Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nyupptäckta guldkorn

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ser man på Automator funktioner som kommer gillas.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 18:50

Om jag förstått rätt så behöver man ett av de nyare grafikkorten för att kunna scrolla exempelvis webbsidor mjukt. När det väl aktiveras i Tiger då...

Ja, det kommer gå mkt mjukare på nyare grafikkort när funktionen aktiveras (av Apple eller användaren själv ) Men för "alla" är grafikuppritningen snabbare i Tiger, så du kommer få en ökad fartkänsla där ändå. Skala fönster i Findern är betydligt mer responsivt ex.

Ja Tiger känns betydligt rappare än tidigare...

Testade på en bärbar att ansluta till ett nätverk, två till o med, drog sen ut nätverkssladden - gick till fika rummet, startade igång. Om jag inte helt har förträngt detta men jag har för mig att Panther kunde få igång badbollen när man gjorde detta.

Men icke i Tiger, den ställer enbart en snäll fråga om man vill koppla ner dem eller inte.

Är det bekräftat att Quartz 2D Extreme är avslagen i Tiger?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 20:51

Nätverksbiten blev grymt mkt bättre i Panther kontra Jaguar och (tydligen) mkt bättre i Tiger igen.

Toppen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-25 20:52

Ja, till 99% men du kan aktivera det via Quartz Debug.

• Oregistrerad
  • 2005-04-26 11:16
Ursprungligen av Erik.dv:

Ja, till 99% men du kan aktivera det via Quartz Debug.

Man kan nog bara aktivera det temporärt. Tror det bara funkar så länge Quartz Debug är öppet. Om man loggar ut och in så är det av igen. Man får kanske mecka i terminalen om man inte vill vänta på att Apple aktiverar det via nån uppdatering.

• Oregistrerad
  • 2005-04-26 09:26

Jag vet vad Quartz är, men vad är Q 2D Extreme?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 13:09

Jag vet vad Quartz är, men vad är Q 2D Extreme?

I OSX finns ett par "lager" av olika grafik-element, kan man säga...

- Quartz 2D
- OpenGL
- QuickTime

Quartz 2D är alla grafiska element, så som linjer, text m.m

OpenGL används för 3D element, så som "Chess" du får med i OSX eller 95% av alla spel som görs idag

QuickTime är för filmer.

Alla dessa "byggstenar" läggs ihop snyggt i OS:et av "Quartz Compositor". Denna gör så allt ser enhetligt ut i din datormiljö. I och med Jaguar blev Quartz Compositorn helt accelererad av ditt grafikkort i och med "Quartz Extreme" (QE). Dock är detta bara "sammansättning av redan renderade element". Med QE jobbar fortfarande din CPU för att "rita upp" det som sedan visas i fönster. Om du flyttar ett fönster så tar grafikkortet hand om deta, ska du däremot skala om ett fönster så måste det ritas om på nytt. Här får din CPU igen jobba - mycket - i och med att Quartz är en ganska krävande "grafisk motor" (men det blir också väldigt snyggt).

Quartz 2D Extreme (Q2DE) lägger ut "Quartz" på grafikkortet till stor del. Detta betyder att UPPRITNINGEN av fönster även gör på grafikkortet. Det bästa exemplet på detta är om du skala om en fönster för då måste det "rita om" hela tiden. Idag körs det av din CPU och ja, det kräver ganska mycket kräm och blir därför på de flesta maskiner rel. hackigt. Q2DE lägger det på grafikkortet och det går i många fall MYCKET MYCKET snabbare (det blir "ultra smooth" så att säga).

Men var hittar man denna "quartz debugg"?

• Oregistrerad
  • 2005-04-26 20:56

Tack Erik!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 13:19

Den måste man installera utvecklarverktygen för att komma åt.

Ursprungligen av Netzach:

Den måste man installera utvecklarverktygen för att komma åt.

Jaha ja, det låter som ngt jag ska ge fan i om jag inte vill få broblem...

Såg just på xlr8yourmac.com att det visst är påslaget:

<dict>
<key>Quartz2DExtremeEnabled</key>
<true/>
<key>Quartz2DExtremeMinimumVRAM</key>
<integer>64</integer>
<key>Quartz2DExtremeMinimumDRAM</key>
<integer>512</integer>

Ändra "MinimumVRAM" till 32 och det funkar på Mac Mini och iBook, fast det är förmodligen CPU:n som gör jobbet...

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-26 13:58
Ursprungligen av sniper:

<key>Quartz2DExtremeMinimumVRAM</key>
<integer>64</integer>
Ändra "MinimumVRAM" till 32 och det funkar på Mac Mini och iBook, fast det är förmodligen CPU:n som gör jobbet...

Hmm, så kraven för Quartz2DExtreme är inte direkt sammankopplat med kraven för CoreImage då? För CoreImage har väl inga grundkrav för VRAM va? Tänkte på frugans PowerGook 1GHz, som har ett NVidia GeForce 5200, men 32 MB VRAM. Då bör den fixa CI, men inte Q2DE?

Ursprungligen av sniper:

Såg just på xlr8yourmac.com att det visst är påslaget:

Tänkte väl det, satt här och ändrade storlek på fönster för glatta livet för att testa och det gick hur smooth som helst!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-26 22:13

Quartz 2D Extreme har samma grundkrav som CoreImage - ett grafikkort med stöd för "DirectX9" på PC-sidan. Sedan verkar det vara så att Apple vill att maskinen ska ha 64MB VRAM för det också. Frågan är om inte det är precis som med Quartz Extreme - man bör ha det med det lär "funka" utan (man kanske inte ger 100% prestandaökning).

