Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avid vs Final Cut Pro

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är styrkan i Avid kontra fcp?

Vilka saker tycker ni är deras svagheter?

Svårt att definera styrkorna och svagheterna i programmen. Båda är "starka" program. Men Avids program är i en helt annan värld. Tankemässigt och prismässigt!
FCP är helt klart ett kompetent program idag. Hur det fungerar med större produktioner har jag ingen erfarenhet av. Däremot har Avid visats sig pålitligt vid större (längre)produktioner. Avid har en styrka med att man använder tex. en DV version av Avid Xpress så kan med lätthet migrera materialet i en annan variant av Avids program.

Man tex. inte migrera projektfiler från Finalcut express 2 till Finalcut pro. Det kan möjligen fungera med den nya versionen Express HD. (ifall nån vet så meddela bara)

Användarmässigt är FCP klart överlägset. Gränsnittet är överskådligt och lättarbetat. Avid gränsnitt se ut som en relik från början av 90-talet. Men som sagt det är en smaksak. Många tycker om att jobba med Avid program. Jag själv började med Avid och började med FCP för dryga 2 år sedan.
Tycker personligen att FCP är bättre speciellt för plånboken!.

Jag tycker media hanteringen om man bortser från omfi tänket är bättre i Avid

Ursprungligen av draags:

Jag tycker media hanteringen om man bortser från omfi tänket är bättre i Avid

Jo det är den...sen har FCP en mediahanterare men FC Express saknar sån funktion (i allalfall express 2)!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-01 18:58

Vad ska du göra?

Ursprungligen av draags:

Vad är styrkan i Avid kontra fcp?

Vilka saker tycker ni är deras svagheter?

Valet är inte alltid helt lätt. Om jag vore du skulle jag nog fråga mig vad jag ska ha programet till.
Om du vill lära dig ett program för att vara och förbli hobby användre eller siktar du på proffs användning?
Också, vilken sorts filmer ska du göra, vad har du jobbat med förr, vad har du för dator, vilka format kör du och vad är din budget?

Jag har jobbat med Avid sen 96 och jobbat med fcp sen cirka tre år tillbaka.

Min fråga var rent allmänt, nyfiken vad andra tycker.

Som jag skrev längre upp så tycker jag en svaghet är mediahanteringen i fcp men när jag pratar med andra ang. detta så förstår de inte varför.

I fcp behöver du skapa en egen filstruktur för att kunna jobba optimalt. Sen ska man helst jobba själv på datorn.

Avid har löst detta tycker jag bättre, däremot är omfi idén inte direkt kul när man vill kunna flytta sina klipp mellan annan programvara.

Men jag tycker fcp skulle kunna lösa detta med import och struktur på ett bättre sett.

Apple kan göra det i itunes varför då inte i fcp

  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 17:45

Off-topic

Det här med att FCP inte är något för större produktioner är väl en skröna. "Cold Mountain" är bland annat redigerad i Final Cut Pro. Och kusinen (eller vad man ska kalla det) Shake användes i produktionen av Sagan om Ringen. Något som man märker är att i alla fall Apples produkter växer i användande i Hollywood.

Har också pratat med många som efter att ha provat FCP blir deppiga över varför dom inte köpte Mac från början.

Det är sant att fcp används mer o mer. Känner flera som klippt sina långfilmer på fcp och det har faktiskt gått riktigt bra.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-06 18:41

Att välja redigeringsprogram i nivå DV är som att välja matvarubutik.
Du kan hitta ungefär samma saker men i olika hyllor, men utbudet av grund produkter är desamma.

Översatt: ALLA videoprogram följer principen IN och UT. Du kan ändra färger, flop/flop bilden, dissolva.mm. De är grunden för alla form av videoredigering.

