Nu kommer alla börja skriva "det går inte o lågnivå formatera en ide drive".. det e sant.. det närmaste man kan komma är att skriva nollor över disken.
Men notera detta.. för att lyckas få macosx "skivverktyget" att göra detta så måste man först partionera.. mkt störigt.. För jag tänkte glad i hågen.. fan ja partionerar som vanligt o sen körde en radera disk o markera skriv nollor alternativet..
Men eftersom det finns en partion då på disken så skrivs det inte nollor över HELA disken..
Utan, man måste partionera disken som "fritt utrymme" och SEEEN radera disk o skriva nollor.. först då faktiskt gör skivverktyget det man förutsätter att den skall göra..
Och nu undrar ni hur jag lyckades lura ut detta.. Tja efter att ha lekt med Linux i alldeles för många år så tänkte jag.. fan disken e död.. vi leker..
Så sagt o gjort.. först gjorde ja då en partion o skrev nollor över den.. slet ur disken ur min powerbook montera den i en adapter o in me den i linux.. Tada.. visst var det nollor.. över partionen.. men inte hela disken, den biten av disken som har strulat var fortf. "FUBAR"... mao.. börja om igen.. ilsken o irriterad över detta börja jag forska grundligt i ämnet.. Glöm alla jekla disk tools som scannar badblocks o kan formatera till höger o vänster.. för kan man inte skriva nollor från sector 0 till > (valfri siffra över en miljard) så går det inte o repa disken korrekt i macosx.. (handikappat tycker jag).
Men om man då däremot partionerar den som fritt utrymme (ak.a ingen partion öht) ja då kan man få diskverktyget o rensa disken.. och vips har man en hårdisk osm hade 3975 bad blocks.. fit for fight.. disken beter sig som min dator vore ny igen.. och jag e glad över att ha sparat 1200:- för en ny hd te laptoppen..
mvh // Andreas