Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X = Slött surfande (hade det på känn)

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-04-23 16:29

Tja...finns kanske nån tråd som redan tagit upp det - men det är så tragiskt så jag tar upp det igen.

http://www.macpressen.se/0204/020422_osxwebb.shtml

Det går faktiskt slöare än t ex OS 9. Det känner man.

Fredrik

Allt går ju slöare i X. 9:an känns som rena raketen de få gånger man kör det numera. Frågan är hur mycket Apple kan göra med prestandan rent mjukvarumässigt framöver. Eller hänger det mer på grafikkorten, tro?

• Oregistrerad
  • 2002-04-23 17:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias A:
Allt går ju slöare i X. 9:an känns som rena raketen de få gånger man kör det numera. Frågan är hur mycket Apple kan göra med prestandan rent mjukvarumässigt framöver. Eller hänger det mer på grafikkorten, tro?

Jag håller inte med här.
Gör man flera saker samtidigt så gamla MacOS helt efterbliven...

Hur bra är exempelivis responsen på Mac OS 9 finder när du sitter och packar upp/ner en 400MB *.sit fil?? 9:an går inte att jobba med när maskinen håller på att packa...

Samma gäller om du skall ´rippa´ MP3 med iTunes i 9:an, det går knappast att göra nått undertiden...

Att sen ´scrollning´ går slött i X kan delvis skyllas på bristen av hårdvaru acceleration..

Personigen tycker jag att min lilla iMac G3/600 med 768MB ram är tillräckligt rapp (sitter ofta och rippar Mp3, kompilerar program i bakgrunder utan att responsen på systemet blir långsammare än vanligt).

Jag gillar inte heller att hela Mac OS 9 ´stannar´ när man håller ner en meny...

URK för gamla Mac OS 9.............
---
/Samuel

Jag tycker också att Mac OS X känns trögare i vissa lägen, ibland börjar badbollen snurra i del lägen så man blir halvt galen då man undrar vad den håller på med.

Sen är X:an och Explorer en mycket dålig kombination om man vill besöka FöreningsSparbankens nya "moderna" sidor.
Men det är ju redan uppmärksammat i en annan diskussion.

Börjar tröttna lite på X, fick dessutom min första Kernal Panic i 10.1.4. Omstart och över till annan hårddisk, där jag också har X och körde skivkontroll. Som hittade en del smått och gott att reparera.
Efter det körde jag Norton som fann ytterligare fel, var någon nod som visa 0 ock lite till.
Men Norton greja det också.

Kan inte begripa varför man inte kan köra skivkontroll från disk som i 9:an.
Nu har jag ju två hårddiskar, så det ordnar sej ändå, men de som inte har det får ju plocka fram SystemCD:n

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-23 20:32

Håller med om att X är slöare, generellt och även i surfning. Föreningssparbanken är segt som kola.

• Medlem
  • 2002-04-23 22:21

Jag får så tragiska tankar om OS X ibland. Det känns som att det här operativsystemet riskerar att sätta den sista spiken i Apples annars så härliga värld av datorer och mjukvara...inte prismässigt kanske då men...

Vad 17 ska man egentligen behöva ha för hårdvara för att kunna köra OS X med samma fräs som tillexempel OS 9? ÄR systemet sånt här eller ÄR det bara inte optimerat ännu? Det känns så, ursäkta ordet, "flummigt".

Om inte 10.2.0 gör någon större förändring i hastighet så ÄR OS X spiken i kistan. Det kan jag nästan lova. Jag menar, en snabb G3´a och en äldrig G4 ska bannemig kunna köra ett bra operativystem - speciellt en äldre G4.

Men det gör det inte. Vet fortfarande (trots miljoner inlägg) inte om det är mina svaga 8Mb i VRAM, eller om det är min jättegamla, jätteslöa (köpt våren -01) CPU som är problemet. ELLER om det är att OS´et inte är optimerat för att kunna accelerara Aqua. ELLER om det är minnet som är för litet, ELLER... (och så håller man på och klurar)

Jag har hört så mkt skit vid det här laget, så jag är nästan på väg tillbaka till OS 9 IGEN. Har redan av, - och om installerat nian och tian så många gånger nu. Nian känns för omodern och tian är för slö.

Jag har bannemig (piska mig om ni vill) börjat klura åt bluescreenfanatikernas håll - och då är det till. PC måste ju vara det sista man bör köra.

