Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PCI kort med extra kraft för videoredigering.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag undrar om det finns några kort man kan stoppa i min G5 för att hotta upp renderingar när jag redigerar film i Final Cut?
Tacksam för tips

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-28 00:58

Mer RAM i datorn och snabbast möjliga videokort.
(OS X 10.4 kommer att använda bildkärmskortet för att avlasta CPUn för grafiska effekter/funktioner) http://www.apple.com/macosx/tiger/coreimage.html

Jag har själv 3.5 GB RAM i min G5a och den sista GBn med RAM som jag monterade gjorde stor skillnad i FCP och DVDSP.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-28 01:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 01:47

Det finns hårdvarukort, eller PCI-kort, som accelerera saker. Problemet är att dessa funktioner är väldigt begränsade i regel (vissa dissolves, färgkorrigeringar osv) vilket gör dem ganska oanvändbara i slutändan.

Mitt tips är:
- Så snabb CPU du kan
- Riktigt med RAM (1GB minimum)
- Snabba diskar (RAID-set, SCSI, Fiber, SATA eller FW800)

Fördelen med korten är att de kan garantera vissa saker, men i regel vill man ändå i slutändan rendera ut hela sitt jobb och då funkar det lika bra med RT-funktionen FCP ger genom mjukvaran.

Stöder inte de flesta av de nya korten alla standardpluggar i FCP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 16:27

Mjae, de flesta, om inte alla korten stödjer så vitt jag vet RT-Extreme och därigenom stödjer de alla pluggar det som din CPU klarar av. I och med RT-extreme stöder och det, troligen, nya CoreImage/CoreVideo stödet i Tiger och FCP5 så kommer video-korts-processorn bli än mer "onödig".

De funktioner som vissa kort har i hårdvara är:
- HD-redigeringen > SD output
- Hantering av ANIMATION (helt okomprimerad codec) MED alpha-kanal
- Acceleration/avlastning av vissa codecs (AJA:s HD-kort har stöd för DVCPRO HD och deras egna 4:1 codec).

Annars tror jag det är CPU + GPU som är framtiden för snabbare videoarbete i realtid. Dedicerade kretsar har tom AVID börjar gå bort ifrån. De är dyra och oflexibla gentemot en CPU/GPU som kan programmeras till väldigt mycket mer saker.

Vissa kort har även en inbyggd TBC för intankning av instabila källor (VHS och U-Matic ex). Men nej, inte så många effektfunktioner.

Jag tackar för svaren. Jag har 1.5 i ram och kan säkert öka på där. Jag har inga problem om jag bara redigerar klipp men jag har rätt avancerade filter på samtidigt som jag har flera filmer på varandra och blir tvungen att rendera för minsta lilla ändring så det är rätt tröttsamt.
ska bli intressant att se vad som händer i Tiger och FCP5.

DeckLink kanske kan vara ngt.

1
Bevaka tråden