Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formulär för "tipsa en vän"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort ett formulär för prenumeration på min hemsida. Jag använde ett exempel från http://www.formfixer.com

Nu vill jag lägga till ett formulär där man kan tipsa en vän om den krönika som jag har på min hemsida. Hur gör jag då? Kan jag göra om det formulär som jag redan har? Svårigheten ligger, antar jag, i att i mitt prenumerationsformulär går "submit"-kommandot alltid till min mail, men här måste man ge användaren en möjlighet att skriva en annan mailadress.

Känner någon till ett liknande exempel som Formfixers med cgi som man bara kan ta och kopiera och klistra in?

Min hemsida: http://www.orera.se. Länken till formuläret finns bla. till vänster på startsidan.

Mvh Annika

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-02 17:53

Gå till t.ex. Hotscripts.com och kolla in olika "tell-a-friend" scripts (efter att ha tagit reda på vad ditt webbhotell stöder, förstås).

Men:

1. Jag har själv kört såna här på ett par sajter, och dom användes faktiskt aldrig. Inte en enda gång.....
2. Eftersom vem som helst kommer att kunna skicka mail till vem som helst, men med din domän som avsändare, så kommer grunkan förr eller senare att användas för att skicka spam - och du kommer alltså att vara avsändaren. Somliga av dom där skripten kan suga upp användarens IP adress, och därigenom kan dom kanske få några spammare att tveka. Men det finns inget sätt att helt hindra skitstövlar att utnyttja skriptet.
3. Folk skickar länkar till varandra utan sånt där nuförtiden. man använder sin egen epost.

Jag föreslår att du istället t.ex. låter folk skriva upp sig på ett nyhetsbrev: Varje gång du publicerar något nytt, så skickar du ett vanligt mail till folk med en länk.

Ursprungligen av Danne V:

Jag föreslår att du istället t.ex. låter folk skriva upp sig på ett nyhetsbrev: Varje gång du publicerar något nytt, så skickar du ett vanligt mail till folk med en länk.

Ja det har jag ju redan, det var det som var prenumerationen. Men då struntar jag i det där andra. Jag har redan spam så det räcker. Tack för tipset!

annika

1
Bevaka tråden