Olika program har olika inlärningströskel, har man väl lärt sig grunden så är de relativt lätt att lära sig andra redigeringsprogram.
Olika program har olika förutsättningar att växa efter kostymen.
Tex.
Liquid Edition --> Liquid Blue --> Liquid Chrome HD
Pinnacle

FCE --> FCP --> FCP HD --> FCP HD (+ något videokort)
FinalCutPro

Avid DV Free --> Xpress DV --> Xpress Pro --> Xpress Pro + MOJO --> Avid *100.000:- PLUS
Avid

Frågan är snarare... Vilket program trivs du i? Vilket program gör din vardag lättare?

/Gluffs
Jobbat med Media100, FCP 2 - 4.5Hd, Sony Purple, Liquid Edition, Avid Xpress Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 12:19

Ja, båda "världarna" har sina styrkor och nackdelar. Den enorma fördelen med Final Cut Pro är dess flexibilitet i form av hårdvara. Du kan sitta på en PB och redigera DV, flytta över projketet till en G5 med någon hårdvara för okomprimerad redigering (AJA Io ex.) och i samma program köra okomprimerad redigering.

Den STORA nackdelen (och fördelen) med FCP är dess mediahantering... Den är väldigt "fri" och upp till användaren att styra upp. Jag har varit på otaliga genomgångar av FCP och alla demostratörer säger detsamma och det är att FCP är tänk att jobba "med" OSX/Finder snarare än att vara ett slutet system som AVID. Lite tråkigt bara att det känns om andra program (iTunes ex). hanterar media filer i dess databas och på hårdisken i findern BÄTTRE än FCP

Annars tror jag FCP klart fixar "det mesta" man utsätter den för. Could Mountain var ju ett gigantprojekt som redigerades i Final Cut Pro. Lyssnar man dock till redigeraren där och hans assistent har att säga så fanns en hel del brister i FCP för just denna typen av projekt i FCP3/OS9. Det har blivit lite bättre i FCP4 tror jag, men ännu finns ingen "äkta", "out-of-the-box" lösning för ex. delat media mellan olika redigeringar. Det går att lösa med lite trix (här i ligger, igen, FCP styrka och nackdel ).

Vilket som är bäst är nog upp till redigeraren. Jag föredrar stark FCP för dess öppenhet vad gäller media/grafik och även öppenhet vad gäller det själva kreativa redigeringsarbetet. Programmet tillåter dig jobba som du vill, den säger inte åt dig att jobba som den vill (alla AVID:er jag kört känns så). Nog för att AVID är bra när man kan det, men det känns lite "gammlt" att jobba så inramat.

AVID's mediahantering är bra så länge du inte ska lämna AVID:en… I min vardag gör jag det OFTA så det är lite kasst faktiskt. Även när AVID:en buggar ut (ja, även en maskin för 350 000 kr gör det ) så känns det kasst att inte manuellt ha möjligheten att kunna komma åt ex. ljudet i en sekvens utan att hopplöst "chansa" bland OMFI-filerna.

Helt klart, om inget drastiskt händer, så kommer vi på jobbet satsa hårt på FCP kontra AVID:en. Jag ser ingen anledning att köra det längre. Allt kan göras i FCP. Det säger inte att AVID är oanvändbart för alla - bara ett sämre val för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 12:24

ALLA videoprogram följer principen IN och UT. Du kan ändra färger, flop/flop bilden, dissolva.mm. De är grunden för alla form av videoredigering.

Olika program har olika inlärningströskel, har man väl lärt sig grunden så är de relativt lätt att lära sig andra redigeringsprogram.

Mjo, kanske är sant att de följer en viss "modell" för hur man arbetar i grunden. Men faktum är att jag som glad amatör jobbat i Final Cut Pro i typ 2 år innan jag ens rörde en AVID och den förstod jag inte ett smack av.

Den stora skillnaden är just att FCP tillåter använder mycket mer frihet att arbete som han vill. AVID:en är bra mycket mer envis om att jobba som den vill. Det är helt fel tänkt tycker jag. Frihet och öppenhet är bra saker!

