Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X update - DÖD

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-04-21 23:54

Nån som får tjänsten att fungera?? Här händer inget när jag skall uppdatera min 10.1 originalinstallation...

Fredrik

Om du ska uppdatera till 10.1 så finns den bara på uppgraderings cd.

Rolloq

• Medlem
  • 2002-04-22 00:19

Jag har installerat 10.1 från CD. Kan inte uppdatera helt plötsligt. Snurran snurrar och sen återgår det hela till uppdaterings-huvudfönstret igen. Inge kommer upp.

Fredrik

"Software Update" har under de senaste dagarna varit instabil och fungerat mindre bra. Säkert inget fel på din uppkoppling utan snarare på Apples server.

Har du installerat 10.1 från din CD-skiva och sedan skall uppgradera via Programuppdatering så kommer ju den här säkerhetsuppdateringen först och den frågar ju om du godkänner avtalet, det är här som det ligger en miss om jag inte minns fel.
Istället för att svara godkännes skall du svara avböjes..
Rätta mej någon om jag har fel.

• Medlem
  • 2002-04-22 08:41

Jo, det där problemet känner jag till.

Saken är den att plötsligt så kommer jag inte ens så långt. Jag klickar så den ska leta efter nya uppdateringare och den randiga stapeln snurrar ett tag. Sen blinkar menyerna till en gång och så händer - inget.

Det här har jag aldrig varit med om förut. Någon som har en lösning?

Kan någon av er som kör svenskt OS X kolla om ni kan uppdatera?

Tredje gången jag ominstallerat nu...kan inte bero på det. *mummel*

Fredrik

• Medlem
  • 2002-04-22 12:26

Kan ni uppdatera ert svenska OS X, dvs får ni upp alla val etc??

/Fredrik

jag upplevde samma problem vid en nyinstallation på en imac för en tid sedan men mitt problem visade sig vara att jag inte kom ut på internet. Varken i classic eller i x, något med versionen på open transport etc

Kommer du ut på internet i övrigt?

Jag kommer åt att updatera med svenskt OS X

[ 22 April 2002, 12:44: Meddelandet ändrat av: johnnie2times ]

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-04-22 13:35

Har upplevt samma problem de senaste dagarn. Dock så har jag en svensk OSX-installation. Inte för att jag tror att det spelar någon roll...

Det du måste göra är att tanka ner säkerhetsuppdateringen manuellt från Apples hemsida. http://kbase.info.apple.com och installera den. Efter det installerar du programuppdatering 1.0 som man också måste ladda ner manuellt. Efter det ska programuppdateringen fungera som den ska.

Jag observerade också att installeraren över huvud taget inte fungerar som den ska innan dessa två manuella uppdateringar.

Hoppas att det löser dina problem.

• Medlem
  • 2002-04-22 17:24

Men, men, men....det har alltid fungerat tidigare när jag körde OS X och OS 9. Blir så jävla förbannad.

Hittar inte exakta uppdateringarna ni nämnde. Vill för övrigt dubbelkolla att det är rätt ordning på det som ska installeras. Kan gå illa annars har jag hört.

Vad bottnar sig det här problemet i?

Är det verkligen säkert att ni som har svenskt Mac OS X kommer ut och kan uppdatera som vanligt?

Fredrik

• Oregistrerad
  • 2002-04-22 17:48

Jag har svensk 10.1.4, programupdatering fungerar hur stabilt som helst… skumt problem du har stött på. Prova ladda ner några updateringar från apples hemsida och kolla om det fungerar efter det.

• Medlem
  • 2002-04-22 18:35

Hej!

Gjorde som ni sade och tog hem första säkerhetsuppdateringen samt programuppdateringen manuallt + installerade dessa. Sedan funkade allt som det skulle, dvs alla andra uppdateringar dök upp.

Men nu hände nåt skumt igen: Ni vet bland de sista uppdateringarna så var det ju en massa språkuppdateringar. Men efter att jag kryssade i de andra uppdateringarna i samma "omgång", bl a nån AirPort uppdatering, så vär dessa språkuppdateringar borta vid nästa uppdateringsförsök.

