Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Core Image Specifikationer

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-12 17:08

Core Image kapabla grafikkort:

ATI Mobility Radeon 9700

ATI Radeon 9600 XT, 9800 XT, X800 XT

nVidia GeForce FX Go 5200

nVidia GeForce FX 5200 Ultra

nVidia GeForce 6800 Ultra DDL, 6800 GT DDL

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 17:26

hmm... undra om det är de senaste versionerna av nämda kort som avses...
jag sitter på 12" PB med nVidia GeForce FX Go 5200 med 32meg istället för 64 som det är på de nya... Nån som vet??

/jensa

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-04-12 17:31
Ursprungligen av schmuck:

hmm... undra om det är de senaste versionerna av nämda kort som avses...
jag sitter på 12" PB med nVidia GeForce FX Go 5200 med 32meg istället för 64 som det är på de nya... Nån som vet??

Det ska fungera. Mängden grafikminne ändrar inte hur kortet fungerar. Det som kan hända är att det går lite segt om du använder hög upplösning eller har flera skärmar inkopplade samtidigt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 17:36

Har läst att Core Image ska vara GPU beroende och inte VRAM beroende. Dvs det ska räcka med 32mb VRAM för att det ska stödjas. Men jag har ingen källa som stödjer det..

//Trinodia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 17:41

Tråkigt att minin´s ATI 9200 inte stöds. Är det för mycket att hoppas på att dom bytar ut kortet snart?

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 18:00
Citat:

Tråkigt att minin´s ATI 9200 inte stöds. Är det för mycket att hoppas på att dom bytar ut kortet snart?

Jorå, mini funkar visst med Tiger!

http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html

Ursprungligen av Olof Olsson:

Jorå, mini funkar visst med Tiger!

http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html

Jo visst fungerar mini med Tiger men tyvärr stödjer grafikkortet i mini inte core image fullt ut.

Ok nån som vet mer exakt vad som är coolt med Core image? - alltså mer konkret.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 18:47
Ursprungligen av draags:

Ok nån som vet mer exakt vad som är coolt med Core image? - alltså mer konkret.

API för tuffa grafiska effekter direkt i OS'et

Ursprungligen av schmuck:

API för tuffa grafiska effekter direkt i OS'et

Som tex?

Ursprungligen av draags:

Som tex?

Att det går vågor på skärmen när man öppnar en ny widget i Dashboard, t ex.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-12 19:14

Ripple effekten i Dashboard är en sak som inte funkar med Minin. Fast user switching med lite högre upplösning tjurar också. 1280 * 1024 funkar väldigt sällan.

Ursprungligen av Nurell:

Att det går vågor på skärmen när man öppnar en ny widget i Dashboard, t ex.

Irriterande nog så fungerar det alldeles utmärkt i iPhoto 5 med ett ATI Radeon 9000

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-12 19:40
Ursprungligen av Kentor:

Core Image kapabla grafikkort:

ATI Mobility Radeon 9700

ATI Radeon 9600 XT, 9800 XT, X800 XT

nVidia GeForce FX Go 5200

nVidia GeForce FX 5200 Ultra

nVidia GeForce 6800 Ultra DDL, 6800 GT DDL

Alltså inte ATI Radeon 9800Pro for Mac (AGP 4x/2x) eller det andra ATI Radeon 9800Pro (G5)?

jodå

jodå!

Men nu står det "Core Image-capable graphics cards include:" så tolkar jag det som att det är "några" av dom kort som stöds. Men det kanske bara är önsketänkande.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-12 22:38
Ursprungligen av En svensk tiger:

Men nu står det "Core Image-capable graphics cards include:" så tolkar jag det som att det är "några" av dom kort som stöds. Men det kanske bara är önsketänkande.

Ingen från Sv. Apple här, Bjers t ex? Jag tolkar det på samma sätt, faktiskt.

Ursprungligen av BoP:

Alltså inte ATI Radeon 9800Pro for Mac (AGP 4x/2x) eller det andra ATI Radeon 9800Pro (G5)?

På min PB 15" med ATI Mobility Radeon 9600 fungerar det i alla fall.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-12 20:07
Ursprungligen av Nurell:

På min PB 15" med ATI Mobility Radeon 9600 fungerar det i alla fall.

Om det du säger är sant gör du mig (och alla andra med 1-generationens Al-book) glada. Kan du referera till någon sida (URL?) eller har vi någon NDA som sitter i vägen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-12 22:14
Ursprungligen av Nurell:

På min PB 15" med ATI Mobility Radeon 9600 fungerar det i alla fall.

Hurru piratnurell! Skärpning.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-04-12 19:42

Processor upgrade cards are not supported.

Förklara det!!?? Innebär det vad jag läser in i det, no PowerLogix, Sonnet etc?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-12 23:18

Enligt de artiklar jag läst på apples utvecklar sida så kommer Core Image inte kräva ett av de senaste grafikkorten då det även använder AltiVec för accelerering av bildfunktioner.
Alla kort som klarar pixelshaders i en av de nyare varianterna kommer få full fart i Core Image.
Dvs, alla Alu Powerbooks, alla G5 baserade maskiner kommer garanterat få full GPU accelerering i Core Image.
Övriga kommer i bästa fall till viss del kunna köra image units på grafikkortet annrs kommer det gå via processorn och AltiVec. Iof inte så illa det heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-13 01:29

Som Nubbe säger så kommer det vara så att Core Image och Core Video ger en mängd centralt styra effekter för hela systemets applikationer. Ex. kan du skriva ett blur-filter för Core Image så kommer ALLA program kunna använda det som har stöd för Core Image. Detta är iofs ganska kul, men inte så revolutionerande.

Det som är revolutionerande med Core Image och Core Video är just att du kan utnyttja ditt grafikkort (GPU) för renderingen av effekter. Har du ett tillräckligt nytt grafikkort (Radeon 9600/GeForce FX 5200 eller senare) så kommer det ta över renderingen. Annars sköter CPU:n det. I vissa fall kanske båda får jobba lite. Fördelen med att GPU:n jobbar är just att då kan CPU:n göra annat. Även så är det så att GPU:n är väldigt, väldigt bra på vissa typ av uppgifter. Senare GPU:er (Radeon 9600/GeForce FX 5200 eller senare) jobbar med högre precision än generationen innan. Det finns en förklaring till att bara dessa kort (eller senare) fixar Core Image. Precis som att Quartz Extreme KRÄVER ett Radeon-kort (QE kräver kort som kan använda icke-rektangulära texturer) så KRÄVER Core Image vissa grundfunktioner av GPU:n för att Core Image effekter ska vara enhetliga på olika system/grafikkort.

Snabbare GPU = mer realtidseffekter.

Väldigt, väldigt koolt att Apple gör detta!

Vad kan Core Image fixa?
Titta på Motion, det kör redan idag Core Image/Core Video. Men ex:
- Gaussian Blur
- Färgfilter (Färg Korrigering, kontrast korrigering m.m.)
- 3D effekter (ripples m.m.)

Ja, det mesta du sett i spel och många vardagliga "effekter" du hittar i ex. Photoshop kan Core Image fixa. I och med att det är GPU:n som gör det åt dig, och de är BYGGDA för detta, så går det SNABBT. Inte bara snabbt, din CPU blir lite belastad och får tid över till annat.

Idag kör ex. Final Cut Pro en mängd realtidsfilter. Dock körs väldigt mycket av dessa helt genom CPU:n och inte GPU:n. Nästa version av FCP kommer säkerligen använda sig av Core Image/Video vilket garanterat kommer generera enormt mycket med realtidseffekter på samma hårdvara.

Core Image och Core Video kommer på ett sätt innebära mycket lull-lull (Ripple Effekter i Dashboard) men kommer främst kunna bli ett fantastisk verktyg i pro-applikationer.

Fördelen med Core Image är också att det ska göra det LÄTT för utvecklare att utnyttja kraften hos dagens moderna grafikkort. Att programmera program för GPU:n har gått länge, men det har inte varit jättelätt och det har inte funnits en standard för det.