Att välja redigeringsprogram är inte som att välja Kronfågel Pasta eller BlåVit Past. Redigeringsprogrammen håller visserligen en "grundplåt" åt samma håll, men sen är det STOR skillnad på vad man kan göra och hur man gör det.

AVID vs FCP är nästan som OSX vs Windows. Båda ska utföra samma saker, men man gör det på lite olika sätta och det upplevs olika av olika personer.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-12 16:20

Ja läste på något forum...(tror de var AVID.com), den största skillnaden mellan programerna är timeline arbetet. Timelinen på en avid är för en FCP användare väldigt stel innan man lär sig kommandona. De är även de som är bra med avid.
Man kan väldigt lätt förstöra en timeline i FCP just för att allt ligger ett mus klick bort, medans Avids timeline kräver att man först aktiverar ett verktyg innan man ändrar något.

Pratade med Dodo (som häckar här på forumet), han sa att han utan problem "knasa till" timelinen 5-6 gånger på en dag i FCP. Han är uppmärksam på problemet så några apple+Z så är problemet fixat.

Jag hade oxå kört ca 3-4 år av FCP och Purple innan jag rörde en Avid för första gången, håller helt med om att inlärningskurvan för Avid är högre men logisk när de väl sitter.

Jag o Dodo jobbar på samma företag, vi har haft milslånga diskussioer om vilket program som ger mest valuta för pengarna. FCP är ett flexiblare verktyg överlag, som Erik.DV skrev ovan. Man kan göra lättare kompsitionsarbete medans Aviden ställer sig närmast på högkant. Aviden i lägre prisklassen är mer än klippmaskin, där man istället hänvisas till AE eller Combustion för kompositionsarbete.

Vi valde FCP HD för att vi alla på jobbet kan de redigeringsprogrammet och de ger mest valuta för pengarna.

Därimot om man satsar på att bli redigerare så skulle jag starkt rekommendera att lära sig AVID då den högre skolan av produktioner använder detta verktyg.

Mitt exempel ovan var väldigt överdrivet, för att göra de övertydligt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-12 19:25

En dodos tanke.
(Följande är inte fakta, bara en dodos tanke)

Som Gluffs sa så har han och jag snackat oss trötta på just detta ämne.
Tillslut så började jag kolla på ett avid forum. Min syn på det hela efter att ha läst lite där är att många avidare har en inbyggd ovilja mot FCP. Dom gnäller över småsaker (tycker jag).
Jag kan inte säga att jag kan Avid, det lilla jag vet om programet är det jag sett över axelen på andra. Men det får mig att dra på smilbanden när folk (mest avidfolk) hävdar att avid är för proffs och FCP är en light-avid. Varför?
Jo, därför att (glöm inte att detta bara är hur jag ser på det) när du kan båda programen så erbjuder FCP mer frihet (som dom flesta proffs vill ha) och avid håller är fast i något som för visso fungerar, men fast lika mycket för det (så som jag tror hemma program är).

Så vad är moralen av allt detta?
Hmm.., ingen alls egentligen. Jag tror att det mest själv att avid kommer komma med stora förändringar inom dom närmsta åren. Jag tror dom måste hitta på något nytt för att inte tappa alltför mycket folk till FCP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 01:42

Precis, håller med både Dodo och Guffs. Visst ger frihet större möjlighet att förstöra ditt arbete, men det gör ju inte att du inte kan jobba "strikt" som på en AVID, om du nu måste det Friheten leder på ett sätt till att man kanske aldrig lär sig hur man "smartast" gör saker, men det får arbetet gjort. AVID:en kräver mer en genomgång innan man får något vettigt gjort av min erfarenhet. När man väl kan den så är den effektiv, men jag ser inte den som mer effektiv än FCP vid (som guffs sa) time-line arbete.

