- CyberPet
- Medlem ●
- Piteå
- 2005-03-19 12:45
Jag vet ju att proffsen kan lägga ner tiotusentals kronor på ett objektiv. Men när man är amatör, men med ett varm intresse, så känns det lite motigt att köpa ett objektiv för så mycket pengar. Visst kan man se att det finns bra objektiv som är ljuskänsliga och skarpa och att ett billigare objektiv inte ens kommer i närheten i jämförelse.
Men, jag vill ändå prata om prisvärda objektiv som kanske ligger i prisklassen 4-5000 kr, dvs ett objektiv som man har en sportslig chans att spara ihop till om man har möjlighet till, eller så.
Som väldigt snart nybliven Canonägare så finns det ju gott om objektiv att välja på. Men det är en djungel som jag känner är snårig. Det finns ju dessutom tredjepartsobjektiv från Tamron, Tokina och Sigma, osv som verkar vara prisvärda och ibland kanske till och med riktigt bra.
Så min fråga är... måste man slaviskt följa Canons objektivlista, eller finns det billiga alternativ, som ger mer "bang for the buck"?
Min önskelista ser ut ungefär så här (och i ordningsföljd av vad som jag vill köpa först)
Ett ljuskänsligt vidvinkelobjektiv. Som lat fotograf vore ju ett zoomobjektiv trevlig, men samtidigt så kanske det är bättre med en fast brännvidd? Jag köpte Tamrons 28-75/2,8 som jag tänker använda mer som ett för-det-mesta-objektiv, där jag inte får så mycket vidvinkel. Å kit-objektivet klarar 18-55 mm, så den täcker ju upp lite mer... men den är ju inte så himla upphetsande. Så kanske ett objektiv med en brännvidd på typ 17-35 eller nåt? Märke? Kostar? Vad ska jag tänka på?
Macroobjektiv. Jag älskar att fota Macro och har blivit bortskämd med mina Coolpixkamerors härliga närgräns på 2 cm. Canon kommer med ett litet Macro på 60 mm som verkar intressant, men jag har liksom inte fattat det där med de olika brännvidderna på macroobjektiven. Varför finns det några på högra brännvidder? Canon har en på 50 mm också sedan tidigare. Så hjälp mig att reda ut djungeln när det gäller macroobjektiv på systemkamerasidan. Jag vill kunna fota riktigt smått. Men innan jag har förstått hur de funkar så kan jag ju använda min Coolpix 5700 till macrobilderna.
Ett litet teleobjektiv upp till 200 mm eller så (måste ju räkna med uppräkningen på 1,6), jag tittade bland annat ett objektiv från Tokina som såg intressant ut även om den är stort som ett monster (AT-X AF 80-200/2,8). Det såg ljuskänsligt ut och skulle täcka upp brännvidderna från mitt Tamronobjektiv ungefär. Men är det tillräckligt bra?
Sen har så många rekommenderat Canons 50/1.4. För att det är så ljuskänsligt och så. Men man behöver väl mest ljuskänsliga objektiv inomhus och det är väl mest om man vill ta porträtt och sånt som det objektivet skulle vara bra. Eller har jag missförstått?
Snälla hjälp mig, red ut begreppen åt mig lite.
Jag har inga pengar just nu, men hoppas ändå att innan sommaren kunna köpa minst ett objektiv till. Sen får det bli ett i taget tills jag har det omfång jag önskar.