Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hämta bilder från en VOB-film?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-31 16:11

Jag behöver hämta bilder från en VOB-film för tryck?

Vad ska jag ha för program då?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-31 18:47

lite 'analog' lösning, men den fungerar nog.

börja med att spela VOB filerna i någon trevlig spelare som videoLan player .

använd sedan sedan knapp-kombinationen APPLE + SHIFT + 3 för att ta en bild på skärmen.

(du kan använda APPLE + SHIFT + 4 för att välja en viss del av skärmen (du håller nere musknappen och drar en markering. när du släpper musknappen sparas markeringen))
är inte säker på att OSXs skärm-capture verktyg kan ställas in att endast spara ett enskilt område, men vet att andra sådana verktyg, som Snaps Pro, kan.

(men, om du ville ta, f.ex. en bild/sekund från en VOB fil, så är det andra lösningar som gäller…)

Här är en liten idé ifall du vill bli crazy.
Om du har en Pro-version av senaste Quicktime så borde VOB-filen gå öppna där, och så exporterar du ut det lilla avsnitt du ska ha, till ett format som iMovie klarar av. Väl inne i iMovie med filen så kan du göra lite vad du vill. T.ex. exportera ut de frames du ska ha. Eller klippa ihop.

En vild gissning, men det borde gå.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-05 01:01

Man måste ha Apples MPEG uppspelningskomponent (249:- på Apple.se) för att kunna se en VOB fil med QuickTime spelaren och ha QT Pro för att kunna exportera direkt till en bild.

  • Medlem
  • Enköping
  • 2005-04-05 09:02
Ursprungligen av SvenD:

Jag behöver hämta bilder från en VOB-film för tryck?

Vad ska jag ha för program då?

Med FFMpegX kan man konvertera till det mesta, t ex DV som kan öppnas i iMovie.

1
Bevaka tråden