Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för bug i OSX som raderar dina filer... permanent!

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
jag tog en titt i VPC och detta visade sig ju vara ett bra exempel på skillnader mellan (i mitt tycke) bra gränsnittsdesign och dålig. Jag har bara Win 2000 att jämföra med men det har väl sett ut så här länge i Windows. Skiljer det mycket i XP så meddela gärna detta.

Mac OS X - exakt samma dialogruta och text för både fil och mappkopiering - 2 knappar.

Win 2000 - två olika dialogrutor med totalt 6 knappar. Observera att den inte säger att filen är "older". Den säger bara att det finns en fil med samma namn på platsen. Jag måste själv lusläsa dialogen för att se vilken fil som är nyast.

jag tycker inte att Windowsfönstren är specielt snygga, det kan väl inte bara handla om ovana?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-26 20:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
Eftersom Apples system enligt diverse uppgifter på Internet kostar mellan 10 och 20% diskprestanda så är det tveksamt om den vanlige genomsnittsanvändaren har någon glädje av det.

De som skapade programmet Journalizer skrev:
Will my computer slow down after enabling?
It´s difficult to say at this point in time. Conflicting reports say you could see a slight slowdown while writing data, but the reports are inconclusive. The test machines we enabled journaling on do not seem to be any slower whatsoever.

Nu verkar ingen vara säker om prestandan blir märkbart sämre ?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: tsz:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
Exempel på journalförande filsystem är NTFS (Windows NT), JFS och Reiserfs (diverse Unixsystem), ext2 med ext3 (Linux) och nu även HFS+ med Apples journalföringstillägg.

ext2 är väl inte journalförande?

Nej. Lika lite som HFS+ är det. Men jag skrev "ext2 med ext3". Och ext3 är ett journalföringstillägg som körs ovanpå ext2. Ungefär som Apples journalföringstillägg körs ovanpå ett vanligt filsystem.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: REP:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
Eftersom Apples system enligt diverse uppgifter på Internet kostar mellan 10 och 20% diskprestanda så är det tveksamt om den vanlige genomsnittsanvändaren har någon glädje av det.

De som skapade programmet Journalizer skrev:
Will my computer slow down after enabling?
It´s difficult to say at this point in time. Conflicting reports say you could see a slight slowdown while writing data, but the reports are inconclusive. The test machines we enabled journaling on do not seem to be any slower whatsoever.

Nu verkar ingen vara säker om prestandan blir märkbart sämre ?

Det är lite som att man jämför äpplen med apelsiner. Maskiner som kör ett journalföringstillägg som Apples, eller ext3 till Linux, får odiskutabelt sämre diskprestanda eftersom journalföringen innebär att det är mer som skall skrivas till disk. Så diskprestanda blir sämre men det innebär inte att totalprestanda för datorn som det körs på upplevs som märkbart långsammare. Det som avgör om prestandaförsämringen märks är vad datorn används till. Om diskhantering är en stor del av det totala arbetet märks det, om diskhanteringen bara är en liten del av det totala arbetet så märks det inte. Men det är helt klart att diskprestanda påverkas.

Men det är inte samma sak som att alla journalfilsystem får samma grad av försämring av diskprestanda. Utan graden av påverkan kan sägas bestämmas av hur integrerad journalföringen är i filsystemet. Apples system och ext2+ext3 påverkas till exempel mera än MS NTFS eftersom journalföringen i NTFS är helt integrerad i filsystemet medan det rör sig om en extra påbyggnad i Apples system och i ext2+ext3. Hur Apples system fungerar i detalj har jag inte satt mig in i (lite taskigt med information sist jag kollade) men ext3:s journalhantering är avgjort klumpigare (*) än hanteringen i NTFS.

(*) ext3, och som jag uppfattat det även Apples system, måste skriva mycket mer till disk än vad NTFS behöver för att uppnå samma grad av säkerhet för meta data som NTFS. Microsofts transaktionshantering (filsystemet fungerar som en stor databas) fungerar mycket bra. NTFS är faktiskt en av de bättre saker som Microsoft gjort, och om Apple skulle försöka få låna lite teknik från MS så borde NTFS stå mycket långt upp på listan, för NTFS klår Apples motsvarande produkter med åtskilliga hästlängder.