Blir liksom både arg och vemodig - var detta det bästa Apple kunde komma på? UNIX / Linux i sig själv är ju ruskigt - R U S K I G T snabbt. Hur kan man förstöra en sån bra
kärna?

Visst, det Samu sa stämmer ju. Men det allmänna handhavandet måste ju vara kvickare om man skall orka njuta av fördelarna, eller?

Best gör rätt bra bärbara datorer va?

Fredrik, ägare till en TiBook 400Mhz / 384 RAM

[ 23 April 2002, 22:24: Meddelandet ändrat av: Nifo ]

Surfa i MacOS X är slöare, det märks inte minst när jag bootar om till YDL och Mozilla, det går väldigt snabbt.

Vi får väl hoppas att det blir bättre inom snart, surfa är trots allt något som alla gör.

Kan trösta er med att köra XP med Luna på en 450MHZ PIII 128 MB ram är lika slött och mer oresponsivt än en G4/400 med OS X.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-04-24 08:39

Vill ni vara med om något riktigt RIKTIGT slött så prova att installera osx på en G3 350/128Mb. Installera sedan VPC5 och kör in WinXP ovanpå det.

Nu jävlar går det sakta...

Jag sitter med modem och kör inte X av just den anledningen, vilket känns trist!

Anledningen till att man inte skall köra MacOS X:

1) Det går inte att göra direktkopieringar av operativsystem mellan diskar (som i MacOS 9).
2) Filrättigheter behöver bara 0.5% av alla användare, men likförbannat får alla det ändå
3) Segt skal - tillbaka till Win/Dos-tiden helt klart.
4) Slött och jobbigt att installera

Hmm

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pocahontas:
Sen är X:an och Explorer en mycket dålig kombination om man vill besöka FöreningsSparbankens nya "moderna" sidor.

Det har absolut inget att göra med OS X, det är precis lika illa i OS 9. Skyll på IE och på FSB, men inte OS X.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nifo:
Jag får så tragiska tankar om OS X ibland. Det känns som att det här operativsystemet riskerar att sätta den sista spiken i Apples annars så härliga värld av datorer och mjukvara...inte prismässigt kanske då men...

Sista spiken? I vilken kista om jag får fråga? Apple går faktiskt bra, när andra tillverkare avskedar tusentals så klara Apple att göra vinst. Och det finns många som idag sitter i OS X här på 99mac som aldrig skulle ha använt mac-plattformen om det fortfarande varit OS 9.

Citat:

Vad 17 ska man egentligen behöva ha för hårdvara för att kunna köra OS X med samma fräs som tillexempel OS 9? ÄR systemet sånt här eller ÄR det bara inte optimerat ännu? Det känns så, ursäkta ordet, "flummigt".

Det där med att OS X är slött är en relativ grej. Vissa saker går slött, bland annat det grafiska gränssnittet och tyvärr stora delar av Finder. Men det är precis som Samu säger, på vissa punkter är det helt överlägset OS 9 i prestanda. Men det gäller ju att man kan ta till sig fördelarna och dra nytta av dom.

Jag känner en kille som kör OS X på sin beiga G3/300 och han förstår inte riktigt varför folk klagar så mycket på hastigheten, han är jättenöjd. Visst, tycker han, vissa saker går långsamt, men det är ju inte hela OS:et det. (Fotnot: han är även en hängiven linuxanvändare - därav att han ser fördelar som vanliga macanvändare missar.)

Citat:

Om inte 10.2.0 gör någon större förändring i hastighet så ÄR OS X spiken i kistan. Det kan jag nästan lova.

Bah! Inte en chans! 10.2 kommer säker att göra sitt till för att hjälpa prestandan, precis som 10.1 var mot 10.0, men tro inte att det kommer att vara någon mirakelkur. Det finns så oehört stor potential i OS X att utvecklas, som det aldrig fanns i OS 9. Det finns så många fördelar under skalet att det absolut är Apples bästa chans nånsin!

Sen förstår jag inte hur vissa som klagar så mycket på OS X ändå kör det. Det är ju bara att köra OS 9!! Det kommer inte att försvinna än på ett tag. Själv så gör jag det i väntan på rätt program och att vissa barnsjukdomar i OS X ska gå över, men jag hyser ingen tvekan om att när jag väl bytt helt så kommer jag aldrig att vilja gå tillbaka igen. Så säger alla jag känner redan nu. Och om känslan är den även fast det är långsamt ibland, då kan det knappast vara så att OS X är en spik i någon kista. Det är redan bra och kommer att bli ännu bättre!

