Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pentax *ist DS

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 13:44
Ursprungligen av xbox:

Får premiärskriva ett inlägg här i denna tråd nu!
Jag slog till och skaffade mej Pentaxen före jul och har väl bränt av en sådär 300bilder nu och är bara nöjd med den.
Hade ju en uppsättning gamla Pentaxobjektiv som kom till användning, plus en blixt, 500ftz, som verkligen blev ett lyft att docka på kameran.
Det är verkligen suveränt att de äldre objektiven passar på denna tingest, bra jobbat Pentax!

Trevligt! Sitter själv och funderar om jag ska köpa kameran...har dock inte riktigt bestämt mig ännu. En lokal handlare säljer kameran med 18-55 och 512-minneskort för 10 900. Är ju dyrare än på ex. Cyberphoto men samtidigt så får jag ju kameran direkt i handen och slipper vänta 3 veckor som CP sagt till mig att det tar.

• Medlem
  • Umeå
  • 2005-01-05 21:59
Ursprungligen av oskarrr:

Trevligt! Sitter själv och funderar om jag ska köpa kameran...har dock inte riktigt bestämt mig ännu. En lokal handlare säljer kameran med 18-55 och 512-minneskort för 10 900. Är ju dyrare än på ex. Cyberphoto men samtidigt så får jag ju kameran direkt i handen och slipper vänta 3 veckor som CP sagt till mig att det tar.

Verkar ju vara en bra kurs på kamerapaketet! Det är ju bara att slå till.
Själv så handlade jag av en butik som kunde leverera dagen efter jag hade bestämt mej.
Det är ju trevligt att slippa vänta när man väl har fattat ett beslut att handla.
Lycka till.

• Medlem
  • 2005-03-12 17:06
Ursprungligen av xbox:

Får premiärskriva ett inlägg här i denna tråd nu!
Jag slog till och skaffade mej Pentaxen före jul och har väl bränt av en sådär 300bilder nu och är bara nöjd med den.
Hade ju en uppsättning gamla Pentaxobjektiv som kom till användning, plus en blixt, 500ftz, som verkligen blev ett lyft att docka på kameran.
Det är verkligen suveränt att de äldre objektiven passar på denna tingest, bra jobbat Pentax!

Gamla Pentaxobjektiv - hur gamla ?

Själv har jag M serien (innan autofokus kom) och det vore än mer intressant om dessa gick att använda på ett vettigt sätt. Handlaren säger att ingen automatik fungerar dvs. inte ens exponeringsmätare/exponering. Att inte autofokus fungerar är ju självklart men inte heller exponeringen. Vad har man då för praktisk nytta av den gamla M-optiken.

Omräkningafaktorn är 1:1.5 dvs. 50 mm för SRL = 75mm för digital - stämmer det ?

• Medlem
  • 2005-03-12 17:16
Ursprungligen av erikm:

Gamla Pentaxobjektiv - hur gamla ?

Själv har jag M serien (innan autofokus kom) och det vore än mer intressant om dessa gick att använda på ett vettigt sätt. Handlaren säger att ingen automatik fungerar dvs. inte ens exponeringsmätare/exponering. Att inte autofokus fungerar är ju självklart men inte heller exponeringen. Vad har man då för praktisk nytta av den gamla M-optiken.

Omräkningafaktorn är 1:1.5 dvs. 50 mm för SRL = 75mm för digital - stämmer det ?

Det finns en nedbländningsknapp, som gör att man kan mäta rätt... om jag förstått det riktigt. Lite jobbigt, men om du har en specialoptik är det ju värt det. Knappast på en normal.

• Oregistrerad
  • 2005-03-12 17:26

Det jag inte fattar är vem som klämde fram namnet "*ist DS". Hur ska man kunna säga det till en kompis? "Jag har en Pentax stjärna ist DS". Eh?

• Medlem
  • 2005-03-13 09:55
Ursprungligen av stfm:

Det finns en nedbländningsknapp, som gör att man kan mäta rätt... om jag förstått det riktigt. Lite jobbigt, men om du har en specialoptik är det ju värt det. Knappast på en normal.

Tack för svar !

Nedbländningsknapp för att mäta rätt.. så gjorde man på även på Spotmatic tid,
men hur fungerar det vid själva exponeringen, måste man även då hålla nere nedbländningsknappen eller ändras bländaren automatiskt till det värde som är inställt på objektivet ?

• Medlem
  • 2005-03-13 13:56
Ursprungligen av erikm:

Tack för svar !

Nedbländningsknapp för att mäta rätt.. så gjorde man på även på Spotmatic tid,
men hur fungerar det vid själva exponeringen, måste man även då hålla nere nedbländningsknappen eller ändras bländaren automatiskt till det värde som är inställt på objektivet ?

Om nedbländningsknappen funkar så borde ju rimligen objektivet blända ned när man tar bilden också. Det är ju samma funktion.

Gå till en fotohandlare med dina objektiv och testa hur det funkar med dem.

• Medlem
  • 2005-03-12 17:47

"Starist"?

Som "gynecologist ", fast för stjärnor...

• Oregistrerad
  • 2005-03-13 12:38
Ursprungligen av stfm:

"Starist"?

Som "gynecologist ", fast för stjärnor...

Ja, det är möjligt. Känns inte så givet när man är svensk kanske men...okej.

• Medlem
  • Lund
  • 2005-03-13 21:13

Du får fotografera/ställa in manuellt det bländartal du vill använda. Nackdelen är att bilden blir mörkare när du ser genom sökaren eftersom gluggen är i nerbländat läge. Så ställ in en önskad bländare exv bl 8 och ställ kameran på tidsautomatik. Ev får en +- korrigering göras av kamerans valda exponeringstid för att få en så bra exponerad bild som möjligt. Kontrollera mot histogrammet.

Flera am. fotografer kör idag zeiss vidvinkel gluggar helt manuellt på deras Canon 1DS MK2. lite bökigt men de får bättre,skarpare resultat över hela bilden än vad de kan få med Canons egna gluggar.

mvh

Senast redigerat 2005-03-13 21:34
Bevaka tråden