AVID är för high-end, FCP för DV! Nej, det där har jag hört allt för många gånger också. Det är fel, fel, fel. FCP fixar allt från enklaste DV-produktionen, till TV-produktion av hög standard (Scrubs bl.a.) till långfilm. Vi har klippt otaliga reklamfilmer på FCP, både offline och online. Det funkar, utan problem, och är ett klart mycket smidigare och ekonomiskare alternativ än AVID för oss.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-13 13:08
Ursprungligen av Erik.dv:

AVID är för high-end, FCP för DV! Nej, det där har jag hört allt för många gånger också. Det är fel, fel, fel. FCP fixar allt från enklaste DV-produktionen, till TV-produktion av hög standard (Scrubs bl.a.) till långfilm. Vi har klippt otaliga reklamfilmer på FCP, både offline och online. Det funkar, utan problem, och är ett klart mycket smidigare och ekonomiskare alternativ än AVID för oss.

Nja, jag menar inte att FCP inte fixar saken, de är jag övertygad om att den gör. Men runt AVID så finns de verktyg till ALLT, från promoterhantering till ljud och videoredigering till 3D till exportera klipplistor för filmbearbetning, mm.
Därimot tror jag att FCP tar marknadsandelar pga programmet är vad många videopullar länge letat efter. Ett program som är lätt o lära, inställningar över örona, bra prissättning, lättare kompositionsarbete, mm.

Tror inte man väljer redigering pga av en mjukvara utan helheten. Vad pysslar jag/företaget med? Vilka verktyg gör min vardag lättare?

FCP´s frihet tycker jag om, att enkelt kunna dra in en fil såsom Erik skriver till ett annat program utan att behöva exportera är toppen.

Trots att jag startade med Avid så börjar jag mer o mer trivas bättre i FCP.

Men det finns saker som borde göras bättre och en av de större sakerna enligt mig är hanteringen av mediafiler.

Att tex både iphoto och itunes hanterar filerna bättre än FCP tex, det finns mer metadata info i dessa filer än i fcp tex. (Detta kommer troligtvis ändras i Tiger och FCP 5)

Att tex inte FCP frågar mig när jag importerar en fil från cd, usb minne eller liknande om jag vill lägga denna i mitt medialåda för detta projekt tycker jag är rätt uselt, faktiskt.

Och eftersom en styrka med fcp är att man just kan hämta en mediafil från hårddisken så tycker jag att hierkin borde se rätt lik ut som i ens fcp browser. Då kan man organisera sina filer i fcp och samma struktur skulle finnas på disken, detta kanske inte är möjligt men något liknande skulle göra möjligheten att dra in en fil i ett annat program ännu enklare. Alltså enklare att hitta.

Och gillar du inte att det är så kan man alltid få möjligheten att ta bort den funktionen.

Det enda jag vet är att när vi på skolan låter våra elever köra fcp så uppstår faktiskt oftare problem med filer o vart de ligger än när vi kör Avid.

Samtidigt så kan jag säga att man många gånger blir helt galen över att jobba i Avid och dess begränsningar gällande compositing, man vet hur enkelt man kan göra en sak i fcp medan det kan kännas så stenålders i Avid.

Sen gällande FCP så skulle jag gärna se en större integrering mellan tex Livetype och Soundtrack

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-13 13:02
Ursprungligen av draags:

Att tex inte FCP frågar mig när jag importerar en fil från cd, usb minne eller liknande om jag vill lägga denna i mitt medialåda för detta projekt tycker jag är rätt uselt, faktiskt.

Ni andra får rätta mig om jag har fel. Men jag tror att FCP 2 och ner gjorde precis så.
Jag har tror tillochmed att jag gick runt och undrade varför apple tog bort den funktionen.

Till draags: Jag känner igen problemet med att elever tapparbort filer i FCP. Jag har sett samma problem med folk som jag tränat upp. Ett bra sett att få folk att fatta media placering är att utforma övningar som använder media på flera olika håll. Och sen förklar "Media Manager" i FCP. Det har funkat för mig. Vilken nivå undervisar du på?

Ursprungligen av Dodo:

Ni andra får rätta mig om jag har fel. Men jag tror att FCP 2 och ner gjorde precis så.
Jag har tror tillochmed att jag gick runt och undrade varför apple tog bort den funktionen.