Det var väl ett rackarns gnäll över OSX. Tror mer att gnället kan härledas till att många ännu inte uppdaterat till applikationer som är skrivna för OSX. Den enda slöhet som jag märker är när det är segt ute på nätet, alltså inget som har med operativsystemet att göra. BigMac skrev att MacOSX var slött och jobbigt att installera, för mig en fullständigt felaktig iaktagelse, tar det en kvart att installera så är det nog inte något som man ska gnälla över.

Under senaste 6 månaderna så har jag nog bara kört OS9 vid max 5% av tiden och kastade med stor glädje ut det häromdagen. Till de som ständigt ska starta sina olika OSX program vill jag gärna ge ett råd - sluta med att starta om dom hela tiden, ha alla öppna samtidigt - klicka med Command Alt nere i docken så är endast den valda applikationen synlig. Operativsystemet orkar ju faktiskt med detta då den frigör minne från de andra startade programmen som är inaktiva. Kan tillägga att jag aldrig stänger av min Powerbook, sätter den bara i vila.

- Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: bigmac:
Anledningen till att man inte skall köra MacOS X:

1) Det går inte att göra direktkopieringar av operativsystem mellan diskar (som i MacOS 9).

Carbon Copy Cloner 1.2

Folk som konstant bölar på att MacOS X är långsamt måste antagligen sitta på extremt långsama datorer eller vara extremt pessimistiska.

Det går långsamare att surfa i MacOS X, ja, men skillnaderna är inte SÅ stora att vi lider av det.

Jag upplever inte att surfa går snabbare på i Windows på 800Mhz AMB burkar med 256MB Ram och Win2k än på min iBook 600Mhz med 384MB Ram och MacOS X.

Jag kan tillägga att jag surfar med Chello på iBooken och 100Mbit på PC:n (skolan).

• Medlem
  • 2002-04-24 23:30

"Nej, har du Macen igång... den är så #¤%& långsam"

Citatet är taget från min flickvän, när hon tänkt sig att surfa. Jag stör mig inte lika mycket på det, eller så blundar jag för det... Min PC är en Athlon 900, Macen är en G4 400. Jag tror inte det beror på processorn dock, utan själva kommunikationen med nätverket som inte är riktigt lika rapp. Det kanske är subjektivt, jag vet inte.

Spelar nätverkskort någon roll här? Jag tycker att blå G3´an var snabbare att surfa med än G4´an...

Vill ni se på snabb surfning i OS X, prova då Chimera. Jag skriver inte mer än så.

Enligt Apples sida är den aktuella versionen 0.2.1, det stämmer inte riktigt.

Ladda hem Chimera 0.2.4 här och upplev snabb surfning!

• Medlem
  • 2002-04-25 09:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Folk som konstant bölar på att MacOS X är långsamt måste antagligen sitta på extremt långsama datorer eller vara extremt pessimistiska...

Eeeh....Powerbook G4 / 400 m. 384 i RAM?

Skall den vara långsam?

Bredband: BoNet

Skall deras nät vara långsamt?

OS X ÄR skitlångsamt. Skall det vara så svårt att erkänna för sig själv?

Fredrik

400 mhz + X e ingen rolig setup.Har en 867 quicksilver o skulle nog vilja säga att där ligger tröskeln för att det ska kännas smidigt.Testade min kompis 733 o den kändes inte riktigt sjyst i X.Den hadde en benägenhet att ge mig "datastress" symptom (hehe).Så jag la in det på min G4 400 på jobbet för att prova o det va oliderligt måste jag få lov att säga.Så jag förstår att folk tycker det e slött med X o en något äldre maskin.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Deelay:
Testade min kompis 733 o den kändes inte riktigt sjyst i X.

Jag kör enbart X på en QS 733 utan några problem. Det beror kanske på vad du ska göra med datorn, vilka program du använder, hur anpassade de är för Xan och så vidare.

Wired har publicerat lite respons på sin artikel.

• Oregistrerad
  • 2002-04-25 15:28
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Rog:
Om du menar att webbsurfa så gissar jag att du använder Internet Explorer? DÅ är det SEGT.

