Jag vill bara tacka kendoka och Pelle Hedeblom för kanontips.
Jag kan meddela att metoden att ladda ur batteriet helt i Open Firmware funkade galant på min iBook G3 (16 VRAM) också.
Batteriet flunkade ur en gång då datorn legat någon timme i bilen när det var kallt ute. Då fick jag igång det igen efter att datorn legat oanvänd i tre dygn med batteriet i, förmodligen i och med att det laddats ur helt i och med detta.
Samma sak hände helt nyligt efter att jag cyklat till jobbet i minusgrader med datorn i ryggsäcken.
Symptomen var vid båda tillfällena att batteriet signalerade att det var tomt (en blinkande diod), men datorn ville inte ladda upp det (grön diod på strömkontakten och meddelandet "Beräknar..." i batteristatussymbolen). När jag försökte köra på batteri, gick datorn direkt ner i viloläge.
Lösningen jag kom fram till var som följer:
- Starta upp i Open Firmware (alt-commando-o-f) med batteri och AC-adapter ikopplade.
- Dra ur AC-adaptern och låt datorn stå tills den dör (Ett par timmar tog det för mig).
- Koppla in AC-adaptern.
- Gör PMU-reset. (Jag provade att starta upp först, men då kvarstod symptomen)
- Starta om.
Nu har jag en fullt fungerande dator med batteritid på ca 4 h igen. Inte dåligt för ett 2½ år gammalt batteri!