Till draags: Jag känner igen problemet med att elever tapparbort filer i FCP. Jag har sett samma problem med folk som jag tränat upp. Ett bra sett att få folk att fatta media placering är att utforma övningar som använder media på flera olika håll. Och sen förklar "Media Manager" i FCP. Det har funkat för mig. Vilken nivå undervisar du på?

Jag undervisar på Sveriges första och största riktiga filmgymnasium, alltså inget mediagymnasium.

Som det är idag så kör vi faktiskt nästan uteslutande Avid men jag hoppas att fcp 5 kommer göra så att vi mer o mer kommer kunna köra detta också.

Våra elever är unga, de är inte alltid vana med att jobba med datorer på detta sätt, alltså med klippning, det är egentligen väldigt ovana med klippning överhuvudtaget. När vi kör igång så kör vi därför Avid, mest för att de snabbt kommer igång och huvudmålet på skolan är inte enbart att lära sig programvaran utan att lära sig konsten att klippa.

Tanken var att senare kunna gå in på FCP men så har ej än varit fallet, tyvärr tycker jag.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-13 14:01
Ursprungligen av draags:

Våra elever är unga, de är inte alltid vana med att jobba med datorer på detta sätt, alltså med klippning, det är egentligen väldigt ovana med klippning överhuvudtaget. När vi kör igång så kör vi därför Avid, mest för att de snabbt kommer igång och huvudmålet på skolan är inte enbart att lära sig programvaran utan att lära sig konsten att klippa.
.

Det gör ont att säga det, men om du har elever som är helt gröna så tror jag nog att du har rätt som kör avid. Det är bäst att berätta att jag aldrig har jobbat med avid.
Men som jag sagt förr så tror jag att när man väl kan FCP så kommer man att tycka om friheten. Men jag antar att långt ifrån alla som går hos dig kommer bli klippare. Ännu ett tips är att lära dom linjär klippning också. Det gör underverk för ung personer (enligt mig).
Jag har lärt ut FCP till ungadomar i norra inden. Folk som aldrig sett en dator förrut. Kan dom lära sig hantera media placering så kan vem som helst det. Så jag tror att det handlar om hur mycket tid man satsar på att får eleverna att förstå hur det funkar.

P.S Brukar du skriva på Avid forum också eller är det bara någon med samma namn?

  • Medlem
  • 2005-04-09 10:53

Kul med en sansad diskussion runt redigerings verktygen FCP - Avid. Efter att läst trådarna så skulle jag vilja kasta in min brandfackla.

jag anser att om du jobbar med film, och följer offline, finscanning, ljudläggning, online, så är Avid överlägset bäst. Varför, jo för att 9 av 10 projekt i FCP blir det något stul med TC´n. Vilket gör resten av postproduktionen till en ganska dyr historia.

Beroende av nivå av redigering, så är det fortfarande så att dom flesta riktigt riktigt duktiga klipparna har kunskapen i Avid, och inte än i FCP, vilket gör att om prodbolaget väljer att redigera på en FCP station så är valmöjligheterna att välja klippare ganska begränsat.

För att återgå till diskussionen så tror jag att man bör välja klippare i första hand och maskinerna i andra. Vill du ha den eller den klipparen så frågar du vilket system han jobbar effektivast i.

När jag satte mig i en redigering första gången var det Tape to Tape redigering, och var ganska suspekt över Lightworks när den presenterades, vilket kom senare att bli en riktigt god kamrat (fortfarande överlägset bäst redigering i drama produktioner
Och när Avid kom tog det ett bra tag att anpassa sig och lära sig det programet.
Jag försöker verkligen idag ge FCP en chans, men ack, tidvis blir jag galen över just detaljer. Men kanske om ett år eller 2 kan jag ge mina kunder samma trygghet i FCP som jag idag ger dom när jag jobbar i Avid. En timme måste vara en timme och inte en och en halv.