Vilken/vilka webbläsare funkar bäst/snabbast under X?

[ 25 April 2002, 15:28: Meddelandet ändrat av: MrT ]

• Medlem
  • 2002-04-25 15:31

Nu fick jag nog. Igen. OS 9 är tillbaka. Halleluja vilken skillnad. Återkommer till X när det blir användbart på "riktigt".

Fredrik

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pelle Sten:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Deelay:
Testade min kompis 733 o den kändes inte riktigt sjyst i X.

Jag kör enbart X på en QS 733 utan några problem. Det beror kanske på vad du ska göra med datorn, vilka program du använder, hur anpassade de är för Xan och så vidare.

Pratar bara om navigerandet i finder o den känslan det ger mig eller upplevelsen jag får från användandet av det.Med en 733 fungerar det ja men med en 867 känns det som det inte bara fungerar utan att man även har ett skönt flyt.Det va den lilla skillnaden jag menade så därför menade jag att tröskeln kanske ligger där för att vissa upplever det slött.

[ 25 April 2002, 16:16: Meddelandet ändrat av: Deelay ]

Alltså... detta är enkelt. Apple kommer inte göra OS X snabbare. OS X är inte långsamt det minsta. Det är dagens Apple datorer som är långsamma. Apple kommer inte göra ett nytt Operativsystem på länge, men nya datorer kommer oftare.

Däremot så borde Apple lägga in en funktion för att stänga av mycket av ögongodiset och därmed göra det användbart för äldre (typ G3 och långsamma G4´or) Macar.

OS X är framtiden, så är det bara.

Ciryon

• Medlem
  • 2002-04-25 16:53

OS 9 är ju mera upplevelse snabb än OSX. det märker man när man går tillbaka till 9an. fönster flyger upp och den scrollar som ett skollat troll.

men osx är inte så upplevelselångsamt så jag störs av det.

Jag gör alltid flera saker sammtidigt på min dator, då är osx väldigt mycket snabbare.. OSX är alltså arbetsnabb, OS9 är det inte.

Vill ni känna på nått riktigt upplevelsesnabbt. insatallera 7.6.

sitter på en yikes 400 med 512 Mb ram

Citat:

quote:Vilken/vilka webbläsare funkar bäst/snabbast under X?

Jag säger Mozilla.

[ 25 April 2002, 17:26: Meddelandet ändrat av: Rog ]

Okej, lite åsikter.

MacOS 9 är rappare när det kommer till fönsteröppningar och liknande.

MacOS 9 är väldigt slött på (det går iofs knappt att göra så i 9:an) att packa upp en 100 MBs Stuffit fil och samtidigt koda en 650 mbs fil med Sorenson Squeeze och samtidigt suga ner en 650 mb iso fil med NCFTP OCH spela MP3s OCH surfa.

Pröva det så fattar nu varför 9:an är omodernt.
Argumenten folk här framför säger jag så här om: Gå tillbaka till MacOS 7.6.1 det var hundra gånger snabbare än 9:an.

Jag tycker också det finns en zillion saker Apple bör förbättra när det gäller hastighet. Mitt X går snabbt på min G4/400. Varför? Jo jag fick trixa med saker som Apple borde ha skeppat med i systemet från början.

1. WindowShade X, Skuggorna minimerades till ett minumum.

2. Alternativ till WSX, ShadowKiller. Tar bort alla skuggor.

3. Flyttade swapfilen till en annan disk med SwapCop.

4. Kör prebind lite då och då.

5. Bytte ut Aqua till något annat. (det schemat jag har tar bort transparenta menyer b.l.a och är lättare än Aqua)

6. Satte på "Windowbuffering"

Ang, nätverksprestanda håller jag inte med om att den skulle vara dålig.

Det beror nog mer på programmen. Chimera, Mozilla renderar sidor snabbt som attan och cachar bra.

Omniweb? Nja, nu tycker jag inte den är så snabb. Version som var med MacOS X Server 1 var dock den snabbaste webbläsaren jag någonsin har prövat. Till någon plattform.

Så, om du hittar saker som går sinnesjukt långsamt. Skicka in buggrapporter till Apple.

Sen har jag hört att en Altivec optimerad version av gcc är på väg och att det mesta i X är komplierat med det. Så kan vi förvänta oss en omkopliering av många saker i X så det går snabbare? (fråga till er som kan sånt)

Bevaka tråden