Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Infoga bildmaterial i interaktiva PDF-er

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ställde för ett tag sedan denna fråga på forumet bold.se. Ingen verkar ha något svar vilket kanske innebär att det inte är möjligt. Någon här som har några tips eller som kan säga - Nej, nej glöm det - det GÅR inte!

Många frågor på en gång, men det bör gå med lite trixande. Det du ska titta på är formulärfunktionerna. Anpassningen i storlek bör funka, men däremot filstorlek lär bli svårare, såtillvida att ingen extern bildtjänst kan anropas föör ändamålet

Tja, filstorleken är väl inte så noga, i alla fall inte initialt. Det går ju faktiskt att lösa i förväg (innan import i PDF:en). Men jag fattar inte hur jag skall få något annat än ett rent textfält, en kryssruta, radioknapp eller liknande. Hur bör jag mig åt för att formulärfältet skall vilja ta emot en bild?

Lyfter den här tråden igen, för att se om någon har några tips på lösningar!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-04-06 12:34

Varför ska det vara en PDF?
Det finns ju andra vägar att få in bilder på en webbsida t.ex.. Den kan ju även ha ett formulär för andra uppgifter. Jag är en glad amatör (och knappt det) på sånt här, men det borde ju gå att sedan få det ifyllda formuläret (med inlagd bild) att sparas som en html-sida. kanske t.o.m. att förvandla den till ett PDF-dokument server-side om detta nu är viktigt.
Skrik efter en del skriptfantomer som t.ex. Johan Dansk eller Scooterbabe eller Tjogin. Dom kanske kan föreslå lösningar eller i vart fall skicka dej vidare till nån annan guru.

Njae, måste och måste! Det måste väl inte vara en PDF men blanketten/formuläret finns redan i PDF-format och önskemålet är att vidareutveckla det så att man på ett enkelt sätt kan lägga in en bild på själva lyftmomentet, därför utgick jag ifrån PDF.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 19:00

Fattar jag dig rätt så skall det och lösa. Jag har gjort nått liknande i ett annat sammanhang.

Är det såhär det skall funka?

Tar en bild och sparar ner den på datorn.
Öppnar formuläret i Acrobat
Klickar på fördefinierad ruta
Väljer bilden som lägger sig på plats.
Spara dokumentet eller skriver ut.

Har den som gör det Acrobat pro går det att fixa.
Gäller det bara Reader är det knepigare men skall funka för utskrift. Där kan man ju inte spara nått. Såg det gjort för Reader 4 om jag minns rätt.

Hör av dig om jag fattat frågan rätt så skall jag försöka hjälpa dig.

// Poul

Du har förstått precis vad jag är ute efter. I dagsläget har användarna bara Reader, men å andra sidan behöver de inte kunna spara formuläret digitalt, när de lagt in bilden skrivs formuläret ut och sätts i vårdtagarens pärm.

Jag är idel öra för en lösning och oerhört tacksam om det fungerar - det skulle underlätta otroligt mycket för personalen.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-08 10:06

Jag letade rätt på pdf-en jag tänkte på för att kolla hur det fungerade.
I Acrobat pro är det inga problem.
I Reader 4 fungerade det med bilder som är pdf-er.
I Reader 5, 6 och 7 fungerar det inte.

Funktionen bygger på ett javascript och jag kan egentligen ingenting om scriptning. Kanske någon med djupare kunskaper kan fixa det.

Jag snokar vidare och postar om jag hittar en lösning för att få det fungera i Reader också.

//Poul

Det låter ju i alla fall lovande. Du har inte lust att dela med dig av PDF-en/Scriptet? Återkom gärna med mer information om/när du hittar något mer!

Oerhört tacksam för din hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-09 15:36

Självklart.
Lägger med en fil när jag kommer till hemdatorn på måndag.

// Poul

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 19:15

Provar att lägga upp en pdf med funktionen att lägga in en bild.
Där kan du se hur scriptet ser ut och fungerar.
Använd knappverktyget bland formulärverktygen och dubbelklicka i rutan.
Kolla sen under Åtgärder.

Fullkomligt lysande, nu är jag riktigt nära den lösning som jag eftersträvade. Många, många tack för hjälpen!

Det enda som återstår nu är att jag skulle om möjligt vilja importera även andra filformat än bilder som ligger som PDF-filer.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 08:45

I Acrobat pro kan du välja att importera jpg eller tif eller vad du vill. Men du var kanske ute efter funktionen i Reader. Isåfall tror jag bara det är att hitta nått enkelt program som kan spara om bilderna till pdf-er.

Ahhhh, såg nu att jag bara hade visa PDF ikryssat. Nu kan jag i PRO hantera jpeg och annat precis som du säger. Har tack vare din kodsträng kunnat googla lite mer i ärendet och det verkar som det skall fungera precis som du skriver med PDF-bilder i reader fram till version 6 där Adobe av någon anledning (säkerhetsrisk enligt dem själva) täppt till den här funktionen.

Tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden