Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pismo och batterier

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

(...)

Snacka om att Apple byggt in långsamt nedbrytande i systemet. Dels batteriet, och dels OS9-buggen som gör att temporära filer inte tas bort. Jag hade 1.5 gig med skräp när jag kom på felet. Undrar hur många datorer som utrangerats på sånt.

OS9-buggen? Har du lust att berätta mer?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 16:06

Visst känns det lite som att man blåser systemet? Man lurar de jävlarna som vill att man ska köpa nytt batteri!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2004-12-02 15:59

Så har man gjort det igen (återupplivat batterierna alltså).
Ena batteriet hade alla fyra dioderna lysande - men gav mindre än en halvtimme drifttid - det andra batteriet hade fått laddningskoma (en blinkade lysdiod och vägrade ladda mer).
Försökte göra som sist (hänga datorn) men kunde inte
Lät istället datorn gå nätlöst tills den hävdade att batterierna var slut och gick ned i vila. Anslöt nätdelen, startade om i OpenFirmwareläge (tack för tipset Pelle) och lät datorn stå så tills den dog "hårt". Pluggade in nätdelen, startade upp normalt, lät den ladda en dag.
Nu har jag två fungerande batterier igen - och 2x2h batteritid istf tot 30min.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-30 16:34

well... efter uppstart i OF-läge & ytterligare kräm för ca 25minuters lyse så väntar jag med spänning på vad det kan bli för batteritid i Pismon... Vore najs med mer än 10 minuter...

  • Medlem
  • 2005-03-30 17:09

Spännande!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-30 19:32

efter en timme & med ca 40 minuter kvar enligt mätaren stendog datorn...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 11:48

Är den död, Jonaz? Det är ju inge bra. Eller slocknade den bara? Men det verkar ju som att det var betydligt mer än tio minuter, som du snackade om tidigare. Eller har jag missuppfattat dig helt?

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2005-04-01 16:53

hej allihop.....har en liten fråga .....ska snart få min bärbara ...och undrar hur man ska göra med batteriet för att de ska hålla bäst prestanda så länge som möjligt. Funkar det på samma sätt som mobil telefoner då man helst ska ladda batteriet i typ 24 timmar elle nått ....innan man börjar använda den ??
Tacksam för svar ...

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-01 17:00

Två viktiga punkter är:

1) Ladda aldrig ut batteriet helt. Se till att det allid finns typ 20% kvarvarande batterikapacitet. Den illa beryktade "minneseffekten" som gjorde ett batteri som man laddade upp innan det var urladdat existerar inte på moderna batterityper.

2) Håll batteriet så svalt som möjligt. Batterier åldras fortare om det är varmt. Om lapptoppen blir mycket varm under drift och och ändå kör på nätström mest hela dagarna kan man lika gärna ta ur batteriet under den tiden för att inte åldra det i onödan. (Man kan förvara batteriet i kylskåp för att minska självurladdningen på det.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-02 00:51
Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Är den död, Jonaz? Det är ju inge bra. Eller slocknade den bara? Men det verkar ju som att det var betydligt mer än tio minuter, som du snackade om tidigare. Eller har jag missuppfattat dig helt?

Nejnej... den går som en klocka fortfarande... Men den slocknade när det fortfarande var "tid kvar enligt mätaren" Annars får man ju en varning, " Nu är det dags att tänka på refrängen innan jag somnar..." Dock blev batteritiden blev avsevärt längre

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2005-04-02 11:08

Ok, tack så mkt matseng.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2005-04-03 20:48

Tack för tipset matseng. Men känner inte att jag fick fick svar på min fråga riktigt. Jag menade, hur man ska göra första ggn man använder datorn. Ska man ladda den länge typ 24 timmar elle något liknande eller är det bara att köra igång?

Ursprungligen av didda:

Ska man ladda den länge typ 24 timmar elle något liknande eller är det bara att köra igång?

12 timmar bör räcka bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 10:33

Jag vill bara tacka kendoka och Pelle Hedeblom för kanontips.

Jag kan meddela att metoden att ladda ur batteriet helt i Open Firmware funkade galant på min iBook G3 (16 VRAM) också.

Batteriet flunkade ur en gång då datorn legat någon timme i bilen när det var kallt ute. Då fick jag igång det igen efter att datorn legat oanvänd i tre dygn med batteriet i, förmodligen i och med att det laddats ur helt i och med detta.

Samma sak hände helt nyligt efter att jag cyklat till jobbet i minusgrader med datorn i ryggsäcken.

Symptomen var vid båda tillfällena att batteriet signalerade att det var tomt (en blinkande diod), men datorn ville inte ladda upp det (grön diod på strömkontakten och meddelandet "Beräknar..." i batteristatussymbolen). När jag försökte köra på batteri, gick datorn direkt ner i viloläge.

Lösningen jag kom fram till var som följer:

- Starta upp i Open Firmware (alt-commando-o-f) med batteri och AC-adapter ikopplade.
- Dra ur AC-adaptern och låt datorn stå tills den dör (Ett par timmar tog det för mig).
- Koppla in AC-adaptern.
- Gör PMU-reset. (Jag provade att starta upp först, men då kvarstod symptomen)
- Starta om.

Nu har jag en fullt fungerande dator med batteritid på ca 4 h igen. Inte dåligt för ett 2½ år gammalt batteri!

Bevaka tråden