- acke
- Medlem ●
- Stockholm
Har hittat ett par sköna saker jag inte visst skulle komma i Mac OS X 10.4 Har ni fler?
Finder Slideshow
Quickly create full-screen slideshow of any selected images directly from the Finder.
Advanced Font Validation
Automatically check your fonts for problems and incompatibilities and see a detailed report about each one.
Font Export
Easily package up a set of fonts needed by colleagues or service bureaus with just a few clicks.
Automatic Projector Mirroring
Automatically mirror your presentations on both your Mac and an external projector.
PDF Encryption
Quickly create encrypted PDF documents using Automator and the “Print to PDF” function
Password Helper
Use the Password Helper panel to pick a secure password.
DNG File Format Support
Open files in the new Adobe DNG (Digital Negative) format using the Apple Preview application.
Spotlight Window Hotkey
Bring up the Spotlight search field at any time with a dedicated keyboard short cut that you can customize.
Spotlight in Open / Save Panels
Use the powerful new Spotlight to search for documents and folders directly from the open and save panels.
iCal: Notifications Box
Act on incoming invitations and attendee responses in one easy-to-access location.
Man kan beställa nytt bläck, papper osv. till sin skrivare. Om detta blir worldwide, bara med vissa märken osv. är oklart.
Underbar film det där!
oceans eleven?
He he, den historien är kul
Annars så är det såna här guldkorn (finesser in Tiger alltså, inte roliga historier) som man blir så glad över. Små användbara detaljer som gör macanvändandet till en dans på rosor.
Ett exempel redan idag är just det här med att göra PDF:er från vilken utskriftsdialogruta som helst, det är verkligen en guldfunktion som jag ofta har nytta av.
Annars så är det såna här guldkorn (finesser in Tiger alltså, inte roliga historier) som man blir så glad över. Små användbara detaljer som gör macanvändandet till en dans på rosor.
Ett exempel redan idag är just det här med att göra PDF:er från vilken utskriftsdialogruta som helst, det är verkligen en guldfunktion som jag ofta har nytta av.
Ska man vara petig så går ju det lika bra på Windows oxå. Men visst, jag håller med.
Ska man vara petig så går ju det lika bra på Windows oxå. Men visst, jag håller med.
Tja jag gör pdfar på windows varje dag och inte kan ja påstå att det är lika smidigt inte. Har 3 valmöjlighetr och alla fungerar olika bra för olika typer av dokument. Så inte är det lika smidigt. Men visst kan man.
Tja jag gör pdfar på windows varje dag och inte kan ja påstå att det är lika smidigt inte. Har 3 valmöjlighetr och alla fungerar olika bra för olika typer av dokument. Så inte är det lika smidigt. Men visst kan man.
Skapar du då PDF:erna genom att skriva ut till en PDF-skrivare (alltså en drivrutin som låtsas vara en skrivare i Windows)?
Skapar du då PDF:erna genom att skriva ut till en PDF-skrivare (alltså en drivrutin som låtsas vara en skrivare i Windows)?
Mina allternativ är Adobe Distiller, PDF Writer och PDF printer. Sitter hemma nu kan inte kolla om namnen var korrekta. 2 av dem är en Adobe produkt den tredje vet jag inte vems det är.
2 av dem fungerar som du beskrev.
Om man har Acrobat installerad så är det faktiskt ännu smidigare i Windows, bara att högerklicka och säga "konvertera till PDF"
Om man har Acrobat installerad så är det faktiskt ännu smidigare i Windows, bara att högerklicka och säga "konvertera till PDF"
Funkar det inte även så under OSX om man har Acrobat installerat?
Annars är det just det som är grejen att man slipper köpa Acrobat om man bara skall göra pdf-er för husbehov. Det verkar ju dessutom ha kommit en del trevliga finnesser med Tigers inbyggda pdf-makeri.
Funkar det inte även så under OSX om man har Acrobat installerat?
Annars är det just det som är grejen att man slipper köpa Acrobat om man bara skall göra pdf-er för husbehov. Det verkar ju dessutom ha kommit en del trevliga finnesser med Tigers inbyggda pdf-makeri.
Nä tyvärr inte. Iaf inte i Acrobat 6, 7:an har jag inte hunnit testa på Mac än. Tigers PDF-hantering verkar blir mycket bättre med stöd för notisar och formulär i Preview samt möjligheten att skapa krypterade PDF-filer. För många normalanvändare räcker ju det väldigt långt.
Nä tyvärr inte. Iaf inte i Acrobat 6, 7:an har jag inte hunnit testa på Mac än. Tigers PDF-hantering verkar blir mycket bättre med stöd för notisar och formulär i Preview samt möjligheten att skapa krypterade PDF-filer. För många normalanvändare räcker ju det väldigt långt.
Är det alltså jag som gjort fel som inte lyckas göra bra PDFer med inkluderade typsnit från t ex notskrivningsprogram med Finale, genom att välja "Spara som PDF" i Panther? Får aldrig med typsnitten då, utan måste använda Acrobat. Har googlat lite raskt utan att hitta några bra lösningar.
Är det nån som har testat Finders Slideshowfunktion? Är den användbar ( = snabb) eller lika mycket sirapindränkt som Previews och iPhotos slideshow?
Slideshowfunktionen är inte bara i Finder, den är system-wide (ivf har Spotlight, Finder och Mail stöd för den vet jag). Ja, den är väldigt snabb och funktionell. Helt OpenGL/Quartz Extreme Baserad = flyter som smör om du har ett grafikkort som klarar av det (radeon 8500 fixar det gallant på en äldre G4:a).
Automatic Projector Mirroring
Inte jag heller... Vad är det nya med detta? Bildskärmsspelgning har funnits sedan typ OS6 eller OS7
Precis. Fråga iBook-användare om de inte skulle vilja ha den motsatta funktionen, och slippa hacka.