Nu har fcp 5 kommit och man har hoppats i ett år att nu - NU har de jobbat på att fixa till mediahanteringen, enklare val av personliga inställningar och andra fixar såsom import av filer osv.

men NEJ!!!!! och åter nej.

Fokus har legat enbart kring att alla format ska fungera. Det är bra men varför har de inte lyft ett finger när det gäller det som i grunden är superviktigt - hanteringen av mediafiler.

Att alltid jobba på nya funktioner kan vara bra men att glömma bort stabilitet och användarvänlighet är dumt.

Jag är djupt besviken.

Däremot är Soundtrack pro ett trevligt alternativ.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-27 09:37

Fcp 1.2.5

Jag använde först FCP när v. 1.2.5 kom. Ganska längesen, men om jag inte minns fel så var det lite skillnad när det gäller hanteringen av CD-import. Då fick man välja var filen skulle lägga sig, istället för att FCP länkade den till Cd skivan.
Jag förstår inte varför dom tog bort den funktionen

Ursprungligen av Dodo:

Jag använde först FCP när v. 1.2.5 kom. Ganska längesen, men om jag inte minns fel så var det lite skillnad när det gäller hanteringen av CD-import. Då fick man välja var filen skulle lägga sig, istället för att FCP länkade den till Cd skivan.
Jag förstår inte varför dom tog bort den funktionen

Det kan man verkligen undra.

Jag önskar två saker framförallt annat.

1.) Att material som importeras ger mig en dialogruta så att jag kan välja att materialet hamnar i min mediamapp, ungefär såsom itunes, iphoto, logic osv - Innan itunes fanns så hade jag alltid ett helsike med alla musikfiler, man var tvungen att göra en klok mappstruktur - nu drar jag in musikfiler dit och de är där, när jag ska göra en backup så drar jag helt sonika mappen med musik till ext. hårddisk och jag vet att alla mina musikfiler finns där. Detsamma gäller för iphoto. Av vilken anledning är det så svårt att fixa detta i fcp? beror det på fleranvändar biten - xsan.

När jag nämnde det för den utmärkte "Paul from Apple" så sa han för ett år sedan att det var ett utmärkt förslag, man trodde då att detta skulle fixats till fcp 5 på något sätt.

2.) Det andra är att man på något sätt skulle vilja att ens fcp browser och finder vore mer synkade.
Alltså att om jag döper om en fil i fcp så sker detsamma i findern. Ännu bättre vore om man kunde få hela fcp browsern att vara synkad med findern så att om jag gör en ny bin så görs det en ny mapp. Detta skulle göra att ens projekt filer låg samlade och definitivt var lättare att hitta.

För de som inte gillar att saker görs med viss automatik de kan stänga av funktionen.

Ett tillägg gällande fcp och Avid. Som det är nu så skulle jag vilja ha Automatic duck eller liknande så att jag kan klippa i Avid och vara kreativ för att sen föra över den färdigklippta filmen till fcp för att vara kreativ med effekter och annat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 11:35

Fast en stor del av FCP5 har legat på att förbättra befintliga funktioner. Saker som fanns förut men funkade, för vissa, lite skakigt, skall nu vara "rock-soild". Detta inkluderar operationer som log & capture, edit/insert to tape etc. Denna grundfunktionallitet ser jag som A och O att de löser innan mediahanteringsfrågan Draags tar upp (även om jag stör mig smått på denna också, så föredrar jag FCP's lösning idag kontra AVID's slutna system).

Hantering av större projekt skall vara enormt mycket bättre också (läs prestandan).

Men dessa saker kommer man inte veta av förrän programmet körts skarp ett tag.

Sedan var en högt prioriterad feature just HDV och IMX-stöd (HDV för hela världen, men främst USA där HD på proffs blivit allt mer ett krav tydligen) och IMX som används ganska flitigt här i Europa. Native IMX-stöd är det inte många som kan komma med idag så vitt jag vet.

