Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konsten att lågnivå formatera en IDE drive i macosx

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 00:37

Nu kommer alla börja skriva "det går inte o lågnivå formatera en ide drive".. det e sant.. det närmaste man kan komma är att skriva nollor över disken.

Men notera detta.. för att lyckas få macosx "skivverktyget" att göra detta så måste man först partionera.. mkt störigt.. För jag tänkte glad i hågen.. fan ja partionerar som vanligt o sen körde en radera disk o markera skriv nollor alternativet..

Men eftersom det finns en partion då på disken så skrivs det inte nollor över HELA disken..

Utan, man måste partionera disken som "fritt utrymme" och SEEEN radera disk o skriva nollor.. först då faktiskt gör skivverktyget det man förutsätter att den skall göra..

Och nu undrar ni hur jag lyckades lura ut detta.. Tja efter att ha lekt med Linux i alldeles för många år så tänkte jag.. fan disken e död.. vi leker..

Så sagt o gjort.. först gjorde ja då en partion o skrev nollor över den.. slet ur disken ur min powerbook montera den i en adapter o in me den i linux.. Tada.. visst var det nollor.. över partionen.. men inte hela disken, den biten av disken som har strulat var fortf. "FUBAR"... mao.. börja om igen.. ilsken o irriterad över detta börja jag forska grundligt i ämnet.. Glöm alla jekla disk tools som scannar badblocks o kan formatera till höger o vänster.. för kan man inte skriva nollor från sector 0 till > (valfri siffra över en miljard) så går det inte o repa disken korrekt i macosx.. (handikappat tycker jag).

Men om man då däremot partionerar den som fritt utrymme (ak.a ingen partion öht) ja då kan man få diskverktyget o rensa disken.. och vips har man en hårdisk osm hade 3975 bad blocks.. fit for fight.. disken beter sig som min dator vore ny igen.. och jag e glad över att ha sparat 1200:- för en ny hd te laptoppen..

mvh // Andreas

Sketbra inlägg! Tack för tipset.

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-29 08:35
Ursprungligen av NeoTech:

Men om man då däremot partionerar den som fritt utrymme (ak.a ingen partion öht) ja då kan man få diskverktyget o rensa disken.. och vips har man en hårdisk osm hade 3975 bad blocks.. fit for fight.. disken beter sig som min dator vore ny igen.. och jag e glad över att ha sparat 1200:- för en ny hd te laptoppen..

Vad är det du har åstakommit egentligen? Försvann de felaktiga sektorerna (eftersom disken är som ny igen) eller är de trasiga sektorerna markerade som badblocks numera?

Oavsett vilket det nu var så skulle jag aldrig våga lägga något viktigt på den disken, börjar det dyka upp trasiga sektorer på en modern disk är det ett tecken på att den mår dåligt och bör hamna på långvården (läs: närmaste soptunna) omedelbums.

Använda 2.5" hårddiskar borde gå att få tag på billigt eftersom folk byter upp sig rätt ofta. Jag har uppgraderat min gamla Toshiba från 6 -> 20 -> 80 GB.

Vad rapporterar s.m.a.r.t om din disk nu?

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 09:17

Min disk funkar som "vanligt" igen.. Det som sker med moderna IDE diskar när man skriver nollor över den e ungefär detsamma som sker när man lågnivå formaterade gamla scsi diskar.. Bad Blocks e i 99% av fallen orsakade av överhettning och därmed så tycker mekaniken att den inte skall bli lika exakt längre..

S.M.A.R.T rapporterar att min disk är i fullgott skick, men det gjorde den även innan fast den hade läs o skrivfel o annat elände..

MEN det e jue som du säger.. det här är en temporär lösning för den som inte har råd o gå o köpa en ny 2.5" hårdisk eller värre inte pallar o skruva isär sin powerbook o måste lämna in den för att få det gjort.. Jag ger hårdisken typ 2mån sedan kommer den börja rapportera fel igen.. tveklöst.

Att badblock scanna o omallokera dessa i macosx med antinen speedtools eller techtools visade sig fruktlöst.. för jag testade de med.. fast jag gjorde typ 6såna scans o omallokeringar så dök felen upp i samma sector område varje gång.. mao den gjorde ingen nytta..

1
Bevaka tråden