Time will tell...

Vad har du för dator

Ursprungligen av draags:

Vad har du för dator

PowerMac G5 1,8 DP med Radeon 9800/128 MB och 1,75 GB ram.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 00:38

Då är det nog så att Quartz 2D Extreme ÄR påslaget om man har ett "CoreImage" kompatibelt kort, 64MB VRAM på kortet och 512MB RAM i burken. Det skulle förklara varför en kompis till mig som precis fick Tiger inte fick Q2DE "autogaiskt" påslaget på hans PowerBook (den har bara 32MB VRAM tror jag, men är ett CoreImage compatibelt kort)

Koooooolers... Undrar om det då stängs av på ett 64MB kort med två skärmar...

• Oregistrerad
  • 2005-04-28 20:30
Ursprungligen av Erik.dv:

Då är det nog så att Quartz 2D Extreme ÄR påslaget om man har ett "CoreImage" kompatibelt kort, 64MB VRAM på kortet och 512MB RAM i burken.

Jag kör 2x2,5 GHz G5 med ATI 9600 XT (128 MB), och när jag öppnar Quartz Debug så finns det ett menyval som heter Disable Quartz Extreme samt ett som heter Enable Quartz 2D Extreme. Så på min burk verkar det vara av trots att jag har 128 MB VRAM.

Ursprungligen av Stephan H:

Jag kör 2x2,5 GHz G5 med ATI 9600 XT (128 MB), och när jag öppnar Quartz Debug så finns det ett menyval som heter Disable Quartz Extreme samt ett som heter Enable Quartz 2D Extreme. Så på min burk verkar det vara av trots att jag har 128 MB VRAM.

Jag har samma maskin som du.. Jag fick det förklarat för mig såhär:

Grön ikon = Påslaget..
Röd ikon = Avslaget..
Grå ikon = Ej tillgängligt..

Du ser det på ikonen i docken!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-28 01:30

Intressant att notera: Apple boostar VRAM på nya PowerMacar så det räcker o blir över.

Quartz 2D Extreme/Quartz Extreme tror jag gillar detta... Synd att man valt så slöa kort bara.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-29 15:50

There are a few more niceties in the world of kernel extensions that, surprisingly, are aimed at making them more user (yes, user, not developer) friendly.

Kernel extensions are now expected to include human-readable (and perhaps localized) product names. This information will be extracted for use in dialog boxes and other status items in the GUI. For developers that need several kernel extensions to implement their product, Tiger also supports the kernel extension grouping, so that the multiple kexts can be presented as a single product to the user.

Gillar jag. Tilläggsmappen i Mac OS 9 here we come!

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-04-30 00:35

Någon mer än jag som upptäckt att det irriterande fenomenet från tidigare versioner av OS X som innebar att exempelvis skrivbordet inte uppdaterades live, utan först när det blev aktivt, t. ex. genom att klicka på det med muspekaren?
Testa på följande sätt:
Ta upp två Finderfönster, ett för exempelvis Dokument och ett för Skrivbord. Lägg dem så att du kan se skrivbordet under. Dra nu en fil från Dokument till Skrivbord (mellan Finderfönstrena alltså, inte direkt till skrivbordet!), och se till din stora glädje att skrivbordet ögonblickligen visar den nya filen! En av mina favoritbuggar är borta!

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-30 01:24
Ursprungligen av skamuel:

Någon mer än jag som upptäckt att det irriterande fenomenet från tidigare versioner av OS X som innebar att exempelvis skrivbordet inte uppdaterades live, utan först när det blev aktivt, t. ex. genom att klicka på det med muspekaren?
Testa på följande sätt:
Ta upp två Finderfönster, ett för exempelvis Dokument och ett för Skrivbord. Lägg dem så att du kan se skrivbordet under. Dra nu en fil från Dokument till Skrivbord (mellan Finderfönstrena alltså, inte direkt till skrivbordet!), och se till din stora glädje att skrivbordet ögonblickligen visar den nya filen! En av mina favoritbuggar är borta!

Jag vet, oerhört smidigt. Drar över massor med filer till Tigerburken från en fjärransluten dator (fjärr och fjärr, en meter - räknas det? ) och direkt jag överför filerna så ploppar dom upp på Tigerburken Me like.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 13:10
Ursprungligen av skamuel:

Någon mer än jag som upptäckt att det irriterande fenomenet från tidigare versioner av OS X som innebar att exempelvis skrivbordet inte uppdaterades live...

Väldigt skönt, har jag saknat sedan Mac OS 9.

Bokmärk din favorit bland RSS-sidorna, t ex DN. I skärmsläckar-inställningarna kan du då aktivera en MAKALÖST snygg skärmsläckare med önskad feed.

Jag har en P900 som inte fungerat klockrent med iSync tidigare. Nu verkar det dock funka mycket smidigt - men så skickade Tiger över ett litet iSync-program till telefonen också.

[PARENTES]Jag har gjort en ren installation. Det känns skönt. Berfriande att börja om på ny kula, rent och rymligt. I brist på bättre liknelse: ungefär som att snyta sig, riktigt ordentligt. [/PARENTES]

Markera ett (engelskt) ord, tryck Ctrl + Äpple + R. Håll kvar Ctrl +Äpple och för musen över andra ord i texten så fortsätter den fina lilla funktionen. Ett svenskt lexikon nu bara....

Klicka på en widget, tryck sedan Äpple + R så återställs den med en liten fin effekt.

Bevaka tråden