Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk PDF - ger jättefiler

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har med mappkomando i osX skapat en map som gör om eps:ar till PDF:er. Scriptet fanns redan färdigt. Det funkar bra, men PDF:erna blir så stora. Jag vet inte vilken inställning den använder eller hur man ändrar dessa. Är det ngn som vet?

Många Läser Men Ingen Svarar

Angående orginalfrågan. Är det ngn som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 16:53

Jag är ganska säker på att detta tyvärr inte är möjligt direkt från Mac OS X "from the box". Däremot finns det flera tillägg som klarar detta, där Acrobat naturligtvis det mest kända. Sök lite på PDF på versiontracker så hittar du säkert något som kan passa dig - gratis blir dock nog tyvärr inte.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-11 16:59

Man kan ändra hur PDF genereras i ColorSync i Verktygsmappen under Filter.

  • Medlem
  • 2005-03-11 16:51

det finns trådar om det på 99mac, men det verkar vara ganska krångligt. Sök och finn.

Eftersom du inte nämner HUR du går tillväga så gissar jag att du använder det inbyggda shellkommandot "pstopdf" (som även Preview/Förhandsvisning använder sig utav)

Det kommandot tar dessvärre inga parametrar. De ColorSync-funktioner som nämns är dessvärre tillgänglia enbart när du skriver ut, inte vid en direktkonvertering.

Om du ska använda flödet yrkesmässigt så är den enklast och bästa lösningen troligen att helt enkelt köpa Acrobat, som gör ett långt bättre jobb

Tack för svaret

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Eftersom du inte nämner HUR du går tillväga så gissar jag att du använder det inbyggda shellkommandot "pstopdf" (som även Preview/Förhandsvisning använder sig utav)

Det kommandot tar dessvärre inga parametrar. De ColorSync-funktioner som nämns är dessvärre tillgänglia enbart när du skriver ut, inte vid en direktkonvertering.

Om du ska använda flödet yrkesmässigt så är den enklast och bästa lösningen troligen att helt enkelt köpa Acrobat, som gör ett långt bättre jobb

Jag sparar som eps från quark 4.11 direkt ner i mappen som har mappkommnadot. Quarken kör jag i classicläge. Jag har acrobat 6.0 men den ligger i X:läge.

Jag vet, det är dags att byta quark

Ursprungligen av erik.onnerfalt:

Jag sparar som eps från quark 4.11 direkt ner i mappen som har mappkommnadot. Quarken kör jag i classicläge. Jag har acrobat 6.0 men den ligger i X:läge.

Jag vet, det är dags att byta quark

Om filerna blir så onormalt stora så har du förmodligen felaktiga Distiller-inställningar. Prova att ändra till någon av de förinställda och se om det ger bättre resultat

När jag kör eps:en manuellt genom destillern är det inga problem med filstr. Jag vill spara arbete och låta mappkommandot sköta den biten. Det är då som filerna blir stora. Jag tror att mappkommandot anv OSX egna generator. Hur gör jag om mappkommandot skall anv destiller istället?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-15 14:49

Jag vet inte om distiller är skriptbar men annars så brukar det ju finnas en ordlista man kan öppna i applescript. För att skripta Photoshop behöver man ladda ner Apple script stödet skillt från adobe. Kan hända att det är likadant med Distiller

Skit i mappkommandon. Distiller har en inbyggd funktion för bevakade mappar, använd den istället. Den är dessutom mycket tillförlitligare, pga av att Apples arkitektur för mappkommandon har några allvarliga buggar.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-15 14:49
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Skit i mappkommandon. Distiller har en inbyggd funktion för bevakade mappar, använd den istället. Den är dessutom mycket tillförlitligare, pga av att Apples arkitektur för mappkommandon har några allvarliga buggar.

Sannt gör så istället

Jag skall testa det. Tack!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Skit i mappkommandon. Distiller har en inbyggd funktion för bevakade mappar, använd den istället. Den är dessutom mycket tillförlitligare, pga av att Apples arkitektur för mappkommandon har några allvarliga buggar.

Jag har letat ett tag i destillern och även ögnat igenom hjälpavsnitten, men jag hittar inget om bevakade mappar. Richard vet du var man ställer in det?

1
Bevaka tråden