Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkelt men ändå kraftfullt musikskaparprogram?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ungefär ett halvår sen var jag rätt frälst i att skapa musik i Fruity Loops till PC. Kunde om jag får gissa fritt kanske en promille av programmet, men uppskattade det ändå ;).

Det trevliga gränssnitten, enkelheten i att "rita toner" (sätt ut en punkt och justera dess längd för att bestämma tonlängden), oändligt antal instrument (som dessutom låter bra)... Avancerade synthar som man inte fattar en tiondel av men ändå kan få att låta bra. Realistiska bas- och gitarrinstrument. Oändligt antal kanaler och allmänt överskådligt.

Det är alltså inget program som man skapar musik med hjälp av förinstallerade melodier (finns en del i och för sig).
Dessa saker saknar jag i Garageband. Det är inte särskilt smidigt att själv skapa melodier, och att använda förinstallerade loopar känns rätt trist, tycker jag.

Min fråga är helt enkelt om det finns nåt liknande Fruity Loops till mac? Nu tror jag i och för sig inte att det ser ut så, men jag är allt utom erfaren av att skapa musik på datorn. Men som sagt, gärna ett lättanvänt program som man kan växa i

  • Oregistrerad
  • 2005-04-21 22:31

Cubase SE...men då måste man köpa till lite mjukvarusynthar. Eller Reason.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 08:12

Det jag tänkte på när jag läste ditt inlägg, disposable, var "GarageBand vore ju perfekt för honom". Jag använder sällan loopar, och då blir det mest trummor. GB har ju dessutom bra instrument. Sen det där med att lägga ut noter, jag vet inte hur det ser ut i FruityLoops, men jag tycker det är väldigt enkelt i GB...

  • Medlem
  • 2005-04-22 08:58

Cubase och Logic kan nog vara lite väl att börja med. GarageBand och Reason är två bra alternativ, dock arbetar de på lite olika sätt.

Ett program jag testat, och som påminner om FL lite grann är Storm. Du kan kolla respektive ladda ner en demo på http://www.arturia.com/en/storm/studio.php

Dock är det nog inget program att växa i direkt. GB kan vara en inkörtsport till Logic, medan Reason går att använda från alla "de stora" musikprogrammen. Storm är nog mest att slänga när man inte tycker det räcker längre...

Okej, tack för svaren.

Ursprungligen av ThunderMac:

Det jag tänkte på när jag läste ditt inlägg, disposable, var "GarageBand vore ju perfekt för honom".

ThunderMac: Du har nog rätt. Får helt enkelt lära mig Garageband ordentligt. Har redan programmet och det känns ju rätt bra att börja med ett grundläggande program. Dessutom är det ju ett väldigt macigt program

  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 11:04
Ursprungligen av disposable:

Okej, tack för svaren.

ThunderMac: Du har nog rätt. Får helt enkelt lära mig Garageband ordentligt. Har redan programmet och det känns ju rätt bra att börja med ett grundläggande program. Dessutom är det ju ett väldigt macigt program

Prova att "rita toner" genom att använda ett USB-keyboard...

Traktion är otröligt bra. Ny version släpps snart, dessutom. Det är värt att prova demo, i alla fall.

Jag fick min iBook för ett par veckor sedan, och laddade ner Mac-version av Traktion samt bytte licens från PC till iBook kostnadsfritt.

Jag gillar Traktion.

Ursprungligen av disposable:

För ungefär ett halvår sen var jag rätt frälst i att skapa musik i Fruity Loops till PC. Kunde om jag får gissa fritt kanske en promille av programmet, men uppskattade det ändå ;).

Det trevliga gränssnitten, enkelheten i att "rita toner" (sätt ut en punkt och justera dess längd för att bestämma tonlängden), oändligt antal instrument (som dessutom låter bra)... Avancerade synthar som man inte fattar en tiondel av men ändå kan få att låta bra. Realistiska bas- och gitarrinstrument. Oändligt antal kanaler och allmänt överskådligt.

Det är alltså inget program som man skapar musik med hjälp av förinstallerade melodier (finns en del i och för sig).
Dessa saker saknar jag i Garageband. Det är inte särskilt smidigt att själv skapa melodier, och att använda förinstallerade loopar känns rätt trist, tycker jag.

Min fråga är helt enkelt om det finns nåt liknande Fruity Loops till mac? Nu tror jag i och för sig inte att det ser ut så, men jag är allt utom erfaren av att skapa musik på datorn. Men som sagt, gärna ett lättanvänt program som man kan växa i

Tycker du ska kolla in Garageband lite mer det programmet kan mer än man/du tror och låter mycket bra både effekter och instrument, plus att det finns mängder av extrapluggar och instrument. GB kan dessutom kombineras med Reason från propellerheads och räcker då väldigt långt. När du växt ifrån Garageband kan du gå över till Logic Express och sedan Logic Pro....

  • Medlem
  • 2005-04-22 14:43

Gillar också tracktion! Rekommenderas. (och utvecklarna gav bort det i julklapp till oss o<:-D )

fl studio är främsta anledningen till att jag har både mac och pc

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-27 10:52

lär dig cubase el logic på en gång, du kommer ändå sluta med dom
om du tänkte fortsätta med musik...

1
Bevaka tråden