Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Programvara som inte kommer att fungera med Tiger

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 15:15

carbon copy cloner

Nån som har kolla på hur Carbon copy cloner funkar under 10.4?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 15:59
Ursprungligen av cuidado:

VLC funkar hellt tills man går ifrån Full screen, da låser den sig.

Candybar vill inte launcha fordi den inte er klar for 10.4.

Manga har problem med mail.app när man uppdaterar cleant, programmet kommer inte upp själv om det er i gång.

prova vlc 0.7.0 istället http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

den funkar helt utan problem i Tiger

Programuppdatering fungerar ej

Programuppdatering fungerar inte för mig i Tiger. Heller inte QuicKeys. Finns det fler med samma problem? Och ännu hellre, någon som vet vad jag ska göra åt det.

Tack på förhand

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-04-27 15:44

usch att VLC ska bugga. självklart gjort med flit från Apple så man måste köpa deras quicktime

  • Oregistrerad
  • 2005-04-27 16:18

VLC, StudioMX 2004, Adobe CS och Office 2004 fungerar utan problem.

Bittorrent 4 (och 3) och NAV9 är dom enda programmen som inte fungerar. Du kan starta Bittorrent men efter några sekunder låser sig programmet och du måste tvångsavsluta det. NAV avinstallerade jag innan jag uppgraderade. Fick direkt en snabbare dator och det finns i alla fall inga virus för OS X.

Tiger är annars problemfri, till och med Dubbelmoral kan man spela i classic utan att det kraschar. Ingemar när kommer OS X versionen?

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 11:46

Jonathan: ProTools använder ju inte CoreAudio, utan DigidesignAudioEngine. Men det är möjligt att det bråkar ändå, ljud är ju så gärna så komplexa samarbeten mellan utrustning och programvara.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-28 12:22

Azureus fungerar inte 100% heller, går inte drag'n'droppa torrentfiler i det

VLC stängs av titt som tätt för mig med tiger märkte jag nu när jag försökte kolla på lite avi-filer.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 16:08

Carbon Copy Cloner fungerar inte i Tiger. Det kommer säkert en ny version snart.

Vad gäller VLC så verkar den krascha endast när jag försöker spela upp wmv filer. Mplayer fungerar inte alls i Tiger.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Carbon Copy Cloner fungerar inte i Tiger. Det kommer säkert en ny version snart.
Vad gäller VLC så verkar den krascha endast när jag försöker spela upp wmv filer. Mplayer fungerar inte alls i Tiger.
//Rob

Däremot går det att kopiera Tiger till en annan disk med CCC i den nuvarande versionen körd på Panhter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-28 17:27

Stelvio Office bokföring funkar i Tiger om någon kör det.
Är det någon som gjort en clean install och sen installerat de progg som flera haft problem med?
Ibland blir det ju kaikoo när man uppgraderar hur bra OSet än är...
Ska skicka över mitt system till en FW disk och sen uppgradera så får vi se vad som händer

Någon som vet om mpeg2component fortfarande fungerar i Tiger?
Kör ju mkt mpeg streamclip och vill att det ska funka i Tiger oxå...

Lycka till alla!

/henke

Ursprungligen av henkez:

Stelvio Office bokföring funkar i Tiger om någon kör det.
Är det någon som gjort en clean install och sen installerat de progg som flera haft problem med?
Ibland blir det ju kaikoo när man uppgraderar hur bra OSet än är...
Ska skicka över mitt system till en FW disk och sen uppgradera så får vi se vad som händer

Någon som vet om mpeg2component fortfarande fungerar i Tiger?
Kör ju mkt mpeg streamclip och vill att det ska funka i Tiger oxå...

Lycka till alla!

/henke

Jag kör också mpeg streamclip mycket och mpeg2component vägrar fungera i Tiger. Mpeg streamclip klagar på att jag måste uppdatera mpeg2component och quicktime ger fel -2048 när jag försöker öppna en .mpg-fil som är kodad i mpeg2
Jag tror inte det är beroende på quicktime 7 för jag kunde spela filmerna i quicktime 7 under panther precis innan jag uppgraderade (arkivera och installera).

Edit: Det fungerar utmärkt i Tiger... jag installerade om mpeg2component precis och nu funkar mpeg streamclip och quicktime 7 som innan. Glöm vad jag skrev

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2005-04-28 17:35
Ursprungligen av morgan_a:

Däremot går det att kopiera Tiger till en annan disk med CCC i den nuvarande versionen körd på Panhter.

Ja eller använda skivverktyg, och skippa CCC som ändå inte fyller nån funktion.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-29 02:55

Xupport fungerar inte.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-04-28 16:41

mplayer fungerar utmärkt för mig

VLC kraschar för mig om jag går från fullscreen -> normal -> fullscreen -> normal ett par gånger och sen byter aktivt fönster..

