Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programvara som inte kommer att fungera med Tiger

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick just reda på en sak som förstörde min glädje och ledde till att jag avbeställer Tiger tills vidare.

Mitt bokföringsprogram Step One Bokföring nxt från www.montania.se kommer inte att fungera i Tiger. De håller på att se över det nu och släpper en uppdatering senare i vår. Men för att få ta del av den uppdateringen så blir man tvungen att punga ut 1300:- för ett så kallat serviceavtal som berättigar till uppdateringar. Lite segt av montania att inte ha fixat detta innan Tiger släpps, de måste väl ändå ha tillgång till utvecklingsversioner av Tiger tycker jag...

Nu blir det upp till Montania att avgöra när jag kan installera Tiger

Ursprungligen av mrsandin:

Mitt bokföringsprogram Step One Bokföring nxt från www.montania.se kommer inte att fungera i Tiger.

Oj, det var som f... Det har jag missat att kolla. Nå men då får man väl behålla en partition med 10.3.9 på när man ska bokföra, till dess de fixat det. Men att de ska ta hutlöst betalt för att man ska kunna bokföra under 10.4 verkar ju 7kt, dags att protestera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 10:33
Ursprungligen av mrsandin:

Nu blir det upp till Montania att avgöra när jag kan installera Tiger

Mr sandin,

Vilken tur då att det är frivilligt att uppgradera till Tiger

Misstänker att det är fler programvaror än StepOne som inte kommer att fungera till fullo i Tiger, där vissa leverantörer kommer att erbjuda gratis uppgraderingar och där vissa kommer att vilja ha en liten summa för uppgraderingen.

Intet nytt under solen,

-Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-15 10:55
Ursprungligen av Torkel:

Mr sandin,

Vilken tur då att det är frivilligt att uppgradera till Tiger

Misstänker att det är fler programvaror än StepOne som inte kommer att fungera till fullo i Tiger, där vissa leverantörer kommer att erbjuda gratis uppgraderingar och där vissa kommer att vilja ha en liten summa för uppgraderingen.

Intet nytt under solen,

-Torkel

Självjklart så är det frivilligt, men vem vill INTE...

Tycker nog att en liten summa är helt ok, men 1 300:-... Känns inte det i mesta laget för att kunna köra programmet under Tiger?

//mmi

Är det nåt som säger att denna uppgradering endast är till för tigerkompabilitet, får man kanske med några andra nya funktioner också.. Isåfall är ju inte priset så konstigt.

Ursprungligen av Johan S:

Är det nåt som säger att denna uppgradering endast är till för tigerkompabilitet, får man kanske med några andra nya funktioner också.. Isåfall är ju inte priset så konstigt.

Priset är för ett serviceabonnemang som berättigar till uppdateringar och support. Det kostar 1300:- per år. Inte en rolig utgift då man har en väldigt liten verksamhet på sidan om.

Tror det blir att köpa den minsta externa firewire disk jag hittar och istället köra bokföringen på OSX 10.3.8 den externa hårddisken. Är inte sugen på att betala 1300 årligen för service avtal då jag inte är i behov av service.

Ursprungligen av mrsandin:

Priset är för ett serviceabonnemang som berättigar till uppdateringar och support. Det kostar 1300:- per år. Inte en rolig utgift då man har en väldigt liten verksamhet på sidan om.

Tror det blir att köpa den minsta externa firewire disk jag hittar och istället köra bokföringen på OSX 10.3.8 den externa hårddisken. Är inte sugen på att betala 1300 årligen för service avtal då jag inte är i behov av service.

Vad får du ge för den externa hårddisken då?

Ursprungligen av capojava:

Vad får du ge för den externa hårddisken då?

956:- exkl moms för en 40GB. Då kan jag ju använda den som backup för dokumentmappen dessutom och öka säkerheten. Men jag ska avvakta en eller två månader och se vad montania kommer med.

Huvudsaken är att USB Overdrive fungerar. (Vilket den gör)

Bittorrent 4 fungerar inte i Tiger ännu

Apple Remote Desktop ska inte fungera, men en uppdatering ska vara på väg...