Ja, det vore mycket skumt om Radeon 9800 Pro INTE stöds för det är ett snabbare kort än 9700. Radeon 9600 mobility är så vitt jag vet snarlikt 9700 fast slöare så de borde också funka fint. Mängden VRAM spelar roll precis som vid 3D-spel eller i OSX idag - tar minnet slut blir det segare. 32MB lär funka, 64MB eller mer lär vara rekommenderat.

Som jag förstått det kommer Tiger i sig äta lite mer VRAM (mer saker hanteras av GPU:n = mer VRAM går åt) än Panther. 32MB är väl minimum i Panther egentligen, 64MB är att rekommendera där (Mini's problem vid högre upplösningar beror troligen på lite VRAM i kombination med rel. slö grafikkrets).

Jag tror folk kan vara helt lugna. Jag sitter med en iBook G4 12" (1.2, R9200, etc) vad jag har läst och vad som folk säger här så verkar det inga problem - jag överlever, föredrar nästan att slippa vissa effekter, har redan i panther ställt ner en del effeter för det känns kvickare och snyggare. Men en klar smaksak

  • Medlem
  • Ludvika
  • 2005-04-13 09:32

Fungerar effekterna i exposé fast man inte har ett grafikkort som stöds av core image?

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Jag tror folk kan vara helt lugna. Jag sitter med en iBook G4 12" (1.2, R9200, etc) vad jag har läst och vad som folk säger här så verkar det inga problem - jag överlever, föredrar nästan att slippa vissa effekter, har redan i panther ställt ner en del effeter för det känns kvickare och snyggare. Men en klar smaksak

Här är nån som hävdar att saker inte funkar på R9200:
http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=536599&postcount=60

Citat:

Mac Mini stödjer inte Coreimage bara så ni vet.
Sitter just nu med Tiger och de coola flashiga vattenvirvlar som syns när man släpper widgets från Dashboard finns inte.
När man läser om den här datorn så står det att grafikkortet inte stödjer coreimage!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 16:29
Ursprungligen av Rickard A:

Här är nån som hävdar att saker inte funkar på R9200:
http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=536599&postcount=60

Kort utan pixelshader 2.0 (dvs. dom har pixelshader 1.1) tar inte hand om uppgifterna i GPU:n utan det (som skulle legar på pixelshader 2.0) sköts av CPU:n (altivec), och för att inte snyta slut på all kraft så tas lite kraftkäkande lull lull bort.

Man får nog definiera ganska bra med vad man menar med "inte funkar"...
Annars blir det bara "tycker, tror och gissar" av allt.

Vad menar du Rickard med "inte funkar"?

Ursprungligen av Pär:

Kort utan pixelshader 2.0 (dvs. dom har pixelshader 1.1) tar inte hand om uppgifterna i GPU:n utan det (som skulle legar på pixelshader 2.0) sköts av CPU:n (altivec), och för att inte snyta slut på all kraft så tas lite kraftkäkande lull lull bort.

Man får nog definiera ganska bra med vad man menar med "inte funkar"...
Annars blir det bara "tycker, tror och gissar" av allt.

Vad menar du Rickard med "inte funkar"?

Jag refererade bara till citatet som sa att vattendropps-effekten inte fanns på en dator med R9200. Det är ju den alla tjatar om. Tycker, tror och gissar är väl vad 99% av inläggen i detta (och andra) forum går ut på.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-14 17:32
Ursprungligen av Rickard A:

Jag refererade bara till citatet som sa att vattendropps-effekten inte fanns på en dator med R9200. Det är ju den alla tjatar om. Tycker, tror och gissar är väl vad 99% av inläggen i detta (och andra) forum går ut på.

Det är väl bara att köra tummen i skyddsplasten på TFT-skärmen så får man vattendroppsliknande effekter…
Enkelt, billigt och fullt customiserbart för när var och hur effekterna skall inträffa.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-14 18:00
Ursprungligen av Pär:

Det är väl bara att köra tummen i skyddsplasten på TFT-skärmen så får man vattendroppsliknande effekter…
Enkelt, billigt och fullt customiserbart för när var och hur effekterna skall inträffa.

Ha, ha, bäst idag, Pär! "Hipster's Ripple Effect".

Bevaka tråden