjerna försvinner. Gör de det så beror felet troligtvis inte på att datorn laggar.

• Oregistrerad
  • 2005-03-02 17:55

LCD-TV:n är kopplad via DVI och jag kör 75Hz.

När jag har den kopplad via DVI kan jag inte göra några inställningar för Hz/Svep i TV:n.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 19:12

Har du testat att ställa ner signalen till LCD-TV:n till 50 eller 60Hz?

Stephan H

Jag har samma problem med vissa mediafiler på min G5 2x2 GHz med 1,5 GB minne och Radeon 9800. Felet finns även i t ex Finder och DVD-spelaren. Vid vanlig DVD-uppspelning är det inga som helst problem, men när ett fönster eller något annat objekt (fjärrkontrollen i uppspelningsprogrammet är ett bra exempel) ligger på uppspelningsfönstret så börjar bilden släpa direkt, precis som på ditt exempel. Bilden släpar även när DVD-spelaren visar någon typ av infotext (dock ej vanlig filmtextning), och försvinner lika snabbt när texten försvinner. Ett praktexempel är precis i början när man spolar i en film. Upplever du samma problem?

Jag har testat detta på en annan maskin utan att se några liknande problem. Har även testat med analoga och digitala anslutningar till olika skärmar, samt testat mot en TV, alla med samma resultat.

Datorn har varit inne på reparation hos LAN-master, men de påstod sig att inte ens se felet så de skickade tillbaka den tillsammans med en faktura på ca 1.300 kr för undersökning och frakt. Då har jag ändå köpt en dyr Apple Care-försäkring till maskinen

• Oregistrerad
  • 2005-03-09 23:54

Ok, dags att statusrapportera och analysera var felet kan ligga.

Jag kör numera 50Hz på TV:n. Körde 75Hz, och det funkade också bra, men eftersom jag inte märker av att det är lägre frekvens när jag kör 50Hz så tyckte jag det va lika bra eftersom TV är 50 Hz.

De vertikala strecken har jag inte sett till så länge. Tror att jag blivit av med dem. Vet inte vad som gjorde det, men det är skitsamma så länge det funkar.

Problemet som kvartstår är bilden laggar till lite då och då.

Jag gjorde en clean installation på en annan disk och tyckte att det hackade/laggade märkbart mindre. Hade en installation fylld med ganska mycket skräp, så jag beslutade att ominstallera systemet helt cleant.

Nu sitter jag med ett väldigt rent system och bilden laggar fortfarande till lite då och då.

Jag har testat 3 olika program/codecs:

- Quicktime/XviD QuickTime Component (http://people.ee.ethz.ch/~naegelic/index.php)
- MPlayer OS X 2.0b8r4
- VLC 0.8.1

(Har även testat med 3ivx component till QT utan skillnad mot XviD codecen ovan)

Quicktime/XviD Component är sämst och laggar mest. Mplayer är snäppet bättre. VLC är bäst.

Trots att VLC är bäst så är det inte tillräckligt bra. Det laggar till lite ibland, och det är jäkligt irriterande när jag vet om det och tänker på det hela tiden. (Flickvännen märker inget :rolleyes: )

Jag har laggt upp 3st videoklipp i XviD som intresserade kan testa med, för att se om problemet även uppstår på era datorer:
http://www.xile.net/pics/xvid.zip

- fil1.avi Från sekund 08 till sekund 14 panoreras bilden och laggningen syns på lianerna i förgrunden
- fil2.avi Från sekund 06 till sekund 13 panoreras bilden och laggningen syns genom att rörelsen inte blir riktigt mjuk. Och den blir ojämnt hackig. Om det var jämnt hackigt kan det ju lika gärna vara själva filen, men jag upplever den som ojämnt hackig.
- fil3.avi Visar en panorering över ett hustak. Här känns det dock som om laggningen ligger i filen. Dåligt kodad på nåt sätt.

Jag har nu också hunnit att testa filerna på en bra PC, och där flyter fil1.avi och fil2.avi mycket bra. Och jag sitter själv på typ den snabbaste macen man kan köpa idag, och har ett fräscht nyinstallerat Mac OS X 10.3.8. Så nåt allvarligt knas är det. Sen vet jag inte var det ligger. Om det är dåliga codecs (fast VLC är väl samma på PC och Mac?), nån konstig inställning, eller så är det nåt fel på Mac OS X. :eek:

Vad kan felet vara?
Hur är den med hårdvaruaccelereringen? Vet inte hur sånt där funkar och hur man ställer in sånt.

Senast redigerat 2005-04-19 23:06
  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 00:23

Jag börjar tro att det är ett fel i Mac OS X. Nåt mer får jag dock inte säga p.g.a. det NDA-avtal jag ingått med Apple.

Jag hoppas de fixar tilld et under det första halvåret 2005 :rolleyes:

• Medlem
  • 2005-03-10 09:14

Jag börjar tro att det är ett fel i Mac OS X. Nåt mer får jag dock inte säga p.g.a. det NDA-avtal jag ingått med Apple.

Jag hoppas de fixar tilld et under det första halvåret 2005 :rolleyes:

Jag hade kunnat hjälpa dig, om jag inte hade skrivit på ett avtal som förbjuder mig...

vertikala streck

Både jag och brorsan upplever samma vertikala streck i mediafiler, oavsätt mediaspelare. Vi kör iBooks 12". Hur löser man det enklast där, då man inte kan ställe Hz osv?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-10 01:12

De två första filerna spelar upp utan problem på min PowerBook G4 1.33 ghz och min dual G5 2 ghz. Den sista filen verkar underligt kodad och hackar till på båda datorerna...

De första två filerna perfekt på min iBook G4 933. Den tredje filen verkar inte vara riktigt frisk.

Jobbigt, Stephan.

Ursprungligen av sugplopp:

De första två filerna perfekt på min iBook G4 933. Den tredje filen verkar inte vara riktigt frisk.

Jobbigt, Stephan.

Jag har samma dator och instämmer i bedömningen. (iBookG4 933/640, första visningen av filmerna.)

• Oregistrerad
  • 2005-03-15 19:58
Ursprungligen av sugplopp:

Jobbigt, Stephan.

Jag har testat med min PowerBook 12" 1,33 GHz med 512 MB RAM. Och det uppstår samma fel när jag spelar upp med den.

Så frågan är ju om vi har olika värderingar i vad som är "perfekt", eller om jag bara har otur att det inte funkar perfekt på just mina datorer.

• Medlem
  • 2005-03-15 20:11

Jag testade just på min Powerbook. Det funkar utmärkt med VLC. Absolut inget fel. Med MPlayer rycker det till lite då och då. Det känns som om den försöker synka med ljudet, men misslyckas och tvingas rätta till det var tredje sekund.

Min gissning är att det finns olika codecs, som funkar olika bra.

Jag tror att det är något fel på filerna, men att de flesta spelare klarar av dem ändå...

Första filen inget problem
Andra filen hackar lite vid panoreringen över bergen
tredje filen hackar ordentligt

Testade med QT och VLC; samma fel med bägge & ingen skillnad mellan fullskärm och originalupplösning. Jag skulle tro att det är filerna i sig som är problemet.
(Annars skulle de inte hacka med litet fönster.)

Jag har en MDD G4 2x1,42 GHz med 1 GB minne & originalvideokortet på 64 MB kopplat till en 20" Cinema Display

OBS: Inga vertikala streck dock.

• Oregistrerad
  • 2005-03-15 20:54
Ursprungligen av Svante S:

...Jag skulle tro att det är filerna i sig som är problemet.
(Annars skulle de inte hacka med litet fönster.)....

Jag har testat att spela upp filerna på en PC och då ser det "perfekt" ut med fil1 och fil2. Så något fel på filerna är det inte förutom på fil 3.

Jag har testat att spela upp filerna på en PC och då ser det "perfekt" ut med fil1 och fil2. Så något fel på filerna är det inte förutom på fil 3.

Då är det dålig codec för Mac - helt trist enkelt.

Har XviDDelegate version 1.3 i QuickTimebiblioteket men hittar lite oväntat version 0.5 Codec på Versiontracker. Sen har jag 3ivx installerat också. Har för mig att det kan bli någon konflikt där.
Tankar ner och uppdaterar.

Uh, nu blev det jobbigt, hjälp! Vilken fil ska man ha och inte ha?

Såhär ser mitt QT-library ut. Jag gissar att jag kan skicka en hel del, men törs inte peta i det riktigt.
:rolleyes:

Tillägg: jag installerade ju nyss en ny 3ivx samt XviD Codec 0.5 (vilket syns i bilden.) Var tvungen att starta om QT för att de skulle funka, men det är sämre nu än innan.

Tror jag fortsätter experimentet i morgon!

• Medlem
  • 2005-03-15 21:51

Fil ett och två ser också perfekta ut på min Powerbook med VLC. DivX är ju lite "sådär" rent allmänt. 3ivX anses nog vara den bästa Codecen. Testa att installera den, och plocka bort DivX helt.

Bara för att det funkar i ett program, behöver inte det betyda att allt är frid och fröjd... Hur har du gjort dem, och varför måste du kolla på macen om du har en PC också?

• Oregistrerad
  • 2005-03-15 22:07
Ursprungligen av stfm:

Fil ett och två ser också perfekta ut på min Powerbook med VLC. DivX är ju lite "sådär" rent allmänt. 3ivX anses nog vara den bästa Codecen. Testa att installera den, och plocka bort DivX helt.

Bara för att det funkar i ett program, behöver inte det betyda att allt är frid och fröjd... Hur har du gjort dem, och varför måste du kolla på macen om du har en PC också?

Jag har ingen PC, men har testat på en.

Egentligen är det ingen idé att diskutera så mycket mer om detta, eftersom jag tvivlar på att någon kommer hitta någon lösning. Jag har redan konstaterat att problemet förmodligen löser sig när Mac OS X 10.4 kommer. Antar att Apple har skrivit om grafikhanteringen för 10.4 eftersom det med exakt samma programvaror såg bra ut på min mac när jag testkörde en utvecklarversion av 10.4.

Bevaka tråden