[ 26. Januari 2003, 21:20: Meddelandet ändrat av: Erik Wennerberg ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:
Det är lite som att man jämför äpplen med apelsiner. Maskiner som kör ett journalföringstillägg som Apples, eller ext3 till Linux, får odiskutabelt sämre diskprestanda eftersom journalföringen innebär att det är mer som skall skrivas till disk. Så diskprestanda blir sämre men det innebär inte att totalprestanda för datorn som det körs på upplevs som märkbart långsammare. Det som avgör om prestandaförsämringen märks är vad datorn används till. Om diskhantering är en stor del av det totala arbetet märks det, om diskhanteringen bara är en liten del av det totala arbetet så märks det inte. Men det är helt klart att diskprestanda påverkas.

Men det är inte samma sak som att alla journalfilsystem får samma grad av försämring av diskprestanda. Utan graden av påverkan kan sägas bestämmas av hur integrerad journalföringen är i filsystemet. Apples system och ext2+ext3 påverkas till exempel mera än MS NTFS eftersom journalföringen i NTFS är helt integrerad i filsystemet medan det rör sig om en extra påbyggnad i Apples system och i ext2+ext3. Hur Apples system fungerar i detalj har jag inte satt mig in i (lite taskigt med information sist jag kollade) men ext3:s journalhantering är avgjort klumpigare (*) än hanteringen i NTFS.

(*) ext3, och som jag uppfattat det även Apples system, måste skriva mycket mer till disk än vad NTFS behöver för att uppnå samma grad av säkerhet för meta data som NTFS. Microsofts transaktionshantering (filsystemet fungerar som en stor databas) fungerar mycket bra. NTFS är faktiskt en av de bättre saker som Microsoft gjort, och om Apple skulle försöka få låna lite teknik från MS så borde NTFS stå mycket långt upp på listan, för NTFS klår Apples motsvarande produkter med åtskilliga hästlängder.

Försöker du säga att NTFS är långsamt redan från början och därför inte påverkas så mycket med journalisering, men att ext2+ext3-journalisering innebär en prestandaförsämring?

Varför jämför du inte NTFS och ext3 (utan ext2) ?

Vad har du för källor till dina påståenden? (Du brukar vara noga med källor vad jag sätt)

ext2 är däremot betydligt mycket snabbare än vad NTFS är (icke-journalförande) så jag är inte beredd om att hålla med om microsofts förträfflighet på den här punkten heller.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Försöker du säga att NTFS är långsamt redan från början och därför inte påverkas så mycket med journalisering, men att ext2+ext3-journalisering innebär en prestandaförsämring?

Varför jämför du inte NTFS och ext3 (utan ext2) ?

Vad har du för källor till dina påståenden? (Du brukar vara noga med källor vad jag sätt)

ext2 är däremot betydligt mycket snabbare än vad NTFS är (icke-journalförande) så jag är inte beredd om att hålla med om microsofts förträfflighet på den här punkten heller.

Du lyckades röra till det riktigt ordentligt där. För det första så är NTFS snabbt så din första fråga svarar jag definitivt nej på. Och NTFS finns inte i någon icke-journalförande version så det sista stycket i ditt inlägg förstod jag inte riktigt, för man kan givetvis inte rätt upp och ner jämföra ett journalförande filsystem (NTFS) med ett icke-journalförande filsystem (ext2). Särskilt som det inte bara är journalföringen som skiljer utan en lång rad andra saker också, som finns i NTFS men inte i ext2. Och någon jämförelse mellan NTFS och ext3 kan man givetvis inte heller göra eftersom ext3 inte är ett filsystem utan bara namnet på journalföringstillägget som man kör tillsammans med ext2. Så ext2 är ett icke-journalförande filsystem, ext3 är ett journalföringstillägg till ext2, och ext2+ext3 är ett filsystem med journalföring.

Och anledningen till att NTFS är snabbare än ext2+ext3 (och Apples variant) är att transaktionshanteringen i NTFS, där (något förenklat) bara uppgifter om vilka diskoperationer som skall göras skrivs in, är snabbare än journalföringssystem där i värsta fall (ext3 kan köras i tre olika modes) varje fil skall skrivas två gånger på disken, först till journalen och sedan till rätt plats på disken. Vilket ju givetvis kostar diskprestanda.

Men källorna får du plocka fram själv. Jag säger bara att "Google är din vän".

(Sedan håller jag inte med dig om att ext2 är märkbart snabbare än NTFS men det tänker jag inte diskutera här).

Bevaka tråden