Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det bara jag som tycker att Mail 2 är skitfult?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-05 11:41

Gränssnittet i Mail 2 är så anskrämligt. Jag skäms över att använda det. Hur kunde Apple förstöra det i stort sett perfekta gränssnittet i Mail 1?

(Det finns ingen kategori för Mail eller Övrigt, så jag valde Safari.)

• Avstängd
  • 2005-05-05 11:49

Är det bara du? Japp.

Kan inte annat än att hålla med. Urk! Speciellt knapparna, det fulaste jag har sett på länge och dessutom tar formen överhanden och iaf jag blandar ihop knapparna. Jag har försökt göra det lite bättre genom att dela upp knapparna som sitter ihop samt delat upp dem i avdelningar. Tycker deet blev något bättre iaf.

Jag är jättenöjd.

Smaken är ju som baken...

http://www.macupdate.com/info.php/id/17948

Kanske är något för dig, Mondo?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-05-05 11:53

Jag håller med dig, själv fönsterdesignen är det inget fel på -- men jag tycker ikonerna är skitfula.

Cagefighter var kanon, tack akesson.

Gillar inte att peta runt i fungerande program egentligen, men nu var det helt enkelt nödvändigt.
Bara inte apples GUI-team bestämmer sig för att köra detta tema genom hela sytemet, då vet jag inte vad jag gör.

Jag betraktar de nya knapparna som en bugg.

• Medlem
  • 2005-05-05 15:42

Det kan vara en vanesak, men jag tycker inte om det nya utseendet i Mail. Det känns väldigt ofärdigt på något vis.

2 minuter efter tigerinstallation gjorde Cagefighter sitt jobb. De fulaste knapparna jag sett på länge försann snabbt och lätt.

Mycket olikt apple att ha tre olika utseenden på sina program; vanliga aqua, borstad metall och mail 2-utseendet.

Nya mail är riktigt snygg, mycket bättre än föregångaren. Smaken är som baken.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-06 00:42

Skulle vara smart om man själv fick bestämma vilket interface man skulle vilja ha i OSX,, själv så diggar jag Mail2..

Jag diggar också Mail 2. Att markeringsfärgen för brevlådor bör vara ljusblå är en annan femma, men i övrigt tycker jag det är bra att Apple uppdaterat designen. Det lutar ju åt att det är så här programmen kommer att se ut framöver. Unified toolbar, plastic-utseende och klarblå färger.

Det förra Mail kändes så fruktansvärt gammalt, precis som mappikonerna fortfarande gör.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-05-06 10:36
Ursprungligen av Lundmark:

Jag diggar också Mail 2. Att markeringsfärgen för brevlådor bör vara ljusblå är en annan femma, men i övrigt tycker jag det är bra att Apple uppdaterat designen. Det lutar ju åt att det är så här programmen kommer att se ut framöver. Unified toolbar, plastic-utseende och klarblå färger.

Det förra Mail kändes så fruktansvärt gammalt, precis som mappikonerna fortfarande gör.

Som sagt, smaken är som baken. Själv tycker jag det ser riktigt anskrämligt ut, och laddade direkt ner verktygen här i tråden. Det blev bättre, men inte riktigt bra (i Mail bör Toolbaren vara skilt från titelraden, det ser fult ut. I till exempel Systeminställningar funker det däremot bättre).

Vad som egentligen vore smart, vore om Apple gav hela OS:t skins-möjlighet, så att man själv kan välja vilken av de olika fönsterdesignerna man vill använda. De flesta är bra (utom det nya, enligt mig), men det vore trevligt om man kunde få det hela lite mer enhetligt...

Ursprungligen av Mondo:

Gränssnittet i Mail 2 är så anskrämligt. Jag skäms över att använda det. Hur kunde Apple förstöra det i stort sett perfekta gränssnittet i Mail 1?

(Det finns ingen kategori för Mail eller Övrigt, så jag valde Safari.)

Kan tyvärr inte bidra med annat än att jag håller med. Mail 1 var nära nog perfekt. T_T

Själv tycker jag Mail 1 var apfult. Allt är snyggare. Visserligen var det inte utseendet som gjorde att jag hellre använder Entourage, men iaf.

Mail 2 börjar ju få lite intressanta fördelar så nu kommer jag ev börja använda det - och då är det skönt att slippa fulheten med Mail 1

Smaken är som baken

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-05-06 17:27

Tillhör gruppen som anser Mail 1 en designfadäs - och Mail 2 som ett stort steg i rätt riktning. De här utdragslådorna som fortfarande finns iCal är en styggelse - ett ineffektivt sätt att visa en typ av info som man i princip alltid ändå vill se.

Ursprungligen av Wiberg:

Tillhör gruppen som anser Mail 1 en designfadäs - och Mail 2 som ett stort steg i rätt riktning. De här utdragslådorna som fortfarande finns iCal är en styggelse - ett ineffektivt sätt att visa en typ av info som man i princip alltid ändå vill se.

Jag håller inte med. Jag tycker utdragslådan (i Mail, inte i iCal som jag inte använder och därför inte vet något om) var ett väldigt snyggt sätt att "dela upp" programmet i tre delar.

I mitten: Själva det man vill läsa
Ovanför: Funktion
Till höger: Platser

Om det inte varit en utdragslåda, utan helt enkelt varit lika hög som resten av fönstret hade det svårt att skilja platserna från funktionerna.

Jag håller med om att utrdagslådan inte funkade, kan även förstå att man kan tycka att upplägget i övrigt har blivit bättre och att Unified toolbar är snyggt, men...

Det går inte att tycka att knapparna är bättre eller snyggare! Finns det någon som tycker det... ?

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Jag håller med om att utrdagslådan inte funkade, kan även förstå att man kan tycka att upplägget i övrigt har blivit bättre och att Unified toolbar är snyggt, men...

Det går inte att tycka att knapparna är bättre eller snyggare! Finns det någon som tycker det... ?

Japp. Men inkonsekventa.

Jag har nu en lite mindre grinig uppfattning om Mail.app efter att ha placerat alla knapparna efter hur jag vill ha dom uppradade - fast det stör mig att den får för sig att jag inte skulle ha fyllt i de 2 sorters lösenord som gör att jag ska kunna sända via mac.se och ibland via Bornet. Känns som att den inte läser rätt mot Keychain.

1
Bevaka tråden