Jo, så är det fortfarande. Läs ovan.
Nej, så är det inte. Läs ovan.
På os8/9-tiden levererades datorerna med strippade installationsskivor som saknade de modellspecifika filer som andra modeller krävde (enablers och annan dynga). Så tycks det inte vara i OSX, åtminstone inte i >10.2 - Jag har använt mina iBook G4-installationsskivor även på en Powerbook G3, en B/W G3 och en G4 Quicksilver och det har fungerat alldeles utmärkt. Däremot skulle det självklart inte gå att använda dessa skivor till min Powerbook G4 eftersom den kräver en senare systemversion än den som ligger på iBook-skivorna. Så var det inte på os9-tiden - den 8.5-skiva som följde med min B/W G3 fungerar inte på min (äldre) iMac G3.
Om detta är en allmän sanning vet jag förstås inte, men faktum kvarstår - mina iBookskivor har fungerat ypperligt på alla (äldre) macar jag provat dem på. Det motsäger uppenbart det fetstilta i ditt inlägg. Jag kan givetvis haft ren flax, men det fungerade som sagt för mig. Däremot skall man givetvis komma ihåg att man bryter mot en hel radda licensvillkor ifall man gör på detta sätt.