Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS: Hur vrider jag ett dokument?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-11 09:42

Behöver vrida en stående A4 till liggande, men begriper inte hur jag gör det så att all layout, stödlinjer, osv som redan finns följer med. Hur gör man det?

Problemet blir väl stödlinjerna. Objekt o text kan du ju gruppera och vrida 90 grader.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-11 11:03

Tack f svar. Trodde/hoppades det gick att vrida hela skiten på en gång, inlusive stödlinjer. Men har nu gjort på sättet du nämnde, vilket jag alltså trodde jag kunde slippa.

Jag gjorde ett skript som skötte det där en gång i tiden men det var så mycket knep o knåp att jag la ner det...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 14:00

Istf att starta en ny tråd så ställer jag en liknande fråga här.

Jag har ett problem med ett hundratal kartor i A3 pdf-format som är liggande men som när jag öppnar dom i Illustrator blir stående. Om jag markerar allt och roterar 90 grader och sedan markerar att ritytan skall vara liggande så blir allt förskjutet och fel.
Mina frågor är därför,

1) Varför öppnas dokumenten stående när de i acrobat och förhandsvisning ligger?
2) Vad kan jag göra för att illustrator öppnar dom liggande? Jag vill helst inte hålla på att rotera och fixa dels för att det tar väldigt lång tid att göra det samt att det ofta blir ngt fel.

Om någon vill hjälpa mig med detta problem så blir jag mycket tacksam!

/Kambei

1
Bevaka tråden