  • Oregistrerad
  • 2005-04-28 16:49

Tog bort mplayer inställningarna och MPlayer fungerar igen.

VLC fungerar tills man börjar växla mellan fullscreen och normal. Efter 4 växlingar låser sig VLC och kraschar. Man ska inte byta skärmläget för ofta.

//Rob

Mail Enchanger verkar inte funka. Någon som fått det att funka, eller kan skriva en ny? Gillar regler och olika mailboxar, och då behövs det lilla programmet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-30 18:59

Är det bara jag som inte kan köra Open Firmware Password?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-30 19:52

VLC funkar fin fint på min G5:a men krachar på polarens G4:a.. QT e väl inget alternativ, den klarar ju inte att spela upp en bråkdel av formaten som VLC gör. BitToreent 4.01 startar men hänger sig efter man startar en torrent fil. Annars har Finder hängt sig 2ggr och dashboard också.. men det kommer väl updates snart! nån som har koll på när man kan vänta sig Tigervänliga VLC och BitTorrent versioner?

Silverfast 6 AI

Någon som vet om scannerprogrammet Silverfast 6 AI fungerar smärtfritt i Tiger? Eller kommer man behöva invänta någon uppdatering?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-05 17:53

Som en första referens kan ni kolla in denna sidan.
http://www.macintouch.com/tigerreview/incompatibility.html

Annars skulle jag vilja tilläga att jag haft en del problem med Office 11.1. När jag öppnade Word första gången så fick jag felmedlande att mina fonter var korrupta.
Efter att ha klickat igen drygt ett femtiotal medelande så öppnade sig äntligen Word.
Ny installerade sedan Office på min powerbook och hade inga som helst problem. Tror att det kan ha att göra med Office 11.1 uppdateringen för när jag försöker köra den så hävdar instlalltionen att den inte kan hitta Office programen på hård disken.

Native Instruments FM7 softsynth funkar inte, inte heller installationen av Komplete 2. Det fanns dock en hotfix för installationsprogrammet så det ordnade sig ändå. det går inte att installera Virtual PC. Installationen hänger sig ganska snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-05-06 11:33
Ursprungligen av bruksarn:

Det går inte att installera Virtual PC. Installationen hänger sig ganska snabbt.

Går det att fortsätta använda en befintlig installation , då?

Ursprungligen av William Naversten:

Går det att fortsätta använda en befintlig installation , då?

Installerade Tiger på en tom disk...

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-12 11:52

VPC 7 går inte att installera program under Tiger

Ursprungligen av bruksarn:

Installerade Tiger på en tom disk...

Det hjälper inte. Även om VPC startar och det som är intstallerat fungerar... nja ok det gör de väl men det går inte att nyinstallera!!
Finns det inte någon uppdatering?!

Nu finns en uppdatering för StepOne Bokföring nxt från Montania. Tyvärr kostar den 495:- exkl moms. Men det är bara att betala och se glad ut om man vill gå över till Tiger!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-11 18:54

Kanske inte så fiffigt att starta en sån här diskussion 2 veckor innan release?

Nåja, i vilket fall som helst tänkte jag bara uppdatera tråden lite och meddela att både BitTorrent och Remote Desktop fungerar utmärkt i Tiger.

Det haglar med uppdateringar för Tiger-kompabilitet, så det kan nog vara klokt att ta det lite lugnt och kolla läget innan man målar fan på väggen.

Gimp.app vill inte starta för mig...

Körde en update och nu vill inte gimp.app starta för mig. Programmet startar och man får upp rutan som visas medan det laddar in plugins och liknande, men rutan visar ingenting. Sen står det bara och drar en massa processorkraft (50-70%) men det kommer inte längre.
Körde ett enkelt test och startade oclock med x11 och det funkade i alla fall så x11 verkar funka. Har reparerat behörigheter och laddat ner senaste versionen av gimp.app men det vill ändå inte funka. Någon annan som har fått det att funka?

Virex funkar inte och kan dessutom ställa till oreda om man har det installerat i Panther och låter det ligga kvar. En bakgrundsprocess kallad VShieldCheck hänger sig och förbrukar massor av processorkraften. Det är omöjligt att upptäcka om man inte kör med någon mjukvara som övervakar bakgrundsprocesser så har du Virex installerat och tycker Tiger går trögt så...

Avinstallera Virex

Min programvara som följde med Nikon D70-kameran funkar inte med Tiger (gick utmärkt med Panther). Har skrivit till Nikon-supporten - dom vet inte när dom har uppgraderat Nikon Picture Projekt. Och med iPhoto så kan inte RAW-format-foton importeras, verkar det som.

Så just nu får jag lägga in RAW-bilderna i sonens Mac (med Panther-systemet) och föra över dom via fildelning till min Tiger-Mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-10 20:38

Kör du iPhoto 4 eller 5? För 5an klarar RAW.

//henke

Bevaka tråden