Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto skapar dubletter

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-26 15:38

Hej!

Jag har ett litet problem med iPhoto som jag inte kan hitta någon lösning på. Alla bilder jag har tagit med min digitalkamera har tidigare funnits på min PC, men nu förde jag över alla till en mapp i macen som jag kallar "Digitalbilder". Men när jag "drar och släpper" in dem i iPhoto så skapar programmet dubletter av alla. De visar alltså inte bilderna från deras plats på hårddisken som jag gav dem, utan de kopierar alla bilderna och lägger dem i en ny mapp i iPhotos egen mapp.

Hur slipper jag detta? Det gör ju att bilderna tar upp dubbelt så mycket utrymme som är nödvändigt.

Tack

Det beror på att iPhoto har ett eget bibliotek. Du kan utan att oroa dig slänga bilderna i mappen "Digitalbilder" när du lagt dem i iPhoto. iPhoto gör detta för att när du arbetar med bilderna så har den alltid originalet kvar att återgå till om du ångrar dig senare.

Jag tror inte att det finns något sätt att gå ifrån det beteendet. Det finns iofs många tips om iPhoto-konkurrenter som verkar lovande här på forumet. Någon annan kan säkert mer om dem än mig.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-26 15:55
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det beror på att iPhoto har ett eget bibliotek. Du kan utan att oroa dig slänga bilderna i mappen "Digitalbilder" när du lagt dem i iPhoto. iPhoto gör detta för att när du arbetar med bilderna så har den alltid originalet kvar att återgå till om du ångrar dig senare.

Jag tror inte att det finns något sätt att gå ifrån det beteendet. Det finns iofs många tips om iPhoto-konkurrenter som verkar lovande här på forumet. Någon annan kan säkert mer om dem än mig.

Okej.. Tack för det sanbba svaret.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-04-26 16:39

En snabb fråga till bara, nu när vi ändå är inne på iPhoto. Var ändrar jag namnet på min bild i programmet?

1
Bevaka tråden