Det känns som att det är klokt att vänta ett par månader innan man installerar Tiger för att uppdateringar av programvaror ska ha hinna utvecklas.

Ursprungligen av Magnus Krantz:

Apple Remote Desktop ska inte fungera, men en uppdatering ska vara på väg...

Remote Desktop-client fungerar i Tiger, men ska du köra Remote Desktop Admin får du vänta med att uppgradera systemet.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-04-27 15:34
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Remote Desktop-client fungerar i Tiger, men ska du köra Remote Desktop Admin får du vänta med att uppgradera systemet.

Vilket är vilket? Är det Admin som krävs för att styra andra datorer, och Client som är inbyggt i systemet? Så att den dator som du styr med skall ha 10.3.9 men de andra kan uppdateras? Eller?

Ursprungligen av William Naversten:

Vilket är vilket? Är det Admin som krävs för att styra andra datorer, och Client som är inbyggt i systemet? Så att den dator som du styr med skall ha 10.3.9 men de andra kan uppdateras? Eller?

Helt rätt.

Admin-programmet fungerar inte i Tiger i nuvarande version, däremot så kan du administrera en "Tiger"-dator med hjälp av admin-programmet från en 10.3.x dator.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-04-24 01:15
Ursprungligen av southtown:

Bittorrent 4 fungerar inte i Tiger ännu

Fungerar version 3 då?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 12:12
Ursprungligen av southtown:

Bittorrent 4 fungerar inte i Tiger ännu

Pröva Azereus, den fungerar. (Men kanske tar mer resurser eftersom att det är java)

Är det någon sopm vet om ProTools kommer att fungera? Hörde att det inte skulle göra det pga omskrivning av CoreAudio...

J.

Någon som vet om Adobe Creative Suite fungerar eller om man blir tuvngen att uppdatera till CS2?

Ursprungligen av mrsandin:

Någon som vet om Adobe Creative Suite fungerar eller om man blir tuvngen att uppdatera till CS2?

Fungerar. Bitorrent 4 också förövrigt.

Proccessorkort då?

Är det skrämsel från apple detta om att proccessorkort inte stöds eller är det verkligen så?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-24 11:19
Ursprungligen av macdanne:

Är det skrämsel från apple detta om att proccessorkort inte stöds eller är det verkligen så?

Processorkort stöds inte i någon version av OS X, men det funkar ju ändå

Ursprungligen av macdanne:

Är det skrämsel från apple detta om att proccessorkort inte stöds eller är det verkligen så?

Det fungerar med de flesta G4 -> Snabbare G4:a uppgraderingar.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 16:04
Ursprungligen av macdanne:

Är det skrämsel från apple detta om att proccessorkort inte stöds eller är det verkligen så?

Jag kör med processorkort i min G4a. Funkar perfa!

Norton antivirus/internet security 3, fungerar inte.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-04-24 11:20
Ursprungligen av Stefan Johansson:

Norton antivirus/internet security 3, fungerar inte.

Lika bra det!

Enligt min erfarenhet så beter sig Azureus lite konstigt i Tiger. Man kan inte längre drag-n-droppa tirrents in i programmet, inte heller dubbelklicka på dem för att öppna dem, utan man måste välja File>Open i Azureus. Trist

  • Oregistrerad
  • 2005-04-24 14:28
Ursprungligen av Kalliban:

Enligt min erfarenhet så beter sig Azureus lite konstigt i Tiger. Man kan inte längre drag-n-droppa tirrents in i programmet, inte heller dubbelklicka på dem för att öppna dem, utan man måste välja File>Open i Azureus. Trist

Lustigt, så var det även i 10.3.8 och 10.3.9 för mig..

Jaså?
Det är första gången som det hänt för mig

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 04:39

VLC funkar hellt tills man går ifrån Full screen, da låser den sig.

Candybar vill inte launcha fordi den inte er klar for 10.4.

Manga har problem med mail.app när man uppdaterar cleant, programmet kommer inte upp själv om det er i gång.

Bevaka tråden