Att alltid jobba på nya funktioner kan vara bra men att glömma bort stabilitet och användarvänlighet är dumt.
Ja och nej... Om det är som flera Apple-människor sagt kring FCP ska mycket vara löst kring stabiliteten av programmet. FCP har lidit av vissa "standardfel" sedan säkerligen version 3.0, dessa inkluderar korupta prefs-filer som kan ställa till kaos i programmet. Edit to tape har ibland resulterat i en offset på en frame fram eller bak, helt oförklarigt. Dessa saker SKA vara fixade. Detta är klart viktigtare att det funkar än den vision om mediahantering jag och Draags faktiskt delar. Inloggning av media ska vara snabbare i och med FCP5 använder sig av QT7 ("waiting for storage" eller "allocating diskspace" ska vara ett minne blott, även "endless beachball of death" vid log & capture). Alla dessa vitala stabilitetsproblem är helt klart viktiga att lösa. Log & Capture för PAL-system ska också vara bättre…

Interaktionen mellan FCP, Motion, Shake m.m. är mycket bättre där FCP ska kunna agera som en central "gathering station" i sammanhanget.

Tyvärr har FCP, kan man säga, blivit Final Cut Studio, eller en del av det. Apple tycks sätta fokus på hela bredden program snarare än specifikt FCP. Det gör att vissa delar kanske missas, i det här fallet mediahantering. Kanske kommer Apple lansera en helt ny produkt för detta för alla deras studio-program?

En läskig sak är ju i och för sig det också att det är inte bara FCP som lider vad gäller mediahantering. MacOSX filhanterare i sig ligger efter också. Den har utvecklats ganska lite under dess fyra år på marknaden. Skärpning i båda programmen faktiskt tycker jag.

Ja, vi får se vad som händer... Det känns fortfarande som FCP ligger kvar på sin OS9-grund och att vi kanske till nästa version se ett större hopp för programmet - likt de hopp DVDSP upplevde mellan version 1.5 och 2.0. Och mediahanteringsfrågan tycker jag blir ännu viktigare nu när Apple satsa på xSAN-lösningar som ska kontra AVID UNITY.

FCP frihet har idag ett pris och det är att man ställer kravet på användaren att ha koll på sitt media. Tyvärr blir det röriga och röriga ju större projekt du jobba med och ju mer du gör i olika program (FCP, Finder m.m). Fina Cut Studio inkluderar även MOTION och SOUNDTRACK vilket leder till YTTERLIGGARE ett yller av media filer…

Senast redigerat 2005-05-27 11:45

Jag håller med dig Erik. Det är väldigt viktigt att nuvarande system fungerar utan problem innan man börjar nosa på större saker som jag antar att mediahanteringen osv är.

Men jag kan ibland inte låta bli att vara frustrerad över vissa saker, och framförallt kanske för att man vid varje uppdatering hoppas på en förbättring.

Sen så måste jag också tillägga att jag också gillar fcp´s frihet - men frihet ska inte behöva vara korkad såsom jag ibland tycker fcp är.

Jag tycker man borde kunna göra ett system som är fritt - som ger frihet i form av mediafiler men som ändå är strukturerat.

Ungefär som med itunes, en av dess storhet var i början sättet att organisera musikfilerna åt en i findern. Jag vet många som i början inte gillade det, de ville hellre ha friheten att själva välja plats men efter en längre tids användande så tror jag många uppskattar detta framför att själv göra strukturen, och för de som fortfarande inte gillar detta så finns det en checkbox för att stänga av funktionen.

Men som sagt jag kan bara säga att jag blir ofta lika frustrerad över Avids klumpighet i att göra saker, saker som känns stenålder som är busenkelt i fcp.

Egentligen ska man som sagt inte jämföra dessa system så där rakt av, vad jag egentligen önskar är inte att fcp blir ett mini avid utan vad man önskar är att fcp enbart blir bättre. För som sagt jag gillar fcp som fan trots att jag är uppfostrad i Avid.

1
Bevaka tråden