För ungefär ett halvår sen var jag rätt frälst i att skapa musik i Fruity Loops till PC. Kunde om jag får gissa fritt kanske en promille av programmet, men uppskattade det ändå ;).
Det trevliga gränssnitten, enkelheten i att "rita toner" (sätt ut en punkt och justera dess längd för att bestämma tonlängden), oändligt antal instrument (som dessutom låter bra)... Avancerade synthar som man inte fattar en tiondel av men ändå kan få att låta bra. Realistiska bas- och gitarrinstrument. Oändligt antal kanaler och allmänt överskådligt.
Det är alltså inget program som man skapar musik med hjälp av förinstallerade melodier (finns en del i och för sig).
Dessa saker saknar jag i Garageband. Det är inte särskilt smidigt att själv skapa melodier, och att använda förinstallerade loopar känns rätt trist, tycker jag.
Min fråga är helt enkelt om det finns nåt liknande Fruity Loops till mac? Nu tror jag i och för sig inte att det ser ut så, men jag är allt utom erfaren av att skapa musik på datorn. Men som sagt, gärna ett lättanvänt program som man kan växa i