Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk numrering

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-05-03 14:13

Hej!
Finns det något sätt att relativt enkelt göra numrering av ex. startkort/biljett.
Dvs. löpande nummer i en speciell ruta på startkortet/biljetten.
Det är ju aningen jobbigt att sitta och numrera för hand.

mvh Erik

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-03 14:17

En sån där stämpel som matar fram ett nummer i taget. Kolla t.ex. Claes Ohlssons eller nåt. (Om det inte är miljontals biljetter, förstås...)

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-05-03 14:41
Ursprungligen av Danne V:

En sån där stämpel som matar fram ett nummer i taget. Kolla t.ex. Claes Ohlssons eller nåt. (Om det inte är miljontals biljetter, förstås...)

Jag tänkte mer på att man kunde göra den grafiskt, så det bara är att skriva ut på skrivare. Det är ju mkt snyggare så.

mvh Erik

Om det bara är några få så kan du ju designa allt på mallsidan i layoutprogrammet, låta automatiskt sidnummer utgöra biljettnumret, och se till att dokumentet har lika många sidor som antalet biljetter. Sen bara skriva ut och skära rent.

Men om det är ett helt gäng så skulle det nästan behövas ett skripts som kunde ta utkörda pdfer och med automatik ploppa tillbaks dom i ett dokument med valbart antal upp per sida (för att minska pappersåtgång om inte annat). Jag gjorde en hastig koll på Adobes studio exchange efter ett lämpligt script men, nada tyvärr.

Ska du bara ut med 100 eller så är ju ovanstående inget problem.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-05-03 15:53

det blir ju lite slöseri med papper om dom ska vara lika stora som ett A5, skulle vara bra om det finns någon "bättre" lösning.
Men kan man annars välja i layoutprogrammet var numreringen ska vara?

mvh Erik

om du använder Indesign så har jag beskrivit en lösning i den här tråden:

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=9413&highlight=nummer

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-05-03 16:35

tackar så mkt!

då blir det att lära sig inDesign

mvh Erik

Kanonsmart ju! Jag testade med en nummerserie i Excel gjord med fyllfunktionen och monterade den i en layout med 4 upp. Indesign slängde klockrent upp 60 sidor som gick åt för hela serien. Såna tips gillar man, tack Richard!

1
Bevaka tråden