Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka iCal, Mail, Adresser, m.m. mellan två datorer

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu kompletterat min iBook med en mini. Går det på något sätt att över nätverket synka Mail, Adresser, iCal, mm? Jag har hittat ett program som heter iSync och trodde att det skulle göra jobbet, men det verkar vara till något annat. Eller har jag fel?

om du skaffar ett .Mac-konto så funkar iSync precis så

Går det inte fixa utan .MAc-konto? Det känns som om det är en sak som borde fungera utan att man måste prenumerera på en tjänst som kostar varje månad.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-07 12:19

Nej, det går endast med .Mac-konto.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 12:24
Ursprungligen av divander:

Går det inte fixa utan .MAc-konto? Det känns som om det är en sak som borde fungera utan att man måste prenumerera på en tjänst som kostar varje månad.

Det tycker tydligen inte Apple. Själv vägrar jag betala $99/år enbart för detta.
Hur är det med Entourage? Går det att synka data mellan maskiner?

Senast redigerat 2005-05-07 12:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 13:00

Jag tycker också att det är lite 1999 priser på .mac det borde inte vara så svårt att få isync att snacka över nätverket,, det vore så jävla skönt om allt skulle synkas av sig själv,, har man lagt in något kalendern i powerbooken så uppdateras min g5 när jag kommer hem,, eller tvärtom..

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-07 13:14
Ursprungligen av Fredric:

Jag tycker också att det är lite 1999 priser på .mac det borde inte vara så svårt att få isync att snacka över nätverket,, det vore så jävla skönt om allt skulle synkas av sig själv,, har man lagt in något kalendern i powerbooken så uppdateras min g5 när jag kommer hem,, eller tvärtom..

Det är ju precis så det funkar om du kör med .Mac

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 13:20

fast jag tycker inte man ska behöva köpa .mac för att få det att funka,, burkarna borde även kunna synka över det lokala nätverket via isync

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 13:32

Sen är det ju sådär lagom kul att hela ens liv ligger på Apples servrar...

Ursprungligen av C-mon:

Sen är det ju sådär lagom kul att hela ens liv ligger på Apples servrar...

Safaris bokmärken, kalenderfilen till Ical och Adressbokens register finns väl ändå i dina datorer. Den senaste versionen även alltid på Apples server.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-07 16:47
Ursprungligen av Christian Å:

Safaris bokmärken, kalenderfilen till Ical och Adressbokens register finns väl ändå i dina datorer. Den senaste versionen även alltid på Apples server.

Jojo, det är klart. Jag tänkte mer på att man lämnar över hela sitt privatliv till ett enda kommersiellt företag.

utlovades det inte nåt sånt från apple? att det skulle dyka upp i tiger. såg en massa bilder om ett nytt synk-program tidigare som kunde synka till andra platser, nätverk HD o s v.

såg iallafall fram emot det, att kunna ta backups

vad hände?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-07 14:24
Ursprungligen av zingoalla:

utlovades det inte nåt sånt från apple? att det skulle dyka upp i tiger. såg en massa bilder om ett nytt synk-program tidigare som kunde synka till andra platser, nätverk HD o s v.

såg iallafall fram emot det, att kunna ta backups

vad hände?

Har jag inte hört talas om.

Däremot finns det i Tiger SyncServices, vilka gör det möjlgit för utvecklare att integrera synkroniserng i sina program. Om detta kommer kräva .Mac eller ej vet jag dock ej, någon som har någon info and. det?

Finns det inget program som inte kommer från Apple som fixar det här. Jag tycker att det inte borde vara så svårt och att det skulle finnas en stor marknad. Men vad vet jag? Jag är låångt ifrån kunnig på området.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-07 15:06

Finns det inget program som inte kommer från Apple som fixar det här. Jag tycker att det inte borde vara så svårt och att det skulle finnas en stor marknad. Men vad vet jag? Jag är låångt ifrån kunnig på området.

Undersökte detta noggrant innan jag tecknade upp mig för .Mac. Det finns ingan lösning som synkar allt på det transparenta sätt som .Mac gör.

Det finns ett antal försök till att lösa problemet, men ingen har lyckats till 100% och de metoder som testats har krävt en hel del ganska avancerat meckande i terminalen.

Själv är jag toknöjd med .Mac-synkroniseringen. Eftersom det funkar såpass bra kan Apple ta betalt för tjänsten. Man kan inte både ha kakan och äta upp den alla gånger

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-07 15:08

Well, adressbok och kalender kan du ju hantera via mobiltelefon eller handdator. Du synkroniserar med din mobil/handdator när du går ifrån jobbet och sedan med din dator hemma när du kommer hem.

E-post så kan du ju köra imap istället för pop. Då ligger alla dina mail på servern så du kan nå dem lika bra hemifrån som från jobbet. (De flesta epostprogram sparar även en kopia av dem så att du kan läsa dem även när du är offline)

akesson:
Vilkaprogram var det som du hittade?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-07 17:35

akesson:
Vilkaprogram var det som du hittade?

Inga program, mest en massa olika guider hur man ställer in en massa webdav-hack och annat med hjälp av terminalen. Finns också en separat dyr client/server-lösning för att synka iCal som heter XC Connect. Fick den aldrig att funka, mycket krånglig installation på min XP Pro server plus att den kräver extra-program på Mac:en.

Sök på Google, allt finns där.

Hur är det med iPod? Den går ju att synka med datorn. Den klarar väl iCal och adressboken, men inte mail? Går det att använda den som en mellansynkning mellan två andra macar?

1
Bevaka tråden