Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnad på köpt OS X och medföljande?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-21 13:17

Är det någon skillnad på ett 10.3 som jag köpt i butik och ett 10.3 som följer med t ex en Mac Mini eller annan Mac?

Finns det några begränsningar vad gäller vilken dator man kan installera ett medöljande OS som ett butiksköpt OS inte har?

Det du får med är oftast inte "ren" 10.3, utan snarare 10.3.8, eller den version som var aktuell just då. Alltså går en mini inte att starta med en "retailad" 10.3.0, som man köper i kartong.

Om det står "restore" på skivan funkar den bara på den datormodell som den kom med, men står det inget så funkar den på de flesta, skulle jag tro.

Retail-versionen går givetvis att installera på alla datorer som stöder 10.3.

Det beror väl på när man köpt sin "retailade" version. Den jag har är 10.3, jag vet andra som köpt senare som har ett högre versionsnummer på sina.
Jag har installerat system på en PM G4 med sonens installationskiva till iBook G4. Den har 10.3.5 från början som jag senare uppgraderade.

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-21 14:46

Minin som jag fick för några dagar sen hade 10.3.7 på sig, så det första man fick göra var att ladda ner en 92 MB stor uppdatering för OSX plus en skrällduns med uppdateringar för övriga program på burken. (Och folk gnäller på att windows uppdateringar är stora

Fast med 8 Mbit Adsl så går det ju på nolltid förståss...

Ursprungligen av matseng:

Minin som jag fick för några dagar sen hade 10.3.7 på sig, så det första man fick göra var att ladda ner en 92 MB stor uppdatering för OSX plus en skrällduns med uppdateringar för övriga program på burken. (Och folk gnäller på att windows uppdateringar är stora

Fast med 8 Mbit Adsl så går det ju på nolltid förståss...

Fick oxå en Mini för några dagar sen med 10.3.7, men uppgraderingen till 10.3.8 var bara på 27,8Mb?!

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-21 19:27
Ursprungligen av bruksarn:

Fick oxå en Mini för några dagar sen med 10.3.7, men uppgraderingen till 10.3.8 var bara på 27,8Mb?!

I brist på lätthittad info om vilken version jag skulle välja så tog jag "combo"-versionen för att vara på säkra sidan....

Ursprungligen av Nurell:

Det beror väl på när man köpt sin "retailade" version. Den jag har är 10.3, jag vet andra som köpt senare som har ett högre versionsnummer på sina.

Mycket mystiskt.

Citat:

Jag har installerat system på en PM G4 med sonens installationskiva till iBook G4. Den har 10.3.5 från början som jag senare uppgraderade.

Då var det alltså ingen restore-skiva.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Mycket mystiskt.

Vad är det för mystiskt med det?

Då var det alltså ingen restore-skiva.

Nej, det var installtionsskivan som följde med iBooken, en DVD. Det gick alldeles utmärkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 14:55

De skivor som följer med en ny Mac är gjorda för just den datormodellen och funkar i princip inte med andra modeller. En generell Mac OS X-skiva däremot fungerar med alla Macar som stöds av det systemet och alla modeller som var aktuella när den skivan släpptes, men kanske inte med datorer som lanserats senare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 18:05
Ursprungligen av Mondo:

De skivor som följer med en ny Mac är gjorda för just den datormodellen och funkar i princip inte med andra modeller.

Så var det på OS9-tiden, men det verkar inte vara så nuförtiden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 19:14
Ursprungligen av tei:

Så var det på OS9-tiden, men det verkar inte vara så nuförtiden.

Jo, så är det fortfarande. Läs ovan. Däremot kan du alltid klona ett system från en dator till en annan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 19:37
Ursprungligen av Mondo:

Jo, så är det fortfarande. Läs ovan.

Nej, så är det inte. Läs ovan.

På os8/9-tiden levererades datorerna med strippade installationsskivor som saknade de modellspecifika filer som andra modeller krävde (enablers och annan dynga). Så tycks det inte vara i OSX, åtminstone inte i >10.2 - Jag har använt mina iBook G4-installationsskivor även på en Powerbook G3, en B/W G3 och en G4 Quicksilver och det har fungerat alldeles utmärkt. Däremot skulle det självklart inte gå att använda dessa skivor till min Powerbook G4 eftersom den kräver en senare systemversion än den som ligger på iBook-skivorna. Så var det inte på os9-tiden - den 8.5-skiva som följde med min B/W G3 fungerar inte på min (äldre) iMac G3.

Om detta är en allmän sanning vet jag förstås inte, men faktum kvarstår - mina iBookskivor har fungerat ypperligt på alla (äldre) macar jag provat dem på. Det motsäger uppenbart det fetstilta i ditt inlägg. Jag kan givetvis haft ren flax, men det fungerade som sagt för mig. Däremot skall man givetvis komma ihåg att man bryter mot en hel radda licensvillkor ifall man gör på detta sätt.

• Oregistrerad
  • 2005-03-22 13:59
Ursprungligen av tei:
Ursprungligen av Mondo:

Jo, så är det fortfarande. Läs ovan. Däremot kan du alltid klona ett system från en dator till en annan.

Nej, så är det inte. Läs ovan.

Spännande!

Finns det någon som köpte t ex en Mac Mini nyligen som kan testa just de skivorna (de allra senaste så att säga) på en gammal dator?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 17:02

Du får med en musmatta om du köper OS X från butik

1
Bevaka tråden