Ska det vara så? Trodde att jag råkat ta hem dem ändå, men kollade loggen och det stod inget om dem. Kan det vara så att det i senaste OS X 10.1.4 finns en fix så den känner av att jag ändå inte har dessa språk installerade, eller är det nåt skumt?

Fredrik

Nifo...
Software update har varit nere under en tid. Apple har haft något problem med tjänsten. Emellertid funkar det nu, om det kan vara till någon hjälp. Det är alltså inte ditt fel eller din dator som det är fel på.

Hälsningar,
Gambit

• Medlem
  • 2002-04-22 22:12

Okej - men allting har ändå löst sig verkar det som. Det enda underliga just nu är att jag inte får upp valen att installera de nya språkuppdateringarna längre. Men det kanske är meningen?

Fredrik

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-04-23 08:44

Jag skulle tro att man bara får en chans på sig i programuppdateraren. Sen får man hämta uppdateringarna manuellt från Apple.

Förmodligen för att det inte ska bli en gigantisk lista i Programuppdatering.

Man har många chanser på sig. Uppdateringarna försvinner inte förrän efter en eller ett par månader.

Jag försöker att installera uppdate 1.0 och när det kommer fram till att välja i vilken disk man ska installera då går det inte att välj disk allt är grå, vad ska man göra då?

>bozzman

Det går inte om du bara har skivan 10.1 update och inta har inlagt en tidigare X-version.
Jag fick också tag i denna Update CD och det är bara precis som det antyds på skivan. En uppdatering, inte en helt komplett system.
Tog ett tag innan jag begrep detta, och var jättesur på Apple som sänt mej skivan.

Jag skulle ju ha MacOS X med vid köpet av min iBook förra sommaren. Och beställde via programkupongerna som medföljde datorn, inte genast för Mac OS 10.1 var inte framme än och jag var nöjd med Mac OS 9.1 och ville bekanta mej min maskin innan jag senare fram på hösten ville installera X.
Från England kom senare uppdateringen till 9.2 och denna 10.1 update.
Och den hade man ju ingen glädje av. Fick ringa och övertyga dem på Apple i England att jag ville ha ett "komplett" Mac OS X.

I ditt fall är det nog för sent att få det, tror tiden för att få det gratis gick ut 31/1.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-19 23:09

Tänkte ta och berätta om mitt äventyr ikväll...

Far kommer hem från kontoret och har sin dator som säger att den inte behövs uppdateras men samtidigt att den inte kan änvända ett program som kräver minst 10.1.2

Jag blir genast fundersam, kollar lite info och det visar sig att hans system befinner sig på 10.1 nivå... Går genast in i programuppdatering och letar uppdateringar, men icke då...
Går då och hämtar hem 10.1.5 combo, men icke då... den krävde att man hade systeminstallerarens uppdatering till 1.0 (programuppdaterings uppdateraren ni vet) .. hämtar hem denna manuellt.. men icke då! Den säger att det inte finns någon valid HD att installera på... Läser då på detta forum om security updates och går lös på dessa... Tankar hem 3st varav en kräver att programuppdateringsprogrammet ska vara uppdaterat... men de andra två går finemang att installera.. Efter detta så startar jag om burken och kör en os x 10.1.5 combo (som även den blev nertankad), när den är så gott som klar säger den att ett fel uppstod vid uppackning av filer... Startar om datorn och kör uppdateringen av 10.1.5 via programuppdateringen tillsammans med lite andra java uppdateringar m.m.
Snart ska jag gå upp igen och se hur det gått för den stackars PB G4an ... ville bara skriva en rapport och tipsa om vägen man ska gå då datorn säger att inga uppdateringar är nödvändiga (fast man vet att det finns några man ska ha

Tanka hem Security Updates
Kommer tyvärr inte ihåg exakt vilka två det var men det löser ni säkert själva, ni där ute ... som också råkat ut för "OS BUGGEN"

Over & Out
MVH

